Proteindrink???

Bamse79

Yeah!
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ZätaÄxNieÄrr
HanneZ skrev:
Enbart proteiner är inte heller vettigt, det klarar inte kroppen av att ta upp.

Så kroppen klarar inte av att ta upp protein :va Du får ta och läsa på lite där!

Beror på vad man vill uppnå med träningen också, vill man gå upp i vikt, visst ät bode prott och kolisar och fett, vill du minska i vikt, ät mer prott och mindre kolisar. Gäller att ligga på energiöverskott eller energi underskott, ganska simpelt egentligen :tummenupp jag anser mig själv ha ganska stor koll på träning, mat och har uppnått rätt bra resultat med bra mat och nån prottdrink här och där.

Men att tro att om du enbart dricker proteindrinkar gör dig stor så är man rätt fel ute. Det är ett kosttillskott. Bra mat och seriöst tränande är den rätta doseringen för kvalitativ muskelmassa!

Och att dricka en liter olja före passet säger jag bara :fatta! Så det tror jag inte att han gjorde...
Det är 1000g rent fett. Dagsbehovet för en kille på 90kg är runt 90g

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bamse79 skrev:
Så kroppen klarar inte av att ta upp protein :va Du får ta och läsa på lite där!
...

Men att tro att om du enbart dricker proteindrinkar gör dig stor så är man rätt fel ute. Det är ett kosttillskott. Bra mat och seriöst tränande är den rätta doseringen för kvalitativ muskelmassa!
...

Ja eller så får du läsa på lite. Enbart protein leder till att det mesta oxideras till glukos. Detta gäller ju som sagt om du tar proteindrinkar då dom inte innehållar några kolhydrater alls, mjölk t.ex. får inte samma effekt.

Nu vet jag inte om det där va menat till mig men det har jag aldrig påstått.

Bamse79

Yeah!
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ZätaÄxNieÄrr
HanneZ skrev:
Ja eller så får du läsa på lite. Enbart protein leder till att det mesta oxideras till glukos. Detta gäller ju som sagt om du tar proteindrinkar då dom inte innehållar några kolhydrater alls, mjölk t.ex. får inte samma effekt.

Nu vet jag inte om det där va menat till mig men det har jag aldrig påstått.

Kroppen sägs kunna ta upp ca 30-40g protein per måltid med runt 3 timmars mellanrum, ingen vitts att käka mycket mer än så. Jag sa inte att du skulle dra i dig 200g före läggdags. Sa inte heller att man skulle enbart käka protein under dagen. Men målet innan du går och lägger dig finns det heller ingen vitts att dra i sig massa kolisar då du inte gör av med det när du sover(men vill man gå upp i vikt så visst). Kaseinprotein + lite fett före läggdags är iaf det jag kör på. Fungerar på mig iaf, och jag vill inte lägga på mig en massa överflödigt fett som jag inte har någon nytta av...Men alla fungerar olika och vad som är bäst för en själv får man försöka prova sig fram till, krävs ju att man provat också...

Den andra meningen var menat till trådskaparen...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bamse79 skrev:
Kroppen sägs kunna ta upp ca 30-40g protein per måltid med runt 3 timmars mellanrum, ingen vitts att käka mycket mer än så. Jag sa inte att du skulle dra i dig 200g före läggdags. Sa inte heller att man skulle enbart käka protein under dagen. Men målet innan du går och lägger dig finns det heller ingen vitts att dra i sig massa kolisar då du inte gör av med det när du sover(men vill man gå upp i vikt så visst). Kaseinprotein + lite fett före läggdags är iaf det jag kör på. Fungerar på mig iaf, och jag vill inte lägga på mig en massa överflödigt fett som jag inte har någon nytta av...Men alla fungerar olika och vad som är bäst för en själv får man försöka prova sig fram till, krävs ju att man provat också...

Den andra meningen var menat till trådskaparen...
Jo så har jag med förstått det. Men vad jag nu menade var att om man _enbart_ får i sig protein vilket sker om man tar proteinpulver så oxideras den större delen till glukos. Alltså att bara ta proteinpulver utan någon kolhydrat är ingen störrde idé. Vid träning kan man ju antingen käka banan eller ta druvsocker till och tar man proteinpulvret under dagen så kan man ta en macka till.

Bamse79

Yeah!
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ZätaÄxNieÄrr
HanneZ skrev:
Jo så har jag med förstått det. Men vad jag nu menade var att om man _enbart_ får i sig protein vilket sker om man tar proteinpulver så oxideras den större delen till glukos. Alltså att bara ta proteinpulver utan någon kolhydrat är ingen störrde idé. Vid träning kan man ju antingen käka banan eller ta druvsocker till och tar man proteinpulvret under dagen så kan man ta en macka till.

Nejdå det oxideras inte, det är klart kroppen tar upp proteinet om man tar en proteindrink.Visst en del kanske inte tas upp men större delen, men att den skulle vara bortkastad håller jag inte med om. och visst, oftast när man tar en proteindrink som mellanmål på dagen tar man även en frukt eller macka. Men vill amn få i sig protein enkelt så är proteindrink ett snabbt alternativ, men inte bättre än mat.

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Äter man riktig mat istället för faulkorv och makaroner så slipper man äta en massa konstgjorda grejer, vilket JAG inte tror är så jättebra.

Bamse79

Yeah!
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ZätaÄxNieÄrr
Boris skrev:
Äter man riktig mat istället för faulkorv och makaroner så slipper man äta en massa konstgjorda grejer, vilket JAG inte tror är så jättebra.

Makaroner är inte så dåligt, men korven därremot kan man skippa :) !

Det är enkelt, bra nyttig mat håller jävligt bra i längden!!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bamse79 skrev:
Nejdå det oxideras inte, det är klart kroppen tar upp proteinet om man tar en proteindrink.Visst en del kanske inte tas upp men större delen, men att den skulle vara bortkastad håller jag inte med om. och visst, oftast när man tar en proteindrink som mellanmål på dagen tar man även en frukt eller macka. Men vill amn få i sig protein enkelt så är proteindrink ett snabbt alternativ, men inte bättre än mat.
Bortkastad nej, men mycket oxideras!

Boris skrev:
Vad är det som är konstgjort? Vet du vad proteinpulver är för något?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Apropå Kollozeum. Detta kan man läsa om deras skakburk:

Kollozeums hemsa skrev:
Äntligen här! Eftersom alla tjatat sig blåröda om en Shaker som slår det mesta så har Fairing skrapat ihop dom senaste studierna om proteinatomklyvning och tagit fram en Rolls-Royce modell.

Vad har fission med styrketräning att göra? Atomklyvning är farliga grejjor och är inget man skall syssla med i ett immigt omklädningsrum fullt av finninga broilers och vit-makt-musik.

Bamse79

Yeah!
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ZätaÄxNieÄrr
Kuritas skrev:
Apropå Kollozeum. Detta kan man läsa om deras skakburk:

Vad har fission med styrketräning att göra? Atomklyvning är farliga grejjor och är inget man skall syssla med i ett immigt omklädningsrum fullt av finninga broilers och vit-makt-musik.

Antar att du var ironisk...

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
HanneZ skrev:
Bortkastad nej, men mycket oxideras!
Vad är det som är konstgjort? Vet du vad proteinpulver är för något?

Nått som inte växer i naturen eller är en del av ett djur.
Alltså tillverkat i nån slags fabrik.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Vassleprotein är inget annat än en mikrofiltrerad restprodukt från osttillverkning, således en av de 2 proteinsorterna som finns i mjölk. Kasein är den andra proteinsorten, fördelningen är i vanlig mjölk vassle/kasein 20/80.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...