Provkörde MV Augusta, Guzzi & Aprilia

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
MV Augusta - bilder o snack efter provkörning :)

Först ett stort tack till Eric på Supermotors samt Oves motor i Växjö för en lysande dag.

Fick chans att testa en massa modeller, och givetvis var MV Augusta Brutale och F4R höjdpunkterna. Dom är verkligen sjukt vackra och det går spendera timmar på att hitta nya snygga detaljer.

Brutalen var nog den smidigaste lilla leksak jag kört, med en riktigt vass motor. Kändes som den vägde 50 kilo. Mycket festligt.

Om F4Ren så kan jag bara säga att jag ska äga en sån, förhoppningsvis snart. Underbar på alla sätt, kanonfint chassi och går nå jävulskt.

Min kollega Janne är nu upphöjd till idolstatus då han aldrig tidigare hade vågat köra en sporthoj, men slutade dagen med att lämna kvar sin triumph och köra hem på sin nya MV F4 haha ;) Mycket cool!

Här är lite bilder från dagen!

Bifogat

• _MG_5913 (Medium).JPG
    _MG_5913 (Medium).JPG
    102.7 KB · Visningar: 473
  • _MG_5930 (Medium).JPG
    _MG_5930 (Medium).JPG
    102.4 KB · Visningar: 538
  • _MG_5917 (Medium).JPG
    _MG_5917 (Medium).JPG
    102.1 KB · Visningar: 438
  • 1.jpg
    1.jpg
    109.5 KB · Visningar: 386
  • _MG_5939 beskuren (Medium).jpg
    _MG_5939 beskuren (Medium).jpg
    45.7 KB · Visningar: 289
  • _MG_5978 (Medium).JPG
    _MG_5978 (Medium).JPG
    86.3 KB · Visningar: 413
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Du har det bra du :tummenupp Man hade ju inte tackat nej till en f4R direkt, perfekt hoj för Rookie 1000 :)

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Schyrre! Kul och testa hojar! Mycket hästar i MVn?

Kan inyte riktigt fatta att MV:n skulle vara så "grym" eftersom den ha ca 2-4 bakhjulhästar mindre än R1:an,Zx10:an och Gixxern. Och sedan väger den ca 15 kg mer än de tidigare nämnda. R1:an är ju enligt masterbikes test t.o.m snabbare på bana, både som individuell tid och i snitt.

MV:en är nog mest grym för att den är ovanlig och fräck.

/D.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
3056733 Kan inyte riktigt fatta att MV:n skulle vara så "grym" eftersom den ha ca 2-4 bakhjulhästar mindre än R1:an,Zx10:an och Gixxern. Och sedan väger den ca 15 kg mer än de tidigare nämnda. R1:an är ju enligt masterbikes test t.o.m snabbare på bana, både som individuell tid och i snitt.

/D.
Allt handlar om körkänsla och visuellt utseende. Inte 0-100 siffror. Den som köper enbart på grund av effektsiffror bör ju ta sig en funderare.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Kan inyte riktigt fatta att MV:n skulle vara så "grym" eftersom den ha ca 2-4 bakhjulhästar mindre än R1:an,Zx10:an och Gixxern. Och sedan väger den ca 15 kg mer än de tidigare nämnda. R1:an är ju enligt masterbikes test t.o.m snabbare på bana, både som individuell tid och i snitt.

/D.

Spelar ju inte så stor roll när 90 % av alla här inne inte kan utnyttja 75 % av valfri sporthojs kapacitetet om dom kör på bana. Då är det ju vettigare att köpa det man tycker känns bäst oavsett vad som står på pappret.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Spelar ju inte så stor roll när 90 % av alla här inne inte kan utnyttja 75 % av valfri sporthojs kapacitetet om dom kör på bana. Då är det ju vettigare att köpa det man tycker känns bäst oavsett vad som står på pappret.

Helt rätt i sak. Det var dock inte det jag kommenterade utan det faktum att den går "grymt" kontra de andra värstingarna.

/D.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Schyrre! Kul och testa hojar! Mycket hästar i MVn?

Ja, den ylar iväg bra :) Svårt o säga utan direkt jämförelse men den kändes kom en R1 -07 ungefär. Uppfattade den som väldigt jämn i registret.

Det som är så "grymt" med den är väl att den är så snygg & ovanlig i kombination med att den faktiskt är lika bra som det bästa japanerna bygger just nu. Inte illa för en så liten tillverkare!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ja, den ylar iväg bra :) Svårt o säga utan direkt jämförelse men den kändes kom en R1 -07 ungefär. Uppfattade den som väldigt jämn i registret.

Det som är så "grymt" med den är väl att den är så snygg & ovanlig i kombination med att den faktiskt är lika bra som det bästa japanerna bygger just nu. Inte illa för en så liten tillverkare!

Känns de lika bred som japs rad4orna eller känns den smalare eller bredare?,tänkte på rör ramen + inbukningarna i tanken m.m

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Ja det va en BRA dag! Rätt Björn, Janne fetrockar!!!!!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Känns de lika bred som japs rad4orna eller känns den smalare eller bredare?,tänkte på rör ramen + inbukningarna i tanken m.m

Den känns klart smalare än jappsarna. Har iofs inte suttit på alla av årets modell, men den kändes som min Mille över tanken...

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
Kan bara intyga efter provkörningen förra fredagen.
R:en rockar!
Jag har en "gammel-F4" från -00, och även om det inte skiljer sådär jättemycket utseendemässigt så kan jag meddela att det har skett en hel del utveckling av F4:an sedan dess, inte bara motormässigt då utan chassit känns ju löjligt najs...

1000R känns löjligt lätthanterad och lättsvängd i jämförelse med min gamla 750S.
Att den ska väga 15 kilo mer än liter-japsen känns väldigt konstigt och faktiskt rätt ointressant då R:en rockar ändå. :yoparty

Har för mig att F4;an till å med var smalare än Ducati 916-998 då den släpptes, då smal är den...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Av de tester jag läst verkar F312 rikta sig till RIKTIGT avancerade förare. Den enda person jag läst som varit odelat positiv till hojen är Niall McKenzie, f.d. GP 500 förare. Det var även en kille som kör BSS eller WSS som gillade hojen. De vanliga testförarna verkar mest tycka att F312 är elak och ganska bångstyrig.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati