Puckelns vara eller inte....???

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Har säkert avhandlats tidigare, men hur är det ur säkerhetssynpunkt? Puckeln är ju visserligen i nåt skummaterial, så det borde ju vara bra om man åker i asfalten med ryggen före. Men om man skulle gå av i lite högre hastighet bör puckeln göra att man tumlar runt på ett sätt man inte hade gjort utan?

För övrigt har jag själv ett Berikställ med puckel. Kör med en gratisryggsäck jag fått från jobbet (värd ca 99kr) och det funkar utmärkt.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Efter mitt senaste ställ-inköp så är jag för puckel. Hade inte det på det gamla stället men det nya blev med puckel. Det är en jävla skillnad i luftmotstånd. Inte alls lika jobbigt att åka hoj med som utan. Visserligen kör jag motard så jag påverkas väl mer av vinden men man sitter ju ganska upprätt på en monster också...?

Japp, sitter rakt upp och ner med överkroppen vilket är riktigt skönt. Hur gör du med ryggsäcken, funkar det eller sitter den som ett arsle bakpå puckeln??? Får du över en jacka utanpå, vi bor ju liksom inte i södra spanien....

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Intressant tråd tycker jag. Har alltid undrat vad det är för fördel med puckeln!?

Jag har en Spidi två delat race skinn ställ och den är super skön. Den är utan puckel..
Har planer på att sälja den och köpa annat, (p.g.a. julmaten) :D men INGEN hel ställ kan jag säg.
Blir nog svårt att hitta en minst lika bra ställ.. har blivit kräsen efter SPIDI! :)

Synd bara att dom kostar skjortan! :(

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag snackade med några ambulanskillar i somras och dom sa att puckeln var en stor nackdel vid olyckor. Om den skadade ligger på rygg så kommer ryggraden att ligga högre upp, då kommer huvudet inte att ha något stöd och nacken belastas mycket hårt. Vid en eventuell ryggmärgsskada så förvärras den avsevärt...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Hade ett ställ med puckel och har nu ett utan. Mkt skönare utan i alla lägen, dels om man har nån tröja/jacka över eller när man sitter och vilar i en stol eller liknande. Inga problem att åka med puckel och ryggsäck iaf.

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Japp, sitter rakt upp och ner med överkroppen vilket är riktigt skönt. Hur gör du med ryggsäcken, funkar det eller sitter den som ett arsle bakpå puckeln??? Får du över en jacka utanpå, vi bor ju liksom inte i södra spanien....

Har inte använt ryggsäck med det nya stället men har svårt att tro att det skulle vara några problem. Det är väl bara släppa lite på remmarna.
Har aldrig kört hoj med jacka ö.h så jag har ingen aning, en vanlig tröja är iaf inga problem att dra över.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Helt klart minskar puckel turbulensen i hög fart. För mig faller dock puckelalternativet bort p.g.a att hjälmen (provat flera) tar i puckeln när man kryper ihop, har väl kort hals eller nå't...

Se'n att helställ per automatik är säkrare än ett delat köper jag inte. Spykes och Dainese budjetställ spricker i ryggstrechen och i sömmar på axlar, höfter, knä etc som kommer i kontakt med asfallten, helt värdelös italiensk kvalitet om ni frågar mig. Har själv ett delat Halvarsson som varit ordentligt i backen tre gånger, håller fortfarande ihop bra!

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Puckeln är ju perfekt för att bygga in en "vattenpåse" i. Bra som fan om man åker långa sträckor när det är varmt. Jag har inte upplevt något problem med puckel och ryggsäck :tummenupp

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Inte bara, den skall också minska risken för grova Whiplash skador:tummenupp

Har du läst det här på SH eller? Nonsens minst sagt.
Läs Niklasinorrs inlägg.
Att det finns inom racingen är en kompromiss man valt för att få ut de där sista kilometrarna i toppfart. Kanske är det lite förarmiljö också med minskad turbulens. Jag såg den först i 125 och 250 klasserna men efterhand konkurransen tätnade i 500 efter Mick Doohans frånfälle dök den upp även där.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ähh...det mesta man äger väljer man till stor del för att det är snyggt...kläder, hoj, bil, möbler. Ofta tar sig funktionalliteten en törn.....och jag måste fan säga att det ser rätt fränt ut med puckel...

A3r0

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
Honda Cbr1000RR 06
Brukar gå att ta loss puckeln.. Jag var tvungen o göra det för o få igen mitt rengnställ.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln