Prutning vid MC-köp...

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jag skiter i att folk säger sig avsky prutare, jag säger ett pris jag vill betala och sen får personen ta det eller inte, tycker egentligen inte det är så mycket att bråka om.

I vissa fall håller jag dock med om att man ska titta på hojen innan man börjar förhandla (främst äldre hojar som ju kan variera nåt enormt i skick), men i vissa fall kan jag pruta direkt i luren eller via mail, det är väl för fasen inget att bli sur över, de måste ju inte sälja till mig.

Servicebok kan möjligen vara intresant på nyare hojar, men skicket är det viktigaste inte några stämplar på papper.

Det är rent larv att inte köpa en fin 97a för att den inte har fullt ifylld servicebok.

Last edited:

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
Poacher skrev:
Servicebok kan möjligen vara intresant på nyare hojar, men skicket är det viktigaste inte några stämplar på papper.

Det är rent larv att inte köpa en fin 97a för att den inte har fullt ifylld servicebok.

Instämmer faktiskt med dig...man får ju kolla upp hojen i fråga och där efter bilda sin egen uppfattning...likaså med att många drar öronen åt sig om en hoj med några år på nacken har många ägare...min t.ex har haft 8 tidigare ägare...inklusive handlare är det ju då, vilket många inte verkar inse :kocko ...men hojen är i fint skick samt att jag försöker efter bästa förmåga bibehålla den i fint skick...nä va fan, man kan ju inte ställa sig och gnälla som en liten kärring över nåt stenskott på en hoj som i mitt fall då var 5 eller 6 år...kommer inte ihåg exakt nu :confused: ...man får ju faktiskt gå lite på "magkänslan" oxå och kolla på sånna grejor som är relevanta...känna efter om man får ett bra intryck av hojen :tummenupp känns den bra att köra och hantera och startar som den ska så är det nog ett bra köp så till vida att priset ligger bra...naturligtvis vill man ju inte betala 50.000 då man kan köpa en annan med kanske likvärdigt skick för 40.000.- om man nu inte känner att man bara "måste" ha just denna för att man har fastnat för den....allt är relativt :gnissla

Önskar lycka till till trådskaparen inför ett kommande inköp och hoppas att du blir nöjd med din hoj :yoparty Finns det nåt bättre än att åka hoj...mjaa, det ska att ha att sex medans man hojar då kanske? :hihi

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
fzr 1000
Prut är det värsta jag vet, kanske för jag är så jävla kass på det. Det är bättre att sätta det pris man vill ha och skriva i annonsen Prutat och klart, det har alltid fungerat för mig.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Rocks skrev:
Prut är det värsta jag vet, kanske för jag är så jävla kass på det. Det är bättre att sätta det pris man vill ha och skriva i annonsen Prutat och klart, det har alltid fungerat för mig.

Den typen av annonser ringer jag oftast inte ens på.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Blip skrev:
Den typen av annonser ringer jag oftast inte ens på.

Även om det är ett bra pris? Du ser själv prutningen som en tjusning då, även om du kanske får betala mer än ett prutat-och-klart-objekt.

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
fzr 1000
Det löjliga med prut är ju att alla vet om det, så det är inte så att man "lurar" säljaren utan det är klart som fan att han lägger på 5-10 lappar och vet att alla tänker pruta. Därför kan man skippa prut och köra raka puckar istället. Flera som jag sålt till tycker att det är skönt att slippa skitsnacket om prut

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
ah17 skrev:
Om man betalar kontant hur mkt kan man få ner en ny ex R1 till då?
Tyvärr ger det ju inget i dag att betala kontant då handlarna alltid har avtal med t ex GE Capital så de får pengarna direkt ändå och du avbetalar till GE i stället.

Förmodligen får du mer rabatt om du inte har inbyte än om du betalar kontant.

Sälj privat och när du köper nytt försöker du, efter att du pressat priset så mycket som det verkar gå, köpa/få tillbehör. Handlarna har bättre marginaler på tillbehör och om du får tillbehör för t ex 100 kr så är det ju 100 kr för dig men kanske bara 50 kr för handlaren.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Det är absolut inget skitsnack, det handlar om att säljaren och köparen ska känna sig nöjda med affären, även om nu du lurade personen.

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Poacher skrev:
Det är absolut inget skitsnack, det handlar om att säljaren och köparen ska känna sig nöjda med affären, även om nu du lurade personen.

Skönt att någon fattat grejen. Prut är kanske ett fult ord? Det handlar om att komma överrens helt enkelt. Om jag ska köpa ett bar shorts av min polare så säger jag ju inte att jag Prutar bara för att jag säger "jag kan tänka mig att köpa dom för 200:-". Det handlar bara om att båda parter ska vara nöjda med det priset som satts. Jag skulle aldrig i helvete lägga ut ett objekt på blocket utan att addera 10-15% på priset. Med den marginalen så kan ju köparen pruta sig till ett 10% lägre pris, kännat att han gjorde ett klipp... och som säljare så fick du ju det priset du hade tänkt dig från början? = Alla parter nöjda. Om man däremot INTE lägger på prutmånen, ja, då resulterar det i att köparen likaväl kommer pruta, och om du inte viker dig en tum, så slutar det bara med att köparen inte blir nöjd, och du får en taskig relation till den som köpte din hojj, och sen blir det bara gnäll... Nej, svenskar är för jävla rädda för att "klippa till" med truten... det enda vi har i våra gener är att klippa till med svärdet eller påken... och inte ens det längre.

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Har fått dåligt med bud, inte ens några skambud, förutom en som ville ha hojen för c:a 50% av vad jag vill ha. På det priset jag satt nu finns inget utrymme för prut, tycker själv att det är ett j......t bra pris för en hoj i mkt fint skick, ändå är det väldigt svalt med anbud :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln