Egentligen kan man tycka att priset på en ny MC utan moms borde vara i princip samma i alla länder men så är det uppenbarligen inte. Åker jag till Tyskland o köper en ny HD Fat Bob o pröjsar svensk moms tjänar jag ca 30K jämfört med om jag handlar den hos en auktoriserad HD firma i Sverige. Detsamma gäller om jag köper den hos fordonshandel. Vart går de extra pengarna? Är det generalagenten som tar ut större vinst i Sverige jämfört med i Tyskland och är det verkligen berättigat att skillnaden ska vara så pass stor?
Enligt Peter på fordonshandel ingår allt man får med om man köper cykeln hos en vanlig HD handlare. Momsen är avdragbar, den säljs som svensksåld, man blir första ägaren på pappret och hämtar den registrerad o körklar i Borås och kör hem den samma dag som man betalar (vilket man gör med bankdosa). De har avtal med Bilsport och mc vilket ger 10% lägre försäkringspremie, dock inte lika bra som HDs märkesförsäkring hos Svedea så det är ju något att tänka på (ca 1500 extra om året). Vidare ingår bara ett års garanti till skillnad från 2 eller 5 år hos en auktoriserad handlare (Bike ger 5 år om man servar cykeln hos dem). Sämre garanti och högre premie med andra ord. Fördelen är dock att priset hamnar på 157 900:- i stället för 184 900:- vilket är en avsevärd skillnad även om man brukar kunna pruta med sig lite saker hos en autoriserad handlare. 27 000:- kan man få en hel del kul för så det lutar åt att jag köper den hos dem. Tänker jag rätt?