Hoppa till 1:23
Se Australiensarnas tolkning av MX5an
https://www.youtube.com/watch?v=vUKgKtMXec8&list=UUgJRL30YS6XFxq9Ga8W2J3A
Fan vilka sköna killar. Jag kollade efter fortsättningen men hittade inte Part 2?
Kanske inte så listigt med ett luftfilter under huven med all varm luft. Konstigt att ingen reagerade på det?
Finns en fortsättning som heter "Preparing the Mazda for battle" där dom kör bana och uppdaterar chassit lite. Helskönt när han åker med en instruktör med 3p-bälte halvt nerkasat på överarmen. Dom lyckades så vitt jag såg missa nya stötdämpare vilket är konstigt.
Det fanns och finns antagligen fortfarande en mycket aktiv MX-5 cup som om jag inte minns fel är en cup i Roadsport 3. Där finns både kunskap och otrevligt bra varvtider.
Jag pratade med en fd Miata förare för nåt år sen och enligt honom så finns det dom som handlat växellådor och chassiprylar för 200.000kr till sina Miator för att hitta ett par delar av en sekund. Jag hade när jag körde 240hk i min bil och det var fan på håret att man tog en snabb Miata på varvtid. Då var det säkert en bättre chaffis, bättre utväxling på lådan, lättare bil och bättre chassigeometri från början på Mazdan men det var trots allt inom ett reglemente som innebär 7kg/hk (vilket är en sanning med modifikation för på nåt sätt får dom alltid ut lite mer).