Pruta, hur?!

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Saken är den att det är inte välgörenhet affärer handlar om, däremot om både köpare och säljare är nöjda så är det en bra affär!

Kan du pruta på rätt saker ( och inte på telefon ), är trevlig osv så säljer jag billigare. Har du en dryg attityd och börjar med att skambjuda så är jag inte villig att gå ner mkt i pris.

Har du ett fint objekt till salu och har berättat och dragit av för eventuell skavanker som du vet om så ställ en motfråga: Vad ska du pruta på? För det är inte mitt fel att du inte har pengar.

Prutade 5k på 929:an jag köpte, 3k på R1:an, 15k på M3an, 5k på Vr6an, fick kanon pris på RCn direkt. 8k på T-5an.

Så visst går det att pruta men man får sätta det i relation till objektet man är intresserad av.

När jag sålt så har man fått höra både det ena och det andra, på M3an skulle killen storpruta direkt.

Ok sa jag du kan åka hem, du kan inte jämnföra denna med någon annan M3a av samma årsmodell vad jag sett. Han åkte men ringde en kvart senare och la sig 2k under vad jag ville ha. Fine då kunde han ta den å åka hem.

Om man vart pedant och vårdat sin älskling så känns det i själen när man ska sälja, självklart gör man avdrag för värdeminskning, ev. kommande service osv samt lämnar en mer lr minde stor prutmån för alla vill kunna göra någon tusing.

Har själv struntat i en bil för att han vägrade pruta:

58k var priset 53k sa jag då får du pengarna nu, nej det gick han inte med på. Till saken hör att alla sommardäck var blanka, cdn urtagen, stolsvärmen fungerade ej och inget av detta hade jag fått information om fast jag frågat över telefon.

I Övrigt var den i kanonskick varpå jag sa 55k, nej sa han ok erkänn att det inte spelar någon roll om jag säger 57k heller? Nej ja ska ha 58k, ok men då åker vi.

Jag resonerade som så att fyra nya däck 4k minst, cd 2k, stolsvärme 500:-? Skiljde då 4k till turbon som jag köpte ist...

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Jag brukar be säljaren om vad denne tycker är det sämsta med hojen/bilen.

Till sist ber jag att få veta ett fel på objektet som jag inte hittat( i 90 % av fallen finns det nåt dålt fel). :D

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
marten_larsson skrev:
2190359 Har alltid haft svårt för det här med pruta, både att göra det själv och när folk prutar på mina grejer så nu vill jag veta hur ni gör! När jag sålde 125an prutade jag själv på hojen och när jag gjorde mitt lama försök på gsx-rn i Tyskland blev jag nästan rädd att jag skulle åka därifrån utan hoj. Eftersom jag både ska sälja och köpa nu måste jag veta hur jag både ska värja mig och lyckas pruta (eftersom alla verkar sätta överdrivna priser som man sen får vara mer eller mindre lyckad att pruta på).

Dåså fram med era bästa tips! :tummenupp

Pruta är en träningssak och en livsstil. Man får vara beredd på att släppa objektet om det inte är värt de begärda pengarna. Som sagt - det finns fler hojar att lägga just MINA pengar på... Ha inställningen "Take it or leave it..." och var beredd att fortsätta leta!

Dakstone

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
GSX 1400 K5
Bestämm dig för vad du vill betala,, ring sen säljaren och säg att du har ex antal kronor.
Fråga sen om det är lönt att du kommer och tittar,då vet han redan vad du har och kan betala,sen väljer han själv om du ska komma eller inte.
Brukar funka bra.

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
Pruta på telefon.

Jopp det gjorde jag.

Kanske var ett specialfall då jag köpte min Hornet i Visby...
Inte vill man köra 25 mil, åka färja för att sedan börja pruta.

Jag menar har man längre än ett par mil till objektet vill iallafall jag göra
upp affären i förväg så mycket som möjligt.

/Tomas

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
TOBO skrev:
2190930 Jopp det gjorde jag.

Kanske var ett specialfall då jag köpte min Hornet i Visby...
Inte vill man köra 25 mil, åka färja för att sedan börja pruta.

Jag menar har man längre än ett par mil till objektet vill iallafall jag göra
upp affären i förväg så mycket som möjligt.

/Tomas

Instämmer!
Har man tex 50mil enkel resa till objektet så frågar i alla fall jag om det är möjligt att gå ner nåt på priset över telefon innan jag åker.
Fast samtidigt blir man lite lack om man tex ska sälja och har satt 72K som pris och någon ringer och säger att han tar den för 45K osedd.
//NJ

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...