Pros and cons med fordonhandels.se

Snowman89

Guest
ja d undrar jag med :va

Jag ringde runt till alla handlare som sålde KTM i början av februari 2012 för att jag ville ha en 690 SMC-R.
Större delen av handlarna hade inga problem med att justera priset då de fanns många hojar kvar att boka..
Jag bokade också en för runt 75-76k av en handlare nära mig, men då det drog ut på tiden och jag ramlade över en annan billig 690 så avbokade jag min.

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Hoj
RSV Mille -00 under construction
"Hm hur blir det då om olyckan är framme och felet var den felaktiga skruven. Hur ställer sig försäkringsbolaget till det. Betalar de gladeligen ut pengar mm eller kan det bli problem?"

Du får ersättning :)

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Egentligen kan man tycka att priset på en ny MC utan moms borde vara i princip samma i alla länder men så är det uppenbarligen inte. Åker jag till Tyskland o köper en ny HD Fat Bob o pröjsar svensk moms tjänar jag ca 30K jämfört med om jag handlar den hos en auktoriserad HD firma i Sverige. Detsamma gäller om jag köper den hos fordonshandel. Vart går de extra pengarna? Är det generalagenten som tar ut större vinst i Sverige jämfört med i Tyskland och är det verkligen berättigat att skillnaden ska vara så pass stor?

Enligt Peter på fordonshandel ingår allt man får med om man köper cykeln hos en vanlig HD handlare. Momsen är avdragbar, den säljs som svensksåld, man blir första ägaren på pappret och hämtar den registrerad o körklar i Borås och kör hem den samma dag som man betalar (vilket man gör med bankdosa). De har avtal med Bilsport och mc vilket ger 10% lägre försäkringspremie, dock inte lika bra som HDs märkesförsäkring hos Svedea så det är ju något att tänka på (ca 1500 extra om året). Vidare ingår bara ett års garanti till skillnad från 2 eller 5 år hos en auktoriserad handlare (Bike ger 5 år om man servar cykeln hos dem). Sämre garanti och högre premie med andra ord. Fördelen är dock att priset hamnar på 157 900:- i stället för 184 900:- vilket är en avsevärd skillnad även om man brukar kunna pruta med sig lite saker hos en autoriserad handlare. 27 000:- kan man få en hel del kul för så det lutar åt att jag köper den hos dem. Tänker jag rätt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
27 000:- kan man få en hel del kul för så det lutar åt att jag köper den hos dem. Tänker jag rätt?

Ja du tänker rätt. Du verkar väl informerad om de olika alternativen som finns tillgängliga och deras fördelar respektive nackdelar.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
"Avdragbar moms". Kan någon insatt förklara upplägget på den affären?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
"Avdragbar moms". Kan någon insatt förklara upplägget på den affären?

Har du ett företag som köper fordonet så kan de dra av momsen ex körskolor, åkerier eller taxibolag. Detta visar att cykeln inte är köpt med moms i ett lågmomsland och sedan exporterad såsom begagnad.

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Är själv på väg inom ett par veckor att köpa en Kawasaki Z1000SX Tourer -13 där för 98.900kr mot rek pris 136.600kr vilket ger en diff på nästan 38.000kr. Även om man kan pruta ner den något hos en återförsäljare och få något billigare försäkring så känns det mer motiverat att spara de 30k+ till annat.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Får man en dyrare försäkring om man köper av fordonshandel jämfört med att handla av en "vanlig" handlare?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Får man en dyrare försäkring om man köper av fordonshandel jämfört med att handla av en "vanlig" handlare?

Inte nödvändigtvis. Men köper du en Suzuki så gäller dealen med Suzuki märkesföräskring enbart cyklar sålda av svensk importör. Vanligen är dock märkesföräskringen skit.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Fordonshandel e en sida jag bara suttit å dregglat över men eftersom jag e polski :p så har jag börjat kolla på alternativ. Hittade en kawasaki zx6r -12 för 74lax WTF!!! det e ju vad de flesta vill ha för sina 09-10 zx6or. Å detta e en splitterny från en återförsäljare.. Vad e det för sjukligt efterblivna priser vi har här i Sverige. Å en annan sak nu e det offtopic men för några zloty extra så kommer en kurir dagen efter med det man beställt på nätet. Vill ha sån service här oxå!!!

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...