Protestlista emot höjning av SL-kortet

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Tycker 750 är billigt!! här i norr är det samma pengar för att åka och man får vänta länge länge på att bussen ska dyka upp tunnelbana o pendeltåg existerar inte.....

nissegrill

Grillmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
skulle jag vilja ha...
..

Vill bara påpeka att jag personligen skulle kunna tänka mig att betala 750:- för ett månadskort...men är nog inte lika kul för studenter, ensamstående mödrar etc etc...därför kan jag tänka mig att propagera emot en höjning..för min egen del skulle jag kunna tänka mig att betala mer än vad jag gör idag....

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
"Gratis - höj arbetsgivaravgifterna istället. Resorna till och från jobbet är en del av arbetstiden och borde betalas av företagen."

Det där var det dummaste jag läst på länge, nu tänker jag definitivt inte skriva på listan bara för att de hade så korkat förslag.

Fram för mindre avgifter och mer rättigheter för företagen så kanske det blir nått av det här landet.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Va fan!? Stockholmare skiter väl pengar?

Cykla om det är så jävla dyrt.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
SL???

Visst fan det är det som kör hem mig ibland när jag krökat :fyllisar

:hihi

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
jeg betaler 152.5 SEK for mitt månedskort, buss, subway, tram.
1616 SEK pr år. (student rabatt)
2693 SEK pr år full pris
:banana

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
Gustav1 skrev:
Cykla om det är så jävla dyrt.

Jag motorcyklar. :squid

Eller bilar. :6surkart

Eller taxiar. :fyllisar

Åker väl t-bana en gång i månaden i värsta fall. Jag haaatar det!! :4skrika

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
Gustav1 skrev:
Det är ju förstås det bästa...och roligaste...och och, billigaste? :huvet

Japp, det är jättebilligt ju! :tummenupp

Hojen drar <0,4 l/mil. Det är 5 km till jobbet så det blir en bensinkostnad på mindre än 80 kr i månaden. Försäkringen kostar 130 kr i månaden. Så ja, det är nog det billigaste alternativet om man bortser från själva inköpet och värdeminskningen. Även om jag räknar med övriga underhållskostnader så kommer jag under 750 kr/mån. :)

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Det går att planka om man tycker det är för dyrt, eller blir tvingad till bussen (här åker man dock gratis till 90% då de flesta chafförer brukar vinka förbi en). Det gör jag, utan att tveka. Sen att folk tycker det är fel skiter jag i. Räknar kallt med många påhopp här, men det här är min åsikt iaf...

Jag åker 4-5 stationer om dagen, varför betala 500:- i månaden för det. Tycker hela taxe-systemet är felaktigt uppbyggt. Att åka från Nynäshamn till Kungsängen kostar 500:- i månaden, ett bra pris med tanke på sträckan tycker jag. Jämför man dock denna sträcka med tex linjeholmen till t-centralen (några få kilometer) kan man ju inte tycka det är rimligt att kostnaden ska vara densamma. Åker man taxi betala man efter åkt kilometer, åker du med SJ kostar det mer att åka till Boden än till Eskilstuna, detsamma bör gälla annan form av kollektivtrafik. Skulle kortet för min sträcka kosta ca 300:- och för de som åker långt ca 700-900 skulle jag tänka mig betala. Men inte med dagens orättvisa system.

Cykla eller gå är ett alternativ, men jag vill ha valuta för den del av mina skattepengar som går till SL (50 av deras budget är skattefinasierad %) och då kostar jag på mig med gott samvete att planka :)

Sen att många resonerar som så att det är "billigt" att åka kommunalt i sthlm. Damn, på landet är sträckorna 10 gånger längre och åkarna 100 gånger färre, billigt up my ass. Räknat per antal km och pasagerare åkar ni nog för bara 1% av priset vi gör. Att jämföra storstäder mot landsbygd är bara så fel som det kan bli.

Jag har plankat i tio år och kommer fortsätta tills den dag de sätter vakter med vapen bakom murar för att nå t-banan :)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Polly skrev:
Japp, det är jättebilligt ju! :tummenupp

Hojen drar <0,4 l/mil. Det är 5 km till jobbet så det blir en bensinkostnad på mindre än 80 kr i månaden. Försäkringen kostar 130 kr i månaden. Så ja, det är nog det billigaste alternativet om man bortser från själva inköpet och värdeminskningen. Även om jag räknar med övriga underhållskostnader så kommer jag under 750 kr/mån. :)

Ja va fan, ska man räkna in glädje per kilometer så tror jag nog att hojen vinner mot spårvagn eller vad ni nu åker där i Tokholm.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Nu får jag visserligen sånt där kort ifrån skolan eftersom jag bor en bit ifrån så jag behöver inte gnälla på det [får visserligen bara åka till 19.00 på kvällarna]
Men det värsta är att de ger SL-kort till folk som bor 5 ifrån skolan, DET är larvigt.

Apropå priset nu då. Jag tycker det är dyrt för folk som inte har speciellt bra inkomst. Dessutom så tycker jag det är sanslöst med tanke på hur ofta bussarna är försenade, med tanke på hur dom kör dom galningarna och hur ofta tågen är inställda vintertid för att deras växlar fryser fast alternativt i tunnelbanan att det ligger löv [herregud!] på spåren...

Det roligaste är ju att dom också gnäller på alla som plankar.
Inte så konstigt när folket i spärrarna hellre pillar navelludd än tar betalt.
Nästan jämt när jag går på bussen så tittar chauffören åt ett helt annat håll.
Fine tänker jag och stoppar ner det sablans kortet igen. En del struntar ju fullkomligt i att kolla ändå..

Under mina 3 år i gymnasiet så har jag nu kommit fram till att SL suger balle.
Jättepraktiskt att man kan ta sig till skolan, men inte på det sättet som dom kör, beter sig mot passagerana osv.. då kör jag hellre bil/mc o betalar äckligt mycket soppapengar..

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Som student på univ. nivå så får man inte subventionerat pris, vilket jag tycker suuuuger! 7% av min inkomst går till det där jvla kortet. Som BB säger så skulle det väll vara ok om bussar, t-banor och pendeltåg gick som de skulle och att de som kör fnstygen kunde lära sig lite hyfs (No offens Nutte), men nu funkar det ju inte riktigt så i tokholm.

Cykla.... ja det skulle ju vara en variant... men jag tycker att min tid är för värdefull, så jag lägger helst inte tre timmar om dan för att ta mej till och från universitetet.
Om jag senare tex. ska hem till någon polare eller pojkvännen så är det ännu fler timmar som går....
Jag vet inte hur det är med er andra, men det är ju inte som att polarna och släkten bor i samma område längre lixom.... Tror jag ska flytta till en mindre stad, där jag kan cykla överallt, utan att det tar hela dan.... :mad:

Haha... Fattar du BB om jag skulle CYKLA till dej!!! :rofl :rofl

/FW

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...