protowall och blocklistmanager för att hindra antipirater?

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Gixxer-Anders skrev:
Jag jobbar inte åt APB. Vad jag säger är att jag jobbat med bl.a. packet sniff.
jvlar vad snabba ni var att svara... mcb och anders kanon att ni har samma åsikt.. jag har min och jag har ingen lust att dra ut på tråden då ni helt klart har jobbar med det här hela livet och kan allt om det... ta och skicka ett pm om ni har vidare funderingar.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
MDM skrev:
jvlar vad snabba ni var att svara... mcb och anders kanon att ni har samma åsikt.. jag har min och jag har ingen lust att dra ut på tråden då ni helt klart har jobbar med det här hela livet och kan allt om det... ta och skicka ett pm om ni har vidare funderingar.

Snyggt sätt att avsluta en diskussion. Om du nu kan så mycket som du vill få oss att tro, förklara för oss okunniga hur det går till.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Intressant problem vissa har. "Hur man undviker att bli tagen på bar gärning med handen i syltburken..."
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
morlock skrev:
Intressant problem vissa har. "Hur man undviker att bli tagen på bar gärning med handen i syltburken..."

Det är ju en hypotetisk frågeställning, så klart. Ingen här pysslar väl med sådana olagligheter?
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
McB skrev:
Det är ju en hypotetisk frågeställning, så klart. Ingen här pysslar väl med sådana olagligheter?
viten var att även fast jag förklarade prcsis vad jag menade och att det gick var det enda jag fick tillabsk "right newbie" respone. sabbar inte ett bra forum med att försöka bevisa för folk som inte lyssnar att saker funkar. hade ni övrig response var ju valet at skicka ett pm till mig. ethernet pket spårning är möjlig vilket anders oxå nämnde för dig mcb. om anders nu visste att apb inte jobbade så så visst då kanske de inte gör det precis som jag nämnde. men det vi kom fram till var väll att thernet spårning var möjlig men tidsödande? knäckfrågan var väll att jag hävdade att det gick utanför ett intärnt nät och att ni hävdade motsatsen. men så vitt jag vet var dina inlägg mcb:

"Du har verkligen ingen koll över huvud taget."

"För att kunna sniffa paket måste du ha tillgång till den plats i nätverket som alla paket färdas igenom. Om vi rent hypotetiskt antar att du har rätt i ditt påstående om att APB anlitar företag för paketsniffning, hur hade du tänkt dig att de kan övervaka vad som färdas mellan t.ex. Telias och BBBs nätverk, utan att bryta mot några lagar?"
Se anders inlägg för svar

"Du svarar inte på min fråga. Att lagra IP-adresser som man får fram genom att använda vilket fildelningsprogram som helst är en helt annan sak än att övervaka trafiken i ett nät."
Hur skulle apb kunna ansluta till en hubb som är olaglig och därmed begå lagbrott direkt?

"Precis. Olagligt. Defenitivt inget som APB får syssla med."

"Snyggt sätt att avsluta en diskussion. Om du nu kan så mycket som du vill få oss att tro, förklara för oss okunniga hur det går till."

Får jag fråga mcb vad tillförde du för kunskap till diskussionen utom det som anders rättade dig på?
anders som sagt du har din åsikt och jag min. vi vet båda att det går att spåra ethernet paket om man vet vart man ska kapa rutten även om det är tidsödande. men påstår du att apb inte jobabr så så visst. jag jobbar inte där...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Yadayadayada...

Jag vände mig emot ditt påstående att APB skulle syssla med paketsniffning på andras nätverk, något som jag vet är möjligt men olagligt. Det är allt. Huruvida det är tekniskt möjligt eller inte har inte med saken att göra, poängen ligger i den juridiska frågan. APB får lagra IP-adresser, ja. Det är ett undantag. APB får inte begå datorintrång eller kränka någons personliga integritet, lika lite som de får anlita något annat företag för att utföra den tjänsten. APB är bevissamlare, och bevis måste samlas in på lagligt sätt för att ha något juridiskt värde.

Det är inte lätt att diskutera med någon som bara säger "det går" och sen vägrar berätta mer.

MDM skrev:
Hur skulle apb kunna ansluta till en hubb som är olaglig och därmed begå lagbrott direkt?

En DC-hubb är inte olaglig i sig, det är utbytet av upphovsrättskyddade filer som är olagligt. Dessutom har APB tillstånd av sina klienter att dela ut och ladda ned vissa filmer och spel för att samla in bevis. Med det tillvägagångssättet finns det inget behov för paketsniffning.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
McB skrev:
Yadayadayada...

Jag vände mig emot ditt påstående att APB skulle syssla med paketsniffning på andras nätverk, något som jag vet är möjligt men olagligt. Det är allt. Huruvida det är tekniskt möjligt eller inte har inte med saken att göra, poängen ligger i den juridiska frågan. APB får lagra IP-adresser, ja. Det är ett undantag. APB får inte begå datorintrång eller kränka någons personliga integritet, lika lite som de får anlita något annat företag för att utföra den tjänsten. APB är bevissamlare, och bevis måste samlas in på lagligt sätt för att ha något juridiskt värde.

Det är inte lätt att diskutera med någon som bara säger "det går" och sen vägrar berätta mer.



En DC-hubb är inte olaglig i sig, det är utbytet av upphovsrättskyddade filer som är olagligt. Dessutom har APB tillstånd av sina klienter att dela ut och ladda ned vissa filmer och spel för att samla in bevis. Med det tillvägagångssättet finns det inget behov för paketsniffning.

För att kontra ditt påstående om någon som bara säger "det går" så ver erat respons "det går inte".

så du menar att man kan använda en dc hub som bevis? trodde sådant som stod i hemmet som tex en server krävde husransakningsorder för att beträdas?

Visst har apb tillstånd att ladda ner filmer utav sina klienter som redan nämts i mina gamla notes.

har du några länkar till att paketsniffning är olagligt så läser jag dem väldigt järna.

Och jag svarade att det var mycket möjligt att apb inte hade bolag som samlade info åt dem så skicka järna lite länkar om det med...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
MDM skrev:
så du menar att man kan använda en dc hub som bevis?

Öh, va? Var har jag sagt något sådant?

MDM skrev:
har du några länkar till att paketsniffning är olagligt så läser jag dem väldigt järna.

Paketsniffning i sig är inte olagligt, och något sådant har jag heller aldrig påstått.

MDM skrev:
Och jag svarade att det var mycket möjligt att apb inte hade bolag som samlade info åt dem så skicka järna lite länkar om det med...

Du vet, det är inte så lätt att hitta information som motsäger ett påstående som du troligen är ganska ensam om.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
McB skrev:
Öh, va? Var har jag sagt något sådant?

Paketsniffning i sig är inte olagligt, och något sådant har jag heller aldrig påstått.
"Med det tillvägagångssättet finns det inget behov för paketsniffning."
"Att lagra IP-adresser som man får fram genom att använda vilket fildelningsprogram som helst är en helt annan sak än att övervaka trafiken i ett nät."

Paketsniffning i sig är inte olagligt, och något sådant har jag heller aldrig påstått.
"Jag vände mig emot ditt påstående att APB skulle syssla med paketsniffning på andras nätverk, något som jag vet är möjligt men olagligt. "
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
MDM skrev:
"Med det tillvägagångssättet finns det inget behov för paketsniffning."
"Att lagra IP-adresser som man får fram genom att använda vilket fildelningsprogram som helst är en helt annan sak än att övervaka trafiken i ett nät."

Paketsniffning i sig är inte olagligt, och något sådant har jag heller aldrig påstått.
"Jag vände mig emot ditt påstående att APB skulle syssla med paketsniffning på andras nätverk, något som jag vet är möjligt men olagligt. "

Men för helvete. Är du så här förbannat trög eller spelar du bara?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Gixxer-Anders skrev:
Vad snackar ni om gubbar? :)

Sniffing är klockrent olagligt.

EOD

Inte alltid, väl? Om jag sniffar paket i mitt eget interna nätverk kan det knappast vara olagligt, eller? Tekniken i sig är inte olaglig, menar jag.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
McB skrev:
Inte alltid, väl? Om jag sniffar paket i mitt eget interna nätverk kan det knappast vara olagligt, eller? Tekniken i sig är inte olaglig, menar jag.

Det har du naturligtvis rätt i. Det är avlyssningen i sig som är olaglig, inte tekniken.
 

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Ort
S.Sandby, Skåne
Hoj
TRX 850
McB skrev:
, och bevis måste samlas in på lagligt sätt för att ha något juridiskt värde.


Vad är det jag skådar, McB skriver ett felaktigt påstående, det händer inte varje dag det :tungan Olagligt införskaffade bevis har juridiskt värde och får användas här i Sverige iaf, sen om det görs i någon större utsträckning är en annan fråga. I övrigt inga synpunkter.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Halogen skrev:
Den här tråden blir verkligen bara bättre och bättre. :lol
Ja, hur kan en tråd om något så tråkigt bli så kul?

Min favorit hittils;
"Anti pirater kan inte ladda ner från dig och kan inte verifiera att du är olaglig. och om DU ska ladda ner något så kollar du userns file list först.. har han bara 1 fil i share listen som heter hip hip hora tex ska du nog ta någon annan. funkar till 100%. MEN apb har företag som jobbar åt sig som samlar information genom paket sniffning. dom kan du inte göra något emot. utom att ladda ner bränna ut och ta bort."
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top