Protest mot planerad vajerväg

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
hojbrud skrev:
jo det uppfyller sin effekt hos mig, men kanske inte hos andra.
Mötande trafik, jo visst. men om räcket sitter där så träffar du räcket (om man klotar olyckligt, åt fel håll) men om räcket inte är där, så händer det ju faktiskt att inte det finns mötande trafik.
Tror att sanolikheten att man överlever utan räcke e större än när räcket är där..


men nu skulle de visst börja göra "hål" i asfalten i stället för mitträcken..
det blir nog inte vidare kul med dem heller..

tyvärr tänker VV på den övriga trafiken och inte den lilla mängden som kör hoj.
Räfflorna är OK att köra på med hoj, men i en bil så skramlar det rejält. Skrämmer de dig ändå så kan du ju låta bli att korsa de heldragna linjerna de finns vid...
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
DR-Zätare skrev:
Du frågade hur en sporthojs-galning som kör in i ett mitträcke ser ut. Hur tror du samme galning ser ut som kör omkull på en väg utan mitträcke? Vare sig han åker in i mötande trafik eller inte så är det nog sällan en vacker syn när man kör omkull på motorcykel i hög fart.

Får räcket dig dessutom att sänka hastigheten av rädsla så uppnår det ju önskad effekt eftersom lägre hastighet direkt innebär lägre olycksrisk, allt annat lika.

//Eric

Som andra har skrivit i andra trådar så räcker det med att du kanske får punka så ligger du risigt till, och det behövs, vad jag förstått, inga höga hastigheter för att slita bort lemmar från en människa. Och om du kör omkull på en vajersträcka så är det väldigt stor risk att du glider in i räcket istället för ut på kanten eller på mötande körbana.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
seyou skrev:
Som andra har skrivit i andra trådar så räcker det med att du kanske får punka så ligger du risigt till, och det behövs, vad jag förstått, inga höga hastigheter för att slita bort lemmar från en människa. Och om du kör omkull på en vajersträcka så är det väldigt stor risk att du glider in i räcket istället för ut på kanten eller på mötande körbana.
Det är väl alltid 90 eller högre hastighet vid vajervägar ? Skulle tro att den hastigheten räcker till att tufsa till en hojåkare terminalt.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
RedBaron skrev:
Det är väl alltid 90 eller högre hastighet vid vajervägar ? Skulle tro att den hastigheten räcker till att tufsa till en hojåkare terminalt.

Jag tror att du skulle kunna skada dig rejält i 90 om du flyger inn i en vajerräckestolpe.

Jag gillar inte räckena eftersom dels så sitter dom som knivar rätt upp ur marken och dels så har vägverket :Bugar :näsblod lyckats få vajerräcke på den sidan som vetter ut i naturen vilket jag tycker är helt :huvet :3freak :död :brinnerup :kocko
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Bra initiativ!

Ja, mitträckena de sätter upp räddar liv. På vissa vägsträckor gör de mer nytta än skada. På den här vägsträckan är det jävligt tveksamt.

De bättre mitträcken som finns gör all nyttan men mycket mindre av skadan. Tills de byter variant av vägräcken bör alla skriva på listan, för att de skall fatta att det faktiskt inte bara är frid och fröjd och lägre olyckstal med deras vajerräcken.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vajerräcken kostar mindre än hälften av priset för vanliga räcken av "kolsva" typ. Det gör att vägverket har råd att sätta (vajer)räcken på fler ställen än de skulle ha gjort med vanliga räcken.

Jag tar hellre chansen varje dag att eventuellt snittas av vajer, än att hamna under mötande trafik. Hojar är i minoritet i trafiken, därför ser det ut som det gör. Mina kollegor säljer vajerräcken by the way.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Slurken skrev:
Som blandfärs ungefär.

sen har vv två olika sorters vajerräcken, de som sitter runt Trollhättan är de värsta. där hänger vajrarna på stora, spetsiga krokar som sticker rakt ut. Åka in i ett sånt räcke är samma sak som att dyka ner i en mixer!
Mixer var mitt frampoppande ord som kom fram först med :) otäckt faktiskt, borde väl finnas ett bättre än vad de har nu.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
RedBaron skrev:
Räfflorna är OK att köra på med hoj, men i en bil så skramlar det rejält. Skrämmer de dig ändå så kan du ju låta bli att korsa de heldragna linjerna de finns vid...

nä jag har ingen aning, såg reklamen på tv (bil) och det verkade bara märkas av.. undrade hur det va med hojen.. men nu vet jag:) tack
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Chronic skrev:
Vajerräcken kostar mindre än hälften av priset för vanliga räcken av "kolsva" typ. Det gör att vägverket har råd att sätta (vajer)räcken på fler ställen än de skulle ha gjort med vanliga räcken.

Ja, om det vore alternativet skulle jag absolut hålla med om att de gör rätt. Nu råkar det vara så att det finns vajerräcken som är betydligt säkrare för hojåkare och andra relativt oskyddade trafikanter än de vajerräcken de sätter upp, med rätt marginell prisskillnad. Finns en rapport om det på nätet, kolla på SMC så tror jag du är på god väg.

Nollvision, jo pyttsan! Någon på vägverket tycks veta att nollvisionen är ett jäkligt dumt koncept och skiter totalt i den där medelsvensson inte märker det.

Slice-n-dice är bara en nackdel med vajerräcken f ö. Kör in i ett i lite mindre flack vinkel och se hur kul det blir när räcket fjädrar tillbaka hojens nedre halva samtidigt som du och hojens övre halva är på väg över. Smack ner i asfalten med katapulthjälp i mötande körfält.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Bra skit!

Även jag är stark motståndare mot dessa räcken. Många verkar tycka att dessa är bra i jämförelse mot att glida över på mötande sida. Men det är väl inte att glida över på fel sida som är alternativet istället för vajerräcken utan att sätta upp ett lika effektivt skydd mot olyckor som är "bättre" att krocka emot som mc-förare.

Uppenbarligen finns ju dessa skydd... det handlar bara om när vägverket även ska räkna in mc-förare i sin nollvision vilken de hela tiden pratar om.

Denna väg kommer inte att bli rolig att åka om detta bygge genomförs, det finns för mycket långsam trafik på den.

pm skickas nu :tummenupp
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
roligaste protesten vore väl att efter de satt upp skiten och dit med en frontlastare eller nåt annat stort/tungt fordon och plöja ner skiten och sätta upp skyltar om att de är farliga för motorcyklister...

Precis som med fartkameror.. vill man inte ha dom, får man väl plocka ner dom?
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
DR-Zätare skrev:
Det är väl inte bara dödsfall som ska motverkas av mitträcken utan även allvarliga olyckor? Du säger inget om hur många allvarliga olyckor med svåra personskador som inträffat på vägsträckan.

Själv tycker jag inte framkomligheten påverkas så mycket av räckena, de enda jag kan tänka mig som på allvar hindras av räcken är de som kör betydligt fortfare än hastighetsgränsen eftersom de andra håller ungefär samma tempo. Kan du inte tänka dig att ligga i laglig hastighet i 5-10 minuter innan nästa omkörningssträcka så borde du kanske se över dina trafikvanor. Å andra sidan hindras utryckningsfordon vilket är betydligt allvarligare.

Sen är det ganska typiskt Sverige att när man är missnöjd med typen av mitträcken (dvs den som är farlig för MC-åkare) så skriker man som ett barn och är emot hela idén istället för att propagera för att mitträcken används men att de av mc-vänligare modell används istället.

Hellre ett gäng frustrerade motocyklister/bilister som måste sänka hastigheten från 200km/h till laglig hastighet i 10 minuter än att möta en bil på fel sida av vägen med avsomnad förare i min mening.

//Eric

Håller med :tummenupp


Dal-Mausen :tomten
 

Timur Lenk

Yxta MC
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Ducati 999 Testastretta -04 Honda XR 600 -00 Ducati 900 Superlight -94
Vad har du för problem egentligen?

Vägen mellan Katrineholm och flen är i stort sett helt rak, varför i helvete skall motorcyklister sitta och vingla in i mitträcket? Jag åker den vägen varje dag och jag är evinnerligt trött på alla jävlar som helt respektlöst gör galna omkörningar trots att det är mötande trafik. Höll på att fronta en så sent som för en vecka sen.

Framkomligheten påverkas knappast för motorcyklister, och förresten så finns det betydligt trevligare mcvägar mellan Katrineholm och Flen än RV55.

För en gång skull så gör vägverket något vettigt för pengarna, sluta klaga om det.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
DR-Zätare skrev:
Det är väl inte bara dödsfall som ska motverkas av mitträcken utan även allvarliga olyckor? Du säger inget om hur många allvarliga olyckor med svåra personskador som inträffat på vägsträckan.

Själv tycker jag inte framkomligheten påverkas så mycket av räckena, de enda jag kan tänka mig som på allvar hindras av räcken är de som kör betydligt fortfare än hastighetsgränsen eftersom de andra håller ungefär samma tempo. Kan du inte tänka dig att ligga i laglig hastighet i 5-10 minuter innan nästa omkörningssträcka så borde du kanske se över dina trafikvanor. Å andra sidan hindras utryckningsfordon vilket är betydligt allvarligare.

Sen är det ganska typiskt Sverige att när man är missnöjd med typen av mitträcken (dvs den som är farlig för MC-åkare) så skriker man som ett barn och är emot hela idén istället för att propagera för att mitträcken används men att de av mc-vänligare modell används istället.

Hellre ett gäng frustrerade motocyklister/bilister som måste sänka hastigheten från 200km/h till laglig hastighet i 10 minuter än att möta en bil på fel sida av vägen med avsomnad förare i min mening.

//Eric


:tummenupp Håller också med.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top