provkörning av ktm 625smc !HJÄLP!

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
Tjenis, Tänkte nu ta steget in i motard täsket :) Har haft en fajerblajd innan och kände att det var dags för att testa ngt nytt. Jag har aldrig kört motard innan och har inte ngn kompis som testat det heller, vilket gjorde att när jag var o testa hojen hos en privat säljare hade jag ingen aning om hur hojen ska bete sig :confused: köpte dock inte den utan la ett bud. det var en ktm 625smc -04. Märkte ju direkt att det inte var som att köra sport hoj :näsblod den ville gärna ligga över hela vägbanan, o kändes faktist rätt ostabil. däremot fick jag en kick ingen sporthoj kan ge mig :yoparty Men vad ska jag igentligen tänka på när jag provkör den. Hur ska det kännas? Kan ju bara jämföra med en sporthoj, vilket inte funkar :huvet Tack för tips :banana
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Frågan är ju i princip omöjlig att svara på det hela är ju väldigt personligt beronde på vad man är van vid.


Hur långt är ett snöre ?

Vandrar den över hela vägen så slappna av i armarna och överkroppen så löser det sig.
 

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
hmm. kanske lite bred fråga, men koncentrerat på modellen, finns det ngt vanligt fel typ eller ngt annat kass på en 625 man ska kolla på?
 

Hi-ho

Guest
Kommer man från sportcyckel, så känns det helt sjukt att köra motard.
Det tar ett tag innan man hittar de rätta varvtalen för rätt växel och det gäller att få in körvanan på motarden.
Skulle nog tippa på att det är många som känner att, vad fan är det jag har köpt, men DET blir så mycket bättre när man kört in sig på den.

Jag upplever det inte jobbigt att dra iväg och köra 20mil, man får tanka lite oftare bara, men sen är det ingen höjdare att åka över 130km/tim, då vind och vibrationer börjar bli allt för störande (som jag upplever det.)
Så att sammanfatta, kul på två hjul :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bytte själv ifrån sport förra året. I början är det riktigt ostabilt! Man känner att man nästan ramlar när man ska göra en vanlig vändning med hojen. :näsblod Så fort man gasar så dras man som en vante och vid inbromsning så flyger man fram och slår i huvet i styret... typ... Lite överdrivet kanske men så var det för mig innan jag vande mig. Numera käns sporthojar grymt tunga och otympliga, känner mig mycket säkrare som förare på en offroad.
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
philsson skrev:
2140242 Bytte själv ifrån sport förra året. I början är det riktigt ostabilt! Man känner att man nästan ramlar när man ska göra en vanlig vändning med hojen. :näsblod Så fort man gasar så dras man som en vante och vid inbromsning så flyger man fram och slår i huvet i styret... typ... Lite överdrivet kanske men så var det för mig innan jag vande mig. Numera käns sporthojar grymt tunga och otympliga, känner mig mycket säkrare som förare på en offroad.

Japp kan inget än att hålla med. Fick chansen att testa både superduken och 950 sm och jag blev lite besviken. Superduken känns som en fighter, inget motard i för fem öre. 950 sm känns lite mer som en motard, men är trögstyrd som en sporthoj. Samt att man saknade vibrationerna som man nu har vant sig vid. Höll på att klippa en trottarkant när jag körde iväg på min 640, efter att ha kört superduken och 950 sm, då den svänger liiiite lättare.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Wimanski skrev:
2140404 Japp kan inget än att hålla med. Fick chansen att testa både superduken och 950 sm och jag blev lite besviken. Superduken känns som en fighter, inget motard i för fem öre. 950 sm känns lite mer som en motard, men är trögstyrd som en sporthoj. Samt att man saknade vibrationerna som man nu har vant sig vid. Höll på att klippa en trottarkant när jag körde iväg på min 640, efter att ha kört superduken och 950 sm, då den svänger liiiite lättare.

Var hos LELLES idag och passade på att prova 990 Adventure och 990 supermoto. Helsike vilken hoj supermoton är, brydde mig inte att testa superduken så jag vet ej hur den går. Om jag inte hade en förkärlek till grus så skulle jag satsa på en supermoto & ingen superduke. Skrek hela tiden i hjälmen under provkörningen. Glömde bort att framhjulet var i luften några gånger....
:lol
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag tycker du ska prova dig fram.. och definitivt fler märken, inte bara KTM.. jag har provat ganska många olika och personligen tycker jag xr650 och ktm525 har känts som de bästa hojarna. Dom har väldigt fina motorer som går jämnt o kraftigt, inte som vissa andra... *Host*
Givetvis ska du fundera på vad du ska ha den till.. vill du köra ALLT (långresa, stan, bana, is, grus, öken) o lite till så skulle jag alla gånger ta en xr650..
Vill du köra enbart i stan eller på bana kan det ju va kul med en lättare motard och då har dom genast väldigt täta serviceintervaller.

Så prova så många du kan innan du bestämmer dig, det är STOR skillnad på dom.
 
Last edited:

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
Gott o höra att det inte bara var jag som tyckte att det känndes ostabilt. Var rädd att det var ngt fel på hojen :( Har kollat lite andra oxå, men tror att en 625 kan vara rätt bra som en första motard hoj. Kommer ju mest bli landsväg o stadskörning, vilka däck e att rekomendera där? tror att där satt ett "landsvägsdäck" bak o ett mer grovmönstrat fram. vet ej om de e en bra kombination :confused: har funderat på slicks men kan man köra ngt på grus då o hur e slitningen? :gnissla
 

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
Att byta från en radfyra till en 625 kan inte va lätt. Är man van vid en trevlig motor som accepterar vilken växel som helst och har en djuv motorgång utan vibrationer så är det som att gå tillbaka till stenåldern. Du får en motor som är rätt orolig som hatar att köras långsamt i konstant fart och låter som att den håller på att gå i småbitar men du får ett chassi som fixar det mesta och om du skiter i hur motorn låter och gasar lite så får du en riktig upplevelse du kan använda den till allt året om men om du ska ut på långtur så får du planera in ett antal raster för att skaka vibrationerna ur kroppen, du kan samtidigt passa på att tanka och fixa övriga behov. Hojen är suverän på alla underlag framförallt på vintern men du måste nog ta på dig vikingahjälmen i början för att glömma din bakgrund.
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
motardnisse skrev:
2140836 Var hos LELLES idag och passade på att prova 990 Adventure och 990 supermoto. Helsike vilken hoj supermoton är, brydde mig inte att testa superduken så jag vet ej hur den går. Om jag inte hade en förkärlek till grus så skulle jag satsa på en supermoto & ingen superduke. Skrek hela tiden i hjälmen under provkörningen. Glömde bort att framhjulet var i luften några gånger....
:lol

Kraften i 950 sm är helt underbar, det är väldigt svårt att hålla nere framhjulet. Du ska vara glad att du inte körde superduken. Du sitter som på en sporthoj och motorn beter sig mer som en sporthoj.
 

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
Schvidja skrev:
2141587 Att byta från en radfyra till en 625 kan inte va lätt. Är man van vid en trevlig motor som accepterar vilken växel som helst och har en djuv motorgång utan vibrationer så är det som att gå tillbaka till stenåldern. Du får en motor som är rätt orolig som hatar att köras långsamt i konstant fart och låter som att den håller på att gå i småbitar men du får ett chassi som fixar det mesta och om du skiter i hur motorn låter och gasar lite så får du en riktig upplevelse du kan använda den till allt året om men om du ska ut på långtur så får du planera in ett antal raster för att skaka vibrationerna ur kroppen, du kan samtidigt passa på att tanka och fixa övriga behov. Hojen är suverän på alla underlag framförallt på vintern men du måste nog ta på dig vikingahjälmen i början för att glömma din bakgrund.

fy fan va klockrent sagt :yoparty e så svinit sugen på en motard nu. Jobbar i oslo och har kört övertid denna helgen, :huvet så nästa helg blir det att inhandla en 625. Hoppas bara vädret håller i sig :rolleyes: e ju som sagt helt ny på motard grejen. men e det crosshjälm o brillor som gäller?, eller ska man köra med den vanliga hjälmen? har kollat lite på kbc hjälmar. coola motiv men e de ngt att ha. har nu en shoei med ngn ninja på baksidan. Cammo byxor e oxå under inköp :yoparty
 
Last edited:

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Fire Power skrev:
2143047 fy fan va klockrent sagt :yoparty e så svinit sugen på en motard nu. Jobbar i oslo och har kört övertid denna helgen, :huvet så nästa helg blir det att inhandla en 625. Hoppas bara vädret håller i sig :rolleyes: e ju som sagt helt ny på motard grejen. men e det crosshjälm o brillor som gäller?, eller ska man köra med den vanliga hjälmen? har kollat lite på kbc hjälmar. coola motiv men e de ngt att ha. har nu en shoei med ngn ninja på baksidan. Cammo byxor e oxå under inköp :yoparty
Välkommen till motard träsket :banana
Har själv en kbc hjälm och är helnöjd. Men tänk på att spänna nacken första gången du gasar på eller om du kör om en lastbil!!!(kan bli lite jobbigt att ha hakpartiet framför ögonen). För man har ju ett jävla vindfång med en crosshjälm i dryga 100km/h.
 

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
Får tacka all för hjälpen :) E nu en stolt ägare av en 625 smc. Rackarns va kul det e :tummenupp bara vädret håller i sig :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top