Protestlista emot höjning av SL-kortet

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Polly skrev:
Japp, det är jättebilligt ju! :tummenupp

Hojen drar <0,4 l/mil. Det är 5 km till jobbet så det blir en bensinkostnad på mindre än 80 kr i månaden. Försäkringen kostar 130 kr i månaden. Så ja, det är nog det billigaste alternativet om man bortser från själva inköpet och värdeminskningen. Även om jag räknar med övriga underhållskostnader så kommer jag under 750 kr/mån. :)

E värdeminskningen inkl. kraschkostnader eller ingår de i övrigt underhåll :)

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Bikerbitch skrev:
Under mina 3 år i gymnasiet så har jag nu kommit fram till att SL suger balle

Ojojoj, om de ingår i månadskortet skulle jag gladeligen betala 750 :- :tummenupp

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Bikerbitch skrev:
haha glöm det. Vafan, vi simmar tillsammans. Du borde ha sett :dummer

Nu var jag fakiskt solidarisk mot övriga forumet och skrev inlägget utan egen vinning :)

Snart dags för 50 längder då? I sträck :D

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Adrian_J skrev:
Jag åker 4-5 stationer om dagen, varför betala 500:- i månaden för det.

För att det kostar pengar att driva tåget du åker med.

Adrian_J skrev:
Tycker hela taxe-systemet är felaktigt uppbyggt. Att åka från Nynäshamn till Kungsängen kostar 500:- i månaden, ett bra pris med tanke på sträckan tycker jag. Jämför man dock denna sträcka med tex linjeholmen till t-centralen (några få kilometer) kan man ju inte tycka det är rimligt att kostnaden ska vara densamma.

Håller med. Men det blir för krångligt att hålla på med olika månadskort för olika sträckor.

Adrian_J skrev:
Sen att många resonerar som så att det är "billigt" att åka kommunalt i sthlm. Damn, på landet är sträckorna 10 gånger längre och åkarna 100 gånger färre, billigt up my ass. Räknat per antal km och pasagerare åkar ni nog för bara 1% av priset vi gör. Att jämföra storstäder mot landsbygd är bara så fel som det kan bli.

Vad får dig att tro att folk åker 10 ggr längre sträckor bara för att de inte bor i Stockholm? Jag tror snarare det är tvärtom. Bor man på "landet" är det alltid närmare till allt, så länge man inte skall till Stockholm.

Men jag inser också varför det är dyrare. Mindre folk som åker == mindre pengar.

Adrian_J skrev:
Jag har plankat i tio år och kommer fortsätta tills den dag de sätter vakter med vapen bakom murar för att nå t-banan :)

Jag är också en dålig människa som plankar. Men det är för att jag åker kommunalt 2-3 ggr per månad och inte orkar betala i luckan.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kommunisttrafiken i Tokholm suger verkligen. Att man sen ska betala mer och mer för varje år utan att något händer är helt j*vla otroligt. När dom höjde förragången så LOVADE dom att det skulle bli bättre med att passa tiderna m.m. Jo tjena, fortfarande så är det så att såfort det har ramlat ett löv på pendeltågsspåren så står skiten still eller är 10 minuter försenad. Skit kul när man ska passa in en buss eller liknande.

750 kr är FÖR mycket. Då är det f*n billigare att köpa remsa och planka så gott det går. Böterna om man skulle åka fast är ju ändå bara 600 kr. Så om man åker fast 1 gång på ett halvår så har man tjänat in X antal månadskort.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
En helt objektiv åsikt: STOCKHOLMARE ÄR JÄVLIGT BORTSKÄMDA! Vi kan ta oss var som helst och ofta! Dessutom är det vansinnigt billigt. Ni som klagar har aldrig åkt kommunalt i någon annan stad.

Jag betalar förresten glatt 1000 spänn för mitt månadskort denna månaden. Köpte ett i fredags som jag glatt tappade bort på krogen, så i dag ska jag köpa ett till. Våga stödja SL!

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Bikerbitch skrev:
:yoparty Vilken kondis du skulle få då
Uschjamen, cykla ifrån Blatteberg till Älvsjö är långt..
:hihi

Faktum är att det tar inte så jäkla lång tid om man orkar trampa på lite.
Sålänge det inte är under +5 och ösregnar så är det en ganska angenäm upplevelse till och med. Ja såtillvida man nu har en sjysst cykel och kan byta lite kläder efteråt =)

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
jb skrev:
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Inskickat av Adrian_J
Jag åker 4-5 stationer om dagen, varför betala 500:- i månaden för det.
--------------------------------------------------------------------------------

För att det kostar pengar att driva tåget du åker med.

Citat:
Inskickat av Adrian_J

Tycker hela taxe-systemet är felaktigt uppbyggt. Att åka från Nynäshamn till Kungsängen kostar 500:- i månaden, ett bra pris med tanke på sträckan tycker jag. Jämför man dock denna sträcka med tex linjeholmen till t-centralen (några få kilometer) kan man ju inte tycka det är rimligt att kostnaden ska vara densamma.

Håller med. Men det blir för krångligt att hålla på med olika månadskort för olika sträckor.

Citat:
Inskickat av Adrian_J

Sen att många resonerar som så att det är "billigt" att åka kommunalt i sthlm. Damn, på landet är sträckorna 10 gånger längre och åkarna 100 gånger färre, billigt up my ass. Räknat per antal km och pasagerare åkar ni nog för bara 1% av priset vi gör. Att jämföra storstäder mot landsbygd är bara så fel som det kan bli.

Vad får dig att tro att folk åker 10 ggr längre sträckor bara för att de inte bor i Stockholm? Jag tror snarare det är tvärtom. Bor man på "landet" är det alltid närmare till allt, så länge man inte skall till Stockholm.

Men jag inser också varför det är dyrare. Mindre folk som åker == mindre pengar.

Citat:
Inskickat av Adrian_J
Jag har plankat i tio år och kommer fortsätta tills den dag de sätter vakter med vapen bakom murar för att nå t-banan

Jag är också en dålig människa som plankar. Men det är för att jag åker kommunalt 2-3 ggr per månad och inte orkar betala i luckan.

Jag veta att det kostar. Men jag betalar över 100.000 om året i skatt, i och med att SL till 50% är skattefinanserat så tycker jag det får räcka med den del de får av mina skattepengar.

Varför jag tror de åker längre. Inget generellt eller illa menat, men byarna i tex norrland är ju längre ifrån varann än vad t-banestatiorena är i sthlm.

Om viljan fanns skulle man enkelt kunna utföra olika taxor automatiskt. Tekniken har gått framåt sen tiden då de byggde tunnelbanan. Att virrpannorna på SL inte insett det är trist. SJ har ju olika taxor för varenda tågresa och destination, så varför inte SL... Jag tror helt enkelt SL är rädda att de som bor längre bort skulle sluta åka och ta bilen istället, dvs förlora pengar.

Jag ser mig absolut inte som en dålig människa, jag plankar med stolthet :D

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Fasen Adrian! Hacka inte på miss Woman, har du mensen eller?
Får ju inte skrämma bort denna underbara kvinna nu när hon äntligen flyttat hit.

/Glesbygdsimportören

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...