Pros and cons med Mazda MX5 Miata

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skickar ut en fråga åt en kompis som funderar på 2-sits cab. :)

Någon här som har erfarenhet av MX5'an?
Han tänker sig ett ex i intervallet 35-45 papp.
Skriv gärna några rader om vad som är bra, dåligt, årsmodeller, akta sig för, tänka på osv.
All info mottages tacksamt! :tummenupp

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det var längesedan jag jobbade på Mazda, men som jag minns det så är rostskyddet inte bra, om det ens finns.
Kablaget till de fällbara strålkastarna brukar gå av efter några år också.
För övrigt tror jag att det inte finns några större problem.

edit: fan, nu kom jag på att jag hjälpte en idiot från Miata-klubben, men det är en annan story.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Och så bör man inte vara över 190...

Fick erbjudande att prova en sån (iofs nya modellen) hos en handlare när jag var in på annat ärende, men, ja, det gick helt enkelt inte....
Fick stå över, för jag gillade inte lösningen med tigersåg nå mycke... :näsblod

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skitfina bilar med dubbla triangellänkar både bak och fram. Problemet är att standardchassit (eller lätt uppstyvat) är fullt kapabelt för ungefär 100hk mer än motorn levererar.

Annars är nog mentala problem det värsta... kärringbil, hårfrisörskebil osv...

Mycket och svängglad småsportbil för pengarna, finns som jag ser det ingen konkurrens på den punkten. Men en trist och tyvärr trött motor, fin och rapp växellåda.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man bör vara ganska manlig för att kunna framföra en Miata av första eller andra andra generationen med värdighet.
Det eller så skall Miatan vara redigt sänkt och ha bra stance.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Man bör vara ganska manlig för att kunna framföra en Miata av första eller andra andra generationen med värdighet.
Det eller så skall Miatan vara redigt sänkt och ha bra stance.

Exakt det jag försökte få fram.. Man skall vara väldigt säker i sin roll som stabil och hetro man.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Thanks guys! :tummenupp

Låter ju som trevliga erfarenheter. :)
Får prata med honom om den där manligheten. ;)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Rostkyddsbehandling är alltid en bra investering, inte minst på en gammal japs, men dessa används i regel sparsamt vintertid så skicket brukar vara bra på de som finns kvar. Fin väghållning och en exaktare växellåda är svår att hitta = känslan i växelspaken och dess lägen, valfri Porsche känns sladdrig i jämförelse på den punkten. Motorn är väl inte jättespännande men där bilen kommer till sin rätt = slingriga landsvägar så räcker det nog till ändå för att ha kul =)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har en vän som påmint mig många gånger genom åren att jag borde provköra en MX-5. Det har aldrig blivit av. Som påpekats i tråden har den en fin växellåda och är välbalanserad och har potential till fin väghållning med lite modifikation. Rätt populär bil att använda på bandagar faktiskt. Har rätt ofta sett kittade MX-5or med bur, r-däck och lite andra modifikationer. Tror inte dessa killar och tjejer har valt fel bil direkt. Visst saknar motorn pulver. Det är något man får acceptera och kanske är bilen tillräckligt fin att köra så att man för stunden glömmer bort det. Återstår som sagt att ta reda på det för egen del.

Diskuterade faktiskt MX-5 här om dagen med en vän. Den öppnade upp för den sportbilsvåg som sedermera kom med Audi TT, BMW Z3, Alfa GTV Spider, MG, Porsche Boxster. Vad jag minns hade man Lotus Elan som inspiration när man utvecklade bilen. Ingen dålig inspirationskälla då den bilen anses vara en riktig kultbil med bra väghållning på sin tid. Används flitigt i historik racing.

Lägg det där med manligheten åt sidan. För 35 000 kr om i bra skick får man rätt mycket sportbil för pengarna. Många borde vara rätt välhållna och fri från rost med tanke på att det ofta är rena sommarbilar i våra breddgrader. Japansk enkel teknik borde borga för hög driftsäkerhet om bilen fått regelbunden service. Man får så klart titta på enskilda objekt och bedöma skicket.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Varför? Vad är poängen med den bilen? Köp en pucko i stället. Gör dig gladare.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
15 år gammal tysk plåtcab... :gnissla Vad kan möjligen gå fel? + det ni inte kunde komma på och till priser ni inte visste fanns för en skorv i den prisklassen

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...att "stance"-a en bil som enda egentliga skäl till att den finns, är dess fina vägegenskaper...darwin awards?
Jävla trend det där att förstöra bilar, så det enda de duger till är att putsa på.

Helst skall fälgkanten (den sticker ju ut, utanför däcket s.a.s) ligga dikt an mot skärmkanten, det är riktigt frääääsigt, och man åker med mongo-camber för att få dit så breda grejer det bara går. :3freak

Men så är jag gammal också. :fakta

Nej, miatan handlar om r-mackor och bandagar. Men tyvärr ser man dem mest med äldre farbröder med keps och sådana käcka förarhandskar, tio under på 70-vägar.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
...att "stance"-a en bil som enda egentliga skäl till att den finns, är dess fina vägegenskaper...darwin awards?
Jävla trend det där att förstöra bilar, så det enda de duger till är att putsa på.

Mmmm blir ju väldigt spännande vägegenskaper när man öser på över ett krön och valfritt hjul låser sig mot skärmkanten när man landar :död

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Mmmm blir ju väldigt spännande vägegenskaper när man öser på över ett krön och valfritt hjul låser sig mot skärmkanten när man landar :död

...nu är det ju ingen av de som direkt öser på heller, turligt nog, så det är mest synd och skam att totalförstöra bra bilar på det där sättet...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO