Psykning på apoteket

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad jämför du med nu? :va
...

Att GP-folket använder många fler produkter från Apoteket. Gips, piller, öronproppar mm. Mycket av grejjerna där har varit testade på räcerfôlk. Alltså, det är en cool affär för dom som gillar racing? ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2947156 Att GP-folket använder många fler produkter från Apoteket. Gips, piller, öronproppar mm. Mycket av grejjerna där har varit testade på räcerfôlk. Alltså, det är en cool affär för dom som gillar racing? ;)
Så måste det vara.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad jämför du med nu? :va
Nasal tape är nog av väldigt liten vikt i slutändan, den psykologiska effekten torde vara oerhört mycket större än den rent fysiologiska.
Säkert. Och som jag skrev ser man många andra hjälpmedel i depån vars effekt på banan är svår eller omöjlig att mäta, men som amatörer har anammat sedan de sett proffs på TV använda det. Men det i sig är ju inget skäl att avfärda dem som onödiga. Allt som får en förare att faktiskt köra snabbare har sitt berättigande.
 

Bifogat

  • TCCET.jpg
    TCCET.jpg
    2.5 KB · Visningar: 153
  • GPK400.jpg
    GPK400.jpg
    44.6 KB · Visningar: 75
  • 10476082.jpg
    10476082.jpg
    5.6 KB · Visningar: 155
  • 03011PR.jpg
    03011PR.jpg
    10 KB · Visningar: 155
  • MXL-1.jpg
    MXL-1.jpg
    7.9 KB · Visningar: 152
  • CC6002FA.jpg
    CC6002FA.jpg
    7.8 KB · Visningar: 152

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2947393 Säkert. Och som jag skrev ser man många andra hjälpmedel i depån vars effekt på banan är svår eller omöjlig att mäta, men som amatörer har anammat sedan de sett proffs på TV använda det. Men det i sig är ju inget skäl att avfärda dem som onödiga. Allt som får en förare att faktiskt köra snabbare har sitt berättigande.
Du jämför alltså plåstret med kylare, bromscylindrar, titan- och kolfiberdetaljer? Intressant jämförelse.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Du jämför alltså plåstret med kylare, bromscylindrar, titan- och kolfiberdetaljer? Intressant jämförelse.
Vad är skillnaden? Dekaler, titanskruvar och bromscylinder med radialmekanik är exempel på sådant man gott och väl kan vara utan men som kan ge föraren en känsla av välbefinnande som faktiskt syns på varvtiderna. Som med plåstret. I jämförelse med just dessa tre exempel torde plåstret till och med vara i överläge vad gäller upplevd skillnad på banan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Talar du om gatförare eller VM-föare?
Dekalerna på en VM-hoj har ju inget med prestationen att göra öht. Titan och kolfiber har det indirket pga lägre vikt vilket är önskvärt. En lätt och bra kylare har ju vital inverkan på hojens prestanda och en bra bromscylinder torde ha betydligt mycket mer med prestandan att göra än ett plåster som hjälper dig att sluta snarka...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Talar du om gatförare eller VM-föare?
Dekalerna på en VM-hoj har ju inget med prestationen att göra öht. Titan och kolfiber har det indirket pga lägre vikt vilket är önskvärt. En lätt och bra kylare har ju vital inverkan på hojens prestanda och en bra bromscylinder torde ha betydligt mycket mer med prestandan att göra än ett plåster som hjälper dig att sluta snarka...
Jag talar om amatörer som gör som proffs.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oavsett är nog alla de andra delarna, utom dekalerna, bättre och roligare investeringar än ett plåster...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jeremy Burgess sa i en intervju för några år sedan att om föraren vill ha guldpläterade styrhalvor och kör fortare med det, då får han guldpläterade styrhalvor...:tummenupp

Den gamle crossvärldsmästaren André Malherbe:s svenska mekaniker berättade i en intervju för många år sen om just psykologi:
"-Ibland kunde André komma in efter ett träningspass och berätta hur allting var skit, då satte vi oss ner och diskuterade var problemet låg. Efter en stund kom vi fram till att stötdämparen inte fungerade som den skulle. Jag bytte stötdämpare och André gasade som en gud! Jag provade även vid något tillfälle att inte byta dämparen...han gasade som en gud i allafall...":D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Oavsett är nog alla de andra delarna, utom dekalerna, bättre och roligare investeringar än ett plåster...
Jag tror att många delar som ser dugliga ut (eftersom de stora grabbarna använder dem) inte är mer effektiva än näsplåster när det gäller sekunder och tiondelar.

Inlägget ovan från Niklasinorr om t.ex. Jeremy Burgess tror jag helt och hållet på.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Allt som gör att det känns bekvämare att köra, får det att gå fortare.
Må vara näsplåster, bomull mellan tårna eller plockade ögonbryn.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag testar nu att dra ut mina näsborrar för att kunna andas bättre. Med tummarna på insidan och pekfingrarna på utsidan drar jag snett utåt/neråt.
Tamefan, jag andas ju mkt lättare genom näsan nu.
När jag släpper så känns det "tyngre". Näsplåstret borde således fungera på min näsa?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top