Provkörning, tillvägagångssätt vid försäljning?

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Ska ju förhoppningsvis (eller ska det vara ett stort jävla inte här...?) sälja monstret i helgen och den måste naturligtvis provköras av den eventuella köparen (finns du här månne?).
Hur fixar man det? :confused:

Han har en kompis med sig så stöld är NOG ingen fara, men om han skulle skrota? När jag köpte den fick jag skriva på ett papper där jag fick ta alla kostnader/självrisken vid en marksyning...det kändes lite ruttet men man kan väl aldrig vara nog försiktig gissar jag.
Jag tror oftast gott om folk men man har ju hört både det ena och det andra i sådana här sammanhang... :skrämd

Förslag, någon? :hej

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
tyvärr i princip omöjligt att avgöra vilka osm är seriösa/oser...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gör upp innan att klotar han får han köpa hojen till det priset ni kommit överens om, innan provturen. Ett enkelt handslag på detta är allt som behövs. Eftersom ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
fast nog har man råkat ut för folk som kört som tokiga med ens saluhojar:)
Jag sålde en gammal 450 för många år sen, den var bakdäcket inne på korden på vilket jag påpekade "så ta det lungt" sa jag.
Snubben testade toppfarten i tätbebyggt område och andra vådliga grejor, tur att det var en sån trött hoj.
Han köpte den dock så det spelade väl ingen roll i slutändan, men lite fundersam blev man när man hörde hur han slog ur den och sen kom tillbaka och berättade toppfarten.

Last edited:

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
Qwerty skrev:
Gör upp innan att klotar han får han köpa hojen till det priset ni kommit överens om, innan provturen. Ett enkelt handslag på detta är allt som behövs. Eftersom ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt.

Så sannt så sannt,,, problemet kommer när man skall bevisa detta avtal... Skrivet är ALLTID bättre.

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Provkörning vid försäljning

1. Polare åker efter med sin hoj
2. Skriv papper på "you break it - you buy it"

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Mmm de där har jag oxå tänkt lite på.. speciellt då för en annan som bara kör halvförsäkring.. men de gäller väl som sagt att skriva ett avtal innan provkörning sker.. klotar du eller välter den så få du köpa den.. till de pris som e angivet i annonsen.. för de väl väldigt sällan man börjar förhandlar om pris o sånt innan man provkört eller??

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Suzuki RMZ450
Helt Rätt, Skriv papper, om han/hon inte vill det, så är det knappast en seriös köpare. Försök få en polare till dig att åka med på provkörningen på en annan hojpa, eller så lånar du en till hoj och åker med.
Lycka till.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Mannen som är spekulant åker bil till mig med en kompis som sällskap så jag antar att han blir ståendes med mig under provturen så det ska NOG (som sagt) inte vara några problem. Spekulanten verkar även vara en hyvens person. Det är eventuell klotning jag undrar över.

Det får kanske bli ett litet papper då...tack för alla åsikter! :tummenupp

Klimpen

URINvånare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Jag sålde precis min hoj och då fick jag en keps i pant :rolleyes:
Men det gick ju bra och killen köpte hojen.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Tror på Marcus idé

Polare som hänger efter med egen hoj är ju en mycket bra idé, samt papper på "You break it - You buy it".

Att skydda sig mot stöld är ju inget större problem.
Förklara att du hört om folk som blivit av med hojen under provkörning och be att få skriva av personnummer från hans körkort. Ge tillbaka pappret med personnummret när han kommer tillbaka.

EDIT: Stalfel

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Så här tänker jag göra när jag säljer hojen.

1. Foto på eventuell köpare, samt dennes legitimation. Detta innan jag ens visar hojen.
2. Papper på klotning = köp

Sen är det bara hålla tummarna.

//Fredda

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
är han seriös så kan han ju lägga en handpenning på hojen och ett kontrakt som det står att affären är avklarad efterprovkörning och om han inte är nöjd med mc´n så går affären tillbax! här skriver du in att han betalar självrisk alternativt köper hojen om något händer! skriv in hur mycket självrisken är på annars kan det bli gnabb om det med han kanske inte har en aning om att en självrisk kan vara 16000

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Jag köpte min sp1.a för en vecka sedan... Kollade så att killen som ägde hojen verkligen ägde den "leg" och han kolla mitt... Lät honom hålla postväxeln undertiden jag körde.... perfekt.. Han vet att jag inte vill bli av med beloppet på växeln utan att papper är skrivna... Jag vet att postväxeln är utställd på mig och är inte värd ett skit för honom utan min underskrift och texten "ÖVERLÅTES PÅ"

///200+

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...