Provkörningstråden ( Endast MC )

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tjena,
Tänkte att det skulle vara kul med en tråd där vi skriver vad vi tycker om olika mc-modeller som vi har provkört. Det kan ju vara till hjälp för andra personer som är intresserade av just den modellen eller för nybörjare som ska köpa sin första mc.
Det kan vara bra om man skriver vad det är för årsmodell på motorcykeln samt rätt modellbeteckning. T.ex Yamaha MT-09 SP -19. Berätta gärna vad ni tyckte om körställningen, motorn och bromsarna m.m. Var opartiska och skriv ner hur ni upplevde motorcykeln, både för och nackdelar.
Ha de gött!:hojsmilie

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Objektivitet är svårt för upplevelser, det blir subjektiva åsikter ivfsh. Man lär ju prova själv för att känna "det där funkar för mig". Själv har jag snöat in på färgen, huvudsaken att en motorcykel är röd för att jag ens ska vilja provköra den, än mindre köpa den. Elds-flejms är ett plus. Åkpolarns hojar är blåa. Av min sex hojar är fem röda, den sjätte är svart - och står hemma hos min bror för brorsonen att övningsköra på och att skrapa motorkåpor och skrota reglage med. Mina tre bilar - är röda.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
2Wheel, har du inte provkört ngn själv?

Jodå, det har blivit många olika modeller genom åren :)
Tänkte att det skulle vara trevligt om lade upp en bild på motorcykeln som man har provkört.
Jag kommer att posta ett inlägg när jag kommer hem ikväll, då har jag tillgång till min mobil där bilderna finns:fyllisar

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Jag provkörde en BMW S1000RR -20 för ett par veckor sedan. Så hur är den... motorn behöver man väl inte säga så mycket om, den är ett kapitel för sig. Körställningen var som väntat väldigt extrem men ändå helt ok för att vara en modern sporthoj. Växellådan var väldigt distinkt och quickshiftern fungerade väldigt bra på även låga varv. Hojen är väldigt lättkörd och passar nog dom flesta förare. Ljudet med originaldämparen är väldigt mesig och förstör en hel del av körupplevelsen. I helhet så tror jag att den är svårslagen i sin kategori.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det var några år sen, minns inte exakt när. Men provkörde en MV Agusta F3 800. Tre cylindrar, 800cc.
Det är hittills det roligaste jag provkört. Vikt/effekt vill jag minnas låg i området 180kg/150hk. Siffrorna kan vara fel, tar helt ur minnet. Provkörde även vid tillfället en ny Hayabusa, en Aprilia Mille, bägge med mer krut. MV Agustan stack ut där och då. Det som var så kul med den var att man visste aldrig var man hade den. Hur den betedde sig vid 3000 varv var inte alls som hur den var vid 5000 varv. Och så där höll det på. Varje gång man drog lite i gasen så hände nånting nytt. Jag är så van vid japanska radfyror där allt känns förutsägbart. Vrid så mycket på rullen så händer så mycket. Inte här.
Det finns sporthojar med hetare siffror på pappret, men smaken är som baken, och jag hade valt den här över alla andra vilken dag som helst. Om jag bara hade haft råd!:3freak
060_Vergleichstest_Supersportler_MV_Agusta_F3_800_Stand_jpg_2512340.jpg

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag provkörde BMW s1000xr 2020. Jag gillade den. Mycket att åka med. Shiftassist är grymt! Men den vibrerar på tok för mycket för mig.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Började med en OT.

Det är hyffsat komplext att objektivt kunna recensera en provkörning. Vems referenser är objektiva respektive subjektiva och hur kan det i så fall verifieras? För oss dödliga kan det inte bli annat än subjektiva åsikter - som jag försökte belysa. För mig är en av parametrarna den att en röd hoj är bättre än en svart, vilket jag skrev. Orden "Opartiska" och ""upplevde" har ju diametralt skilda betydelser.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Det är hyffsat komplext att objektivt kunna recensera en provkörning. Vems referenser är objektiva respektive subjektiva och hur kan det i så fall verifieras? För oss dödliga kan det inte bli annat än subjektiva åsikter - som jag försökte belysa. För mig är en av parametrarna den att en röd hoj är bättre än en svart, vilket jag skrev. Orden "Opartiska" och ""upplevde" har ju diametralt skilda betydelser.

men om du läser trådstarten igen så står det-- Tänkte att det skulle vara kul med en tråd där VI skriver vad VI tycker om olika mc-modeller som VI har provkört.----- inget om att det ska vara objektivt... utan enbart helt hur den som provkör motorcykel upplever den.

trådstart innehåller även--- Berätta gärna vad NI tyckte om körställningen, motorn och bromsarna m.m. Var opartiska och skriv ner hur NI upplevde motorcykeln, både för och nackdelar.------

och detta med vara opartiska tolkar jag som att bara för man t.ex är ducati fantast så ska man ej höja alla ducati till skyarna...
:tummenupp

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Man kan ju inleda med en mening om ens körsätt. Tex så kör jag ofta aggressivt, wheelar mycket och gillar kvick hojar, men jag bombar sällan 200+.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Honda CB500X
Lättstartad även om den stått i 5 månader.
Väldigt bra bromsar.
Lite stötig.
Ibland svår å växla ner.
Neutral och bra körställning.
Vibrationer är inget jag märkt av.
(Det här är jämfört med andra jag ägt)

Last edited:

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Demodag hos Sulas i Strängnäs maj 2019. Testade massor med hojar, hojen som stack ut var Husqvarna vitpilen 701. Ingen hoj som passar mig som gillar långa resor. Hade jag gott om stålar så skulle denna hoj ha en given plats i mitt garage för kortare turer.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!