prova skinnställ innan köp?

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jag är ca 181 och väger 80kg (har inte heller särskilt mkt fett hängandes :tungan)
Jag klämde in mig i en 48a dainese 2-delat, sitter lite slappt kring magen men annars är det bra. Jag tycker att det är absolut lättast att komma i om jag delar på det först. Lelles här i uppsala har många ställ, blir lite långt för dig men du kan ju passa på om du har vägarna förbi.


Tvådelade skinnställ sitter ihop på mitten normalt sett med en dragkedja...


hela vägen runt eller bara i ryggen?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Köpte mig ett Berik tvådelat, storlek 52. Väger drygt 86 kg och är drygt 186 cm lång. Sitter tajt, men det ska sitta så enligt handlaren. Har blivit lite större nu dock.

Har aldrig kört med ställ innan, det jag har märkt av är att det är bra mycket lättare att burka när man kör med vanliga kläder, med mitt ställ så kan man burka, fast det är tajtare helt klart.

Så här sitter det iaf:
5970_1113454189248_1013703223_30297300_26310_n.jpg
 

j0na5

rookie
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Örebro
Hoj
2007, Honda, Fireblade
jag har arlen ness . 73 kg 180 cm

stl 48 på jacka
stl 50 på byxa

sitter som gjutet efter ett par dar

stl 52 kan du ju ta om du är hiphoppare:arsele
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag ska ha ett tvådelat skinnställ, typ arlen ness, alpinestar, berik.
jag är 183 cm lång och väger 70 kilo, alltså jag har inte så mkt fett hängandes alltså. Vilken storlek tror ni jag ska ja?

Jag kör i modernt arlen ness delat, är 184cm lång o väger 71kg.. har strl. 48. Sitt3r perfekt:tummenupp:yoparty:):fyllisar:fyllisar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kör i modernt arlen ness delat, är 184cm lång o väger 71kg.. har strl. 48. Sitt3r perfekt:tummenupp:yoparty:):fyllisar:fyllisar

Härligt, jag tycker alltid det är lika kul att se unga HD-hatande sporthojskillar ekiperade av HD-legenden Arlen Ness:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm dom kanske inte hatar hd men gillar effekt:D
Alla har inte dina kunskaper, så man kan få effekt ur en hd:Bugar:Bugar:Bugar

Jag bara skojade. Vi är lika divergerade i HD-träsket. Det finns de golfspelade HD-muppar som vill ha en ny 09:a att visa upp för grannen. Osså finns det vi som gillar tex Böning i veteranerna Sofia Hogs... Speciellt vad gäller klädstilen då ;)
images
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vad gäller storleken så var jag upp till Lelles och provade runt 10 olika ställ... resultatet jag upptäckte var att det inte bara skiljer mellan märken utan även mellan modeller... jag är 178cm och 71kg och då var 50 för litet på vissa modeller och för stort på andra... det blev ett Alpinestar Charger i stl 48 som sitter perfekt men ett annat ställ av 48 (dock fortfarande Alpinestar) kunde jag inte ens få på mig.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Har ett tvådelat Berik-ställ (184cm, 70 kg)
Strl 48 på jacka och 50 på byxorna. Sitter som ett j-vla skruvstäd :tummenupp

visabild.php
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jag är också ute efter ett nytt ställ och har provat lite olika. Mina mått är 75kg fördelat på 183 cm.
Jag kom med lite våld i ett alpinestars sp-1 raceställ i storlek 46, och då satt det fanimig som en handske. På den tvådelade fronten har jag provat Berik och Arlen Ness samt Dainese, och där är det storlek 48 som gäller.

Värt att nämna är att jag i mitt tidigare Spyke-ställ hade storlek 54. Det stället fick jag sy in efter en halv säsong, men det vidgade sig efter det också. Detta ställ inköptes för x-antal år sedan då jag var helt grön på mc-fronten, så mitt tips är att ta det absolut minsta du kan komma in i. Även om du behöver hjälp att stänga det så är det bra så länge du får igen det.
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Så tajt ställ du bara kan ha, allt töjer sej. Speciellt nya ställ. Jag hade då inga problem att ha lite kläder innanför mitt gamla 48. Jag är 183cm, 73kg. Prova om du ens kommer i ett 46. Men 50 eller 52 låter på tok för stort om dom nu inte är otroligt små i storlekarna.
 

ducce749

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Sverige
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Jag har ett Arlen Ness racingställ (vet att du vill ha ett 2-delat) men iaf jag är 183 och ca 70kg jag har storlek 48. Jag kan säga att första gången jag tog på mig det var inte roligt :) men efter en dusch med stället på så man vart helt dränkt sedan ut och köra tills stället torkade, så sitter det som en körvaskinn nu! Precis som det ska göra!. Enda nackdelen är att det kanske är något kort i benen men det kan jag leva med:)
Hade ett Arlen Ness 2-delat förut i storlek 50 fast tyckte att skydden satt lite löst faktiskt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mitt tips (samma som från många andra) är att testa stället.

Hittade ett Dainese stl 48 på blocket, men tänkte att.. vafan.. 48 måste va för litet?

Hursom.. Jag åkte till MC-varuhuset i sthlm och bad om hjälp med att prova lite skinnställ.. Dainese helställ stl 48 fick jag inte över axlarna. Där var det 50 alt. 52 som gällde. Provade även ett Alpine stars, men det satt inte alls lika bra på mig som dainese.

Däremot 2-delat satt stl 48 som gjutet. Och på ren tur var det på blocket rätt storlek och 2-delat.

Så du måste prova ett ställ. Märke och storlek. Det skiljer mkt mer än man tror. (Det är även bra om det t om är samma modell.)

Jag är 178cm, 73 kg. tränar en del.
 

JKI

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600RR -05
51 är din storlek. =) så ta ett 52

fattar inte varför de ska sitta så jävla tajt som alla säger, det är ju inte konstigt att de töjer sig då.
 
Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag är 175 cm lång, 86 kg. Kör med Berik 2-delat strl. 52. Tight till tusen.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Vill inte va den som är den, men ditt skinnställ sitter slappt:gnissla

Jo men visst... det är så skydden fladdrar 2 meter efter hojen när jag har det på mig *suck*

Jag tänkte göra något fult! prova skinnställ i butik, och sedan beställa ett billigare på internet. Grejen är att alla skinnställ jag väljer bland på internet inte finns i butiken, så min fråga är då om det är nödvändigt att jagprovar just DET stället, eller om det räcker med att jag provar lite olika ställ av olika märken, och även samma märke.

Vilken storlek tror ni jag ska ja?

Prova några olika märken, så vet du hur deras storlekar sitter. När du precis får igen brallorna och jackan med ryggskyddet på och allt stramar, har du hittat rätt. Kolla givetvis att skydden sitter på rätt ställen också.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
fattar inte varför de ska sitta så jävla tajt som alla säger.

För att skydden ska sitta på plats vid en vurpa. Är stället för stort så är risken stor att skydden "vrids" undan.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top