Prut mån hos handlare vid köp av ny mc?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Vad är Era erfarenheter av prutmån på köp av ny hoj hos handlare?
Svensksålda/parallel importerade.

List priset är ju ett rekomenderat pris men man brukar få ner det några tusen.

Om du kommer in med kontanta pengar i handen och betalar av hela på engång,samt snabb affär :)

Hur är prutmånen hos parallel importörer som redan ligger en bra bit under svensksålda hojars pris om man jämför mot svensksålda.
Fabriksnya parallel importerade:
Tex typ R1-05 116.400 kr ,Suzuki GSXR 1000 -05 114.400 kr,Honda -05 114.400kr
ZX10R -04 106.400 kr.
 

aacee

Wohooo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
VFR 800 -01
Min erfarenhet begränsar sig till nyköpet av min nuvarande VFR -01. Där gick det att pruta 10% rakt av på listpriset. Sen tillkom fördelaktiga "dealar" på utrustning såsom slip-on, packväskor och kläder.

/Magnus
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
De flesta kan man nog få ner några tusenlappar, annars är väl det ganska bra att gå in och vilja få med lite reservdelar kanske en hjälm och lite annat. Det brukar de vara betydligt villigare att dela ut.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
mindre ställe = högre pris från början, men större prutmån, och personlig service :)
större ställe = lite lägre pris men noll prutmån o service (kanske kan man få ett par strumpor om man köper en ny Rätta?) :(

Eller :va :D
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
R1 racer skrev:
Vad är Era erfarenheter av prutmån på köp av ny hoj hos handlare?
Svensksålda/parallel importerade.

List priset är ju ett rekomenderat pris men man brukar få ner det några tusen.

Om du kommer in med kontanta pengar i handen och betalar av hela på engång,samt snabb affär :)

Hur är prutmånen hos parallel importörer som redan ligger en bra bit under svensksålda hojars pris om man jämför mot svensksålda.
Fabriksnya parallel importerade:
Tex typ R1-05 116.400 kr ,Suzuki GSXR 1000 -05 114.400 kr,Honda -05 114.400kr
ZX10R -04 106.400 kr.
Ge skambud på minst 20% avdrag och tala noga om att du har casch.
Det är lättare att höja sen än att försöka sänka.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
RacerX skrev:
mindre ställe = högre pris från början, men större prutmån, och personlig service :)
större ställe = lite lägre pris men noll prutmån o service (kanske kan man få ett par strumpor om man köper en ny Rätta?) :(

Eller :va :D


Det går att pruta överallt.

Man ska verka bestämd så går allt.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Mina erfarenheter av att pruta från höstas är dessa:

Parallellimport (Bikepoint) kunde jag endast få ner en ynka tusenlapp = meningslöst. De ville ha 25% i handpenning.

Mc huset förstod inte meningen med att gå ner i pris på en ny hoj. Tillslut fick jag ett larm och ett ryggskydd om jag köpte hojen för ordinariepris.

Johans MC gick ner 10' direkt på telefon och verkade vara villiga att gå ner ytterliggare. Mycket trevlig personal, rekommenderas varmt. 5% i handpenning.

Oves Motor gick ner 9' direkt på telefon och efter lite förhandlingar så fick jag -10' plus att jag fick ryggskydd och ett skivbromslås på köpet. Även här mycket trevlig personal. Ville inte ha någon handpenning.

Mitt val blev som sagt Oves pga deras pris och trevliga personal men även dess närhet prioriterades. Jag har dessutom varit där ett flertal gånger och provkört diverse hojar utan något krux.

Hojen är en Kawasaki ZX-6R 2005
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
R1 racer skrev:
Vad är Era erfarenheter av prutmån på köp av ny hoj hos handlare?
Svensksålda/parallel importerade.

List priset är ju ett rekomenderat pris men man brukar få ner det några tusen.

Om du kommer in med kontanta pengar i handen och betalar av hela på engång,samt snabb affär :)

Hur är prutmånen hos parallel importörer som redan ligger en bra bit under svensksålda hojars pris om man jämför mot svensksålda.
Fabriksnya parallel importerade:
Tex typ R1-05 116.400 kr ,Suzuki GSXR 1000 -05 114.400 kr,Honda -05 114.400kr
ZX10R -04 106.400 kr.
Handlaren begärde 65.000 för min 929a 00a. Gick där ifrån med en ny hjälm och en hoj jag pyntade 58.000 för. Känns som om jag gjorde en hyffsad afär iallafall. eller? Prutmån finns alltid, påminn säljaren om att han inte är den enda som har mc till salu.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Viktigt att tänka på att en affär vilken som hällst hellre ger ut varor för t.ex 5000 kr än att ge rabbat på 5000 kr. Eftersom varan som de ger bort för 5000 kr kostar kanske bara 3000 för dom i inköpspris och på så sätt förlorar de bara 3000 istället för 5000.

Så försök få med en hjälm och ett slipon eller liknande istället för att pruta på hojens pris. (Om de skickar med en vara gratis så blir det också ingen moms på den eftersom den inte kostat nått (25% av 0 kr är noll))
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
R1 racer skrev:
Vad är Era erfarenheter av prutmån på köp av ny hoj hos handlare?
Svensksålda/parallel importerade.

List priset är ju ett rekomenderat pris men man brukar få ner det några tusen.

Om du kommer in med kontanta pengar i handen och betalar av hela på engång,samt snabb affär :)

Hur är prutmånen hos parallel importörer som redan ligger en bra bit under svensksålda hojars pris om man jämför mot svensksålda.
Fabriksnya parallel importerade:
Tex typ R1-05 116.400 kr ,Suzuki GSXR 1000 -05 114.400 kr,Honda -05 114.400kr
ZX10R -04 106.400 kr.

Köpte en fabrikstrimmad Buell XB9R Firebolt sprak ny av AC-Cycle här i Karlstad -03
Då det var så "få" utav dem samt "högt" andra handsvärde enligt försäljaren... var priset i utgångspunkt ej värst förhandlingsbart :lol
Då det informerades om kontantaffär hamnade allt tydligen i en helt annan sits och det slutade med att priset sjönk efter prutning med 15000kr. från fullpris :va
När jag nu iår hade bestämt mig för att byta till en ny Hayabusa tog jag kontakt med ovanstående handlare iom att AC-Cycle & Bike Corner har samma ägare (Bike Corner är återförsäljare för Suzuki)
Där jag fick ett skammbud som man näst intill skäms över att berätta :(
Bullen hade då efter två sesonger gått 1000mil och utan att överdriva, mer välhållen hoj får du leta efter! (putsbög som man är... :lol )
Fullpris för Bullen när jag köpte den sprak ny -03 med fabrikstrimm var 145000kr.
Nypris för en sprak ny Hayabusa iår är 133900kr. slanten de ville ha i mellan?68000kr. :lol hjälp åter hjälp
Här fanns det noll intresse för att behålla kundkretsen märkte man och inte krusar jag några bönder inte!!!
Nej, iväg till Sthlm och Buell Center i Bromma blev det till sist efter "mail offerter" där man fick både bra pris samt trevligt bemötande!!! Så nu står det en sprak ny Hayabusa som väntar på inkörning i garaget :yoparty

Angående sidoimporten så fick polaren samma pris hos en auktoriserad Kawasaki handlare på en sprak ny Mean Streak som hos en sidoimportör :Bugar

Slutsats... handlar hellre 30mil hemifrån med trevligt bemötande än nån "mätt" hemma förs. att det innebar en vesäntlig pris skillnad var ju förstås ett plus i kanten :fyllisar
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
KillerB skrev:
Handlaren begärde 65.000 för min 929a 00a. Gick där ifrån med en ny hjälm och en hoj jag pyntade 58.000 för. Känns som om jag gjorde en hyffsad afär iallafall. eller? Prutmån finns alltid, påminn säljaren om att han inte är den enda som har mc till salu.


Självklart går det att pruta friskt på en beggad hoj, men nya är svårare.
Beggade hojar har de ju köpt in för ett lågt pris vid försäljning av en annan..
 

sandstream

Guest
Jag frågade vilket pris DinMC kunde göra på en ny R1000 utan inbyte och svaret blev att det var nog inte så mycket eftersom de kommer ett begränsat antal till Sverige och att de ändå kommer att gå åt.

Mao tror jag att det är enklast att pruta på hojar som inte är nya för året eller modeller som det inte är så stort sug efter.

Lämnade min nuvarande hoj i inbyte och fick mycket bra betalt för den så jag är nöjd! :)
(Behövde inte lägga någon handpenning)
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
finnpower skrev:
Ge skambud på minst 20% avdrag och tala noga om att du har casch.
Det är lättare att höja sen än att försöka sänka.
Haha... bjuda 93000:- för en R1-05 som kostar 116 000 hos en leverantör(import) och 137900:- (svensk).
Lycka till,, de lär ju tro att du är skadad ngnstans... (inget illa menat, men tog du inte i liiiite mkt) :)
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
finnpower skrev:
Ge skambud på minst 20% avdrag och tala noga om att du har casch.
Det är lättare att höja sen än att försöka sänka.

Vad spela det för roll om du har kontanter? :va , MC firman får sina pengar oavsett om du kontanter eller tar ett MC lån.

Handlare har 12% TB på nya Japanska sportmc...I vissa fall högre när dom köper in restpartier under hösten/Vintern. Men oftast sänker dom priserna på dessa partier kraftigt och TB blir Max 15%.

Så dina 20% kan du tyvärr glömma :)
 

sandstream

Guest
Zilversurfer skrev:
Vad spela det för roll om du har kontanter? :va , MC firman får sina pengar oavsett om du kontanter eller tar ett MC lån.
Jag kan ju inte tala för MC-butikerna men för min egen del så ger vi ingen rabatt när folk köper mot avbetalning.
Den krediten, som ligger hos Handelsbanken, får vi betala delvis genom ett procentuellt avdrag på kreditbeloppet.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
sandstream skrev:
Jag kan ju inte tala för MC-butikerna men för min egen del så ger vi ingen rabatt när folk köper mot avbetalning.
Den krediten, som ligger hos Handelsbanken, får vi betala delvis genom ett procentuellt avdrag på kreditbeloppet.

Så har jag inte fått det förklarat av MC handlare som använder sig av Handelsbanken's MC-Lån. Möjligt att det är speciella ök, när det gäller dessa lån. Enligt denna person jag har kontakt med spelar det ingen roll om det är kreditbetalning eller kontant.

Vad är det procentuella avdraget 1-1½% hos Er, vilken bransch?

Mvh//ZS
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
2fast4hjo skrev:
Klart man prutar, gav 71150 för ny 03, sv 1000 med slip on, ganska okej :banana (65000 för motorcykeln utan slip-0n)

Kontant betalning, klappat o klart, nu väntar man bara på värmen.

Prisex utan prutning 72900 för en blå sv 1000 utan slip on.

(Edit, rättelse 71150 ska det vara.)

Ehhh...va :confused:
 

Bamse69

There is no easter bunny
Gick med
28 Jan 2004
Ort
My hometown
Hoj
GIXXER -05. Harley -10
R1 racer skrev:
Vad är Era erfarenheter av prutmån på köp av ny hoj hos handlare?
Svensksålda/parallel importerade.

List priset är ju ett rekomenderat pris men man brukar få ner det några tusen.

Om du kommer in med kontanta pengar i handen och betalar av hela på engång,samt snabb affär :)

Hur är prutmånen hos parallel importörer som redan ligger en bra bit under svensksålda hojars pris om man jämför mot svensksålda.
Fabriksnya parallel importerade:
Tex typ R1-05 116.400 kr ,Suzuki GSXR 1000 -05 114.400 kr,Honda -05 114.400kr
ZX10R -04 106.400 kr.




prislappen är bara ett cirka pris.alla riser ska diskuteras
när du har pengar i handen.de e klart säljaren kommer
att skruva på sej,men de e värt att prata om de.man får fjäska
lite och bli kompis me han eller hon.va trevlig.snacka om du
köper den kan du fixa lite bra pris på delar.

för du kommer säkert att bygga om den men en ny skorsten
och blinkers,kåpglas tex.....
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top