Protestlista gällande Sport Production 2007.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bikerbitch skrev:
2615863 Visst är det trist, men läskigt också om folk vill ha en billig budgetklass att leka i som på sikt kan få negativ effekt på B-förarna.

Sådär har det ju varit tidigare också, och det har ju fungerat hur bra som helst.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bikerbitch skrev:
2615863 Enligt Svemo har det varit en B-klass. Tanken är att det ska vara en instegsklass för de lite äldre som inte kan köra 125 junior.
Intresset tycker jag verkar väldigt stort för en del A-förare, jag tror att den kan bli så pass stor att det blir utkvalning.

Jag ska iallafall skriva en text och skicka till Svemo. Troligt eller inte så måste de iallafall undersöka saken. Det är knappt några A-förare kvar till nästa säsong, jag tror svemo anser att majoriteten avgör. Visst är det trist, men läskigt också om folk vill ha en billig budgetklass att leka i som på sikt kan få negativ effekt på B-förarna.

Visst att det har varit diskussioner om att köra ER-6 cup med mera, men där är det bara ett fåtal som är A-förare.

Har det varit 32 förare varje race under säsongen?

Eftersom det verkar som att klassen ska gå med ERF så kommer klassen tappa en hel del förare så du behöver nog inte oroa dig för utkvalning.

Vart ska dom köra då tycker du?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alicia skrev:
2616024 Visst att det har varit diskussioner om att köra ER-6 cup med mera, men där är det bara ett fåtal som är A-förare.
Har det varit 32 förare varje race under säsongen?
Eftersom det verkar som att klassen ska gå med ERF så kommer klassen tappa en hel del förare så du behöver nog inte oroa dig för utkvalning.
Vart ska dom köra då tycker du?

Nej det har inte varit 32 förare varje race. Men vi har inte varit få heller.
250SP är inbjudna att köra ERF-helgerna. Sen huruvida det ens blir uppdelade helger i SM får vi ju se. Som det ser ut nu är det fortfarande en SM-helg som gäller för allihopa. Det är inte lätt att få till dagar man kan köra på med alla krav på buller som finns.

Jag tycker det skall finnas en A-förar och en B-förar klass i SP.

HanneZ skrev:
2616047 Det blir roligare att se på?

Tycker det har funkat bra när vi varit mellan 20-25 startande. Roligare att kika om det är 32 personer?
 
Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bikerbitch skrev:
2616042 Det har varit cirka 4-5 A förare som max. Vad händer om det kommer 15-20 A förare som också vill köra i klassen?

Tja, om 5 b-förare slutar köra klassen (högst troligt om vi ska köra med erf), 5 inte kommer till start pga problem med dom uråldriga apriliorna och banorna tillåter fler startande (erf kör ju inte på lill-sviesta) så kommer det bli ungefär lika rymligt på banan som i år eller förra året.

:)
 

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Kungälv
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Vi var ju inte jätte många på finalen i Falkenberg, å det är många som byter klass nästa år så att någon kommer att bli utkvalad lär nog inte hända.

Vad jag vet så är det 8 st som byter klass eller lägger av.

Kommer inte ihåg hur många det var som åkte finalen men det var vel ca 18-22 stycken dra av 8 av dom så har du ett startfält på 10-15 st.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bikerbitch skrev:
2616042 Det har varit cirka 4-5 A förare som max. Vad händer om det kommer 15-20 A förare som också vill köra i klassen?
Tja, vad är det värsta som kan ske? Att några deltagare påminns om att det krävs träning för att tävla?

Det finns massvis med licensträningar och vanliga bandagar med licensgrupper att välja på för den som inte har farten inne än. Det är många som avstår, inkl undertecknad, från att ställa upp och tävla för att de inser att de JUST NU inte är snabba nog. Låt mig också än en gång påminna om att det finns en ERF B-serie, för alla som ännu inte duger för riktig racing.

En fråga också, tycker du att det är ok att t ex Brink, som vann klassen som A-förare, och Torkel skall kastas ut för att vem som helst skall få köra?
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bingo skrev:
2616082 En fråga också, tycker du att det är ok att t ex Brink, som vann klassen som A-förare, och Torkel skall kastas ut för att vem som helst skall få köra?

Nä, det är faktiskt o-etiskt. Och riktigt, riktigt korkat. Jag trodde vi skulle blåsa nytt liv i klassen och inte döda den så plågsamt som möjligt.

:(
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tror att flytten till ERF och att en del lägger av/byter klass kompenserar för att fler kommer in med nytt maskinmaterial. Klassen har heller inte varit full någon gång i år vad jag vet. Tar man bort A-förarna (nya som befintliga) så är risken att man bara har 15 hojar på startlinjen nästa år.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fast om det inte är några A-förare med så kanske jag har en chans att hamna på pallen. Det är ju en aspekt att beakta.

För att utveckla det dårå (Brasklapp: Jag tänker bara högt här. Mina hjärnhalvor är inte sammankopplade annat än via yttre intryck, så jag måste förklara för mig själv hur jag tänker.):
Varför vill B-förarna att det ska vara A-förare med?
Är det för att klassen ska leva vidare? Är det för att "man ska ha någon att fråga om tips och råd"? Jag kan köpa det första argumentet, men det andra håller inte, då det finns B-förare som varit med i gamet hyfsat länge och har bra koll på hur saker och ting fungerar.

Jag tror att det kan bli jämnare och roligare rejs om det bara är B-förare med, kanske med olika förare på pallen i varje rejs. Det vore ju kul. Nackdelen här är ju såklart att vi förmodligen kommer att få fler A-förare just tack vare det, vilket ytterligare skulle utarma SP-klassen. Hmm... Moment 22.

Svemos tanke med att endast tillåta B-förare är nog att 125-juniorerna ska ha nånstans att ta vägen när de "vuxit ur" juniorklassen pga åldersgränsen eller för att de vill ha en ny utmaning. Man får ju som bekant inga uppklassningspoäng i 125JR, och SP-klassen är en bra "plantskola" för dessa fartfantomer.

Vidare kan man välja om man vill köpa en billig RS250/RGV250 eller en något mindre billig SV/ER/Hyosung Comet. Det blir inte samma kostnader som om man skulle ta steget till Rookie 600 eller 1000. Förvisso gäller kostnadsaspekten även A-förare.

Jag är som synes lite kluven i frågan. För min egen del finns nog bara fördelar med att endast tillåta B-förare, men sett ur ett roadracingsamhälleligt perspektiv är det nog bra med en blandning av A- och B-förare.

Nåja, övertyga mig. Jag köper nog en Aprilia snart, bakåtsträvare som jag är.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Följande förare som har kört 250SP 2006 protesterar till att Sportproduction blir till en B-klass 2007. För att förtydliga: Vi vill att Sportproduction förblir öppen för A och B-förare 2007


Jannica Sjöstedt, #9, B-förare 2006
Lars Andersson #?? B-förare 2007
Anja Pfeifer #23 B-förare 2006
Björn Eriksson B-förare
Stefan Abrahamsson #64, B-förare 2006
Patrik Andersson ,B-förare
Anders Brink #12, A-förare
Mats Berg #20, B-förare
Erik Kostkevicius #25 B-förare 2006
Mattias Lundgren #23 B-förare 2006
Mikael Holmfeldt B-förare
Torkel Börjeson #8 A-förare 2006
Mikael Nilsson #44 B-förare
Johan Nilsson #77 B-licens 2006
Anders Högberg #18 A-förare
Anna Carlsson # 55 A-förare
Pär Cerwallius #16 B-förare 2006
Martin Swenson #83 B-förare 2006
Anders Nilsson A-förare
Mikael Ahlin #24 B-förare
Kristofer Håkansson #99 B-förare


Utomstående som vill att klassen blir för A+B-förare:

Anders Ahlén, Publik
Gustav Pettersson, publik.
Johan Thell, publik
Hasse Carlsson pappa
Björn Saethe #23 A-förare
Alexsandra Ringkvist, funktionär
Jan Corneliusson #5 250R
Ove Lindström, funktionär 2007
Filip Åhrberg fd #66 250r a-förare
Erik Jorpes #78 SS 600 A
Ingela Engström #?? B-förare 2007
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Kan inte för min vildaste fantasi förstå var denna skräck för A-förare kommer ifrån?! Detta skrämmer mig!
Som SP har sett ut de senaste åren har det fungerat JÄTTEBRA, bestående av en stabil klunga A-förare som trivs i klassen och tycker att de utgifter och den trevliga stämmning passar alldeles utmärkt, till det har vi (där jag själv ingår) B-förare som jättegärna hade kört mer RR och väldigt gärna på en flong ny och kittad 250rr, men som har insett och accepterat att det helt enkelt inte finns varken tid eller pengar till en sådan satsning. Sen har vi de som tycker att 250SP är en trevlig och lite "lagom" instegsklass, billigare, lite långsammare och utan risk att bli utkvalad, men med tät racing och mycket rutin och hjälpsamhet mellan depåtältsväggarna. Och slutligen har vi de unga och snabba hoppen för svensk RR som på vägen till en mera kostsam och seriös satsning som blivande A-förare kommer och kör skiten ur oss tjockisar under en eller två säsonger innan de kliver vidare på karriärsstegen. Min rädsla grundar sig på att om A-förarna plötsligt inte längre får vara med och köra i klassen de har kämpat med i flera år, kommer att leda till att nivån och tempot sjunker, därför kan jag tänka mig att många av de unga och lovande från ex125jr väljer att hoppa över 250SP och direkt istället går till ex 125rr. Kvar i 250 SP blir vi tjockisar. Och klassen självdör. Praktiskt. Och att tillskottet av ett par fyrtaktare skulle vända upp och ner på himmel och jord betvivlar jag starkt, särskillt inte om det inte går att stanna i klassen.
Kort och gott; Jag fattar inte var problemet ligger, kan inte förstå varför vi ska stämma i bäcken innan problemen uppstår! Om det nu av en underlig anledning visar sig att ALLA fd NSB A-förare får för sig att köra SP och alla vi andra blir utkvalade kan vi väl lösa problemet då!?!?
Har alltid trott att glädjen i RR bortsett från det sociala har handlat om att räjsa, och då inte nödvändigtvis med svagaste möjliga motstånd!!!:hördu
SJÄLVKLART ska A-förarna få vara kvar, folk kommer ju att slåss om 15:e platsen för att slippa uppklassningspoäng...
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Mattias skrev:
2616169 Fast om det inte är några A-förare med så kanske jag har en chans att hamna på pallen. Det är ju en aspekt att beakta.

Det där är riktigt fjantigt, om du nu inte var ironisk!
Ska man kasta ut de bästa för att B-förarna ska få stå på en pall??





Följande förare som har kört 250SP 2006 protesterar till att Sportproduction blir till en B-klass 2007. För att förtydliga: Vi vill att Sportproduction förblir öppen för A och B-förare 2007


Jannica Sjöstedt, #9, B-förare 2006
Lars Andersson #?? B-förare 2007
Anja Pfeifer #23 B-förare 2006
Björn Eriksson B-förare
Stefan Abrahamsson #64, B-förare 2006
Patrik Andersson ,B-förare
Anders Brink #12, A-förare
Mats Berg #20, B-förare
Erik Kostkevicius #25 B-förare 2006
Mattias Lundgren #23 B-förare 2006
Mikael Holmfeldt B-förare
Torkel Börjeson #8 A-förare 2006
Mikael Nilsson #44 B-förare
Johan Nilsson #77 B-licens 2006
Anders Högberg #18 A-förare
Anna Carlsson # 55 A-förare
Pär Cerwallius #16 B-förare 2006
Martin Swenson #83 B-förare 2006
Anders Nilsson A-förare
Mikael Ahlin #24 B-förare
Kristofer Håkansson #99 B-förare


Utomstående som vill att klassen blir för A+B-förare:

Anders Ahlén, Publik
Gustav Pettersson, publik.
Johan Thell, publik
Hasse Carlsson pappa
Björn Saethe #23 A-förare
Alexsandra Ringkvist, funktionär
Jan Corneliusson #5 250R
Ove Lindström, funktionär 2007
Filip Åhrberg fd #66 250r a-förare
Erik Jorpes #78 SS 600 A
Ingela Engström #?? B-förare 2007
Oscar Håkansson #29 250R
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mattias skrev:
2616169
Nåja, övertyga mig. Jag köper nog en Aprilia snart, bakåtsträvare som jag är.

Köp min, massor med delar ingår samt ny vev, nya cylindrar mm! Jag har kört i klassen sedan 2000 och haft skitkul men det här blev droppen, jag lägger av och byter klass. Har haft som käpphäst att inte ta till banklån för att hålla på med roadracing men nu blir det så i alla fall... :mad:

Som B-förare uppskattade jag A-förarna enormt, dels för att de kunde köra hoj och dels för att de alltid svarade på alla dumma frågor, hade reservdelar och rent allmänt var hur hjälpsamma som helst.
Dessutom kändes det tryggt att veta att man kunde fortsätta i samma klass med samma hoj den dag man klassar upp sig. Det är något som de negativa B-förarna i den här tråden bör tänka på tycker jag.

Alla uppklassningspoäng (varför i hela helvete man ska klassa upp sig för då man bara kan se fram emot att bli utfattig om man ska ha en sportslig chans att hamna på pallen i de klasser som står till buds???) räknas ju bara bland B-förarna också så så länge man kvalar in så finns det alltid några att rejsa emot.
Låt oss ha vår korpklass kvar för både Aoch B! God dammit!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Den här A-förarhysterin liknar Hassan-sketchen "200 Tyska bögar".

-En kompis till mig har sagt att om vi släpper in <650cc 4T 2 cyl kommer det att komma 20 snabba A-frörare, är det sant?

Hur många stora käftar med RR-drömmar går det på varje Do'er som verkligen tar sig till startlinjen? 5? 10? Nä, snarare 20 va? Jag lovar att det inte kommer att säljas fler än 5 st ER-6 till A-förare 2007 (om de nu tillåts vistas på samma bakgård som B-förarna). De fattiga A-förarna har blivit RR-sveriges NIMBY's (Not In My Back Yard). Alla tycker att de är OK så länge de inte behöver ha dem som grannar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vissa klasser går alldeles utmärkt att blanda A och B, och gör stor nytta som Torkel skriver, kanske inte så mycket för a-förarna, men b-förarna har en jäkla draghjälp av dem.
Det är väl en separat pall för b-förarna?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Teddy skrev:
2616337 Den här A-förarhysterin liknar Hassan-sketchen "200 Tyska bögar".

-En kompis till mig har sagt att om vi släpper in <650cc 4T 2 cyl kommer det att komma 20 snabba A-frörare, är det sant?

Hur många stora käftar med RR-drömmar går det på varje Do'er som verkligen tar sig till startlinjen? 5? 10? Nä, snarare 20 va? Jag lovar att det inte kommer att säljas fler än 5 st ER-6 till A-förare 2007 (om de nu tillåts vistas på samma bakgård som B-förarna). De fattiga A-förarna har blivit RR-sveriges NIMBY's (Not In My Back Yard). Alla tycker att de är OK så länge de inte behöver ha dem som grannar.

Du har som vanligt en eller flera poänger. För att ytterligare ifrågasätta saker och ting: Hur många nya ER6-or kommer att säljas till B-förare?
Jag har egentligen inget emot att ha A-förare i klassen. Lyckas jag spöa dom blir äran tiofald!

Jag är nog övertygad innerst inne, men jag gillar att föreställa mig worst case scenarios. Alla som känner mig vet nog det, I'm sure.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Teddy skrev:
2616337 Den här A-förarhysterin liknar Hassan-sketchen "200 Tyska bögar".

-En kompis till mig har sagt att om vi släpper in <650cc 4T 2 cyl kommer det att komma 20 snabba A-frörare, är det sant?

Hur många stora käftar med RR-drömmar går det på varje Do'er som verkligen tar sig till startlinjen? 5? 10? Nä, snarare 20 va? Jag lovar att det inte kommer att säljas fler än 5 st ER-6 till A-förare 2007 (om de nu tillåts vistas på samma bakgård som B-förarna). De fattiga A-förarna har blivit RR-sveriges NIMBY's (Not In My Back Yard). Alla tycker att de är OK så länge de inte behöver ha dem som grannar.
:lol :rofl
250NIMBY
 

DP #70

Fattig student
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TZ250 -04, Honda CBR100RR -08
Bikerbitch skrev:
2615863 Enligt Svemo har det varit en B-klass. Tanken är att det ska vara en instegsklass för de lite äldre som inte kan köra 125 junior.
Intresset tycker jag verkar väldigt stort för en del A-förare, jag tror att den kan bli så pass stor att det blir utkvalning.

Jag ska iallafall skriva en text och skicka till Svemo. Troligt eller inte så måste de iallafall undersöka saken. Det är knappt några A-förare kvar till nästa säsong, jag tror svemo anser att majoriteten avgör. Visst är det trist, men läskigt också om folk vill ha en billig budgetklass att leka i som på sikt kan få negativ effekt på B-förarna.

Om det var en b-klass förut så var det minst 10 år sedan. Jag kan inte svara för hur det var innan jag började, men jag vet att det inte var en b-klass 1996 dvs året innan jag började och det har inte varit det sen dess heller. Vad jag vet så kom denna klass efter Superstreet som definitivt inte var en b-klass, men om den gick parallellt med Superstreet nåt år som b-klass är inget jag kan uttala mig om.

För övrigt så fungerade det alldeles utmärkt att köra A- och B-förare då. Trots att vi var uppemot 60-70 startande. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top