Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Införskaffade en ny baklampa till Blackbirden som hade denna finess. Jag tycker att den ger en klarare indikation på att man bromsar.
Men är det lagligt....?
Mercedes har ju haft det på vissa av sina bilar sen sent 90-tal.
Men är det lagligt på motorcyklar?
Detta blir ett långt inlägg, men för att klura ut om det är lagligt en gång för alla.
Vad säger Trafikverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar då?
Nu klarar BB:n kraven på typgodkännande/helfordonsgodkännande då den togs i bruk innan kraven började gälla. Så jag får byta baklampa.
Så där stod det ju inget som förbjöd blinkande bromsljus.
Trafikförordningen då?
Den blinkar ju för övrigt bara 8 gånger och lyser sedan med fast sken.
Nu är nog inte varje inbromsning ett nödstopp, även om man kanske vill hävda det.
Så rent lagmässigt så är inte blinkande bromsljus lagliga, men Mercedes har ju det. Troligtvis hävdar de att det är en nödstoppsignal och regleras säkert av hur hårt man bromsar.
Så svaret blir ett: Troligtvis inte lagligt, om den nu inte bedöms som en nödstoppssignal.
Så här blev det i alla fall:
Men är det lagligt....?
Mercedes har ju haft det på vissa av sina bilar sen sent 90-tal.
Men är det lagligt på motorcyklar?
Detta blir ett långt inlägg, men för att klura ut om det är lagligt en gång för alla.
Vad säger Trafikverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar då?
Nu klarar BB:n kraven på typgodkännande/helfordonsgodkännande då den togs i bruk innan kraven började gälla. Så jag får byta baklampa.
CheckBakre positionslykta (baklykta) Övergripande krav
73 § Motorcykel utan sidvagn skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.
Jag har faktiskt inte räknat ifall antalet LED-lampor är jämnt...74 § Motorcykel av 1987 eller senare års modell med två hjul baktill skall vara utrustad med ett jämnt antal bakre positionslyktor.
Lampan är E och CE märkt.75 § Bakre positionslykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd 1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller 2. enligt ECE-reglemente 7 eller 50 (se 3 kap. 1 §). Bakre positionslykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Jag får googla "symetrilängdplan", men jag tror jag uppfyller det...76 § Om det finns endast en bakre positionslykta skall lyktans referenscentrum placeras inom motorcykelns symmetrilängdplan. Om det finns två bakre positionslyktor skall de vara symmetriska till motorcykelns symmetrilängdplan
Check77 § Bakre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm. Detta krav gäller inte motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.
Check78 § Bakre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 åt höger och 80 åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken
Check79 § Bakre positionslykta 1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill, 2. får kombineras med skyltlykta, 3. får bilda flerfunktion med stopplykta eller med dimbaklykta
Check80 § Bakre positionslykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets hel- eller halvljusstrålkastare eller främre positionslykta är tänd.
CheckStopplykta Övergripande krav
81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Check82 § Motorcykel utan sidvagn skall ha en eller två stopplyktor baktill som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
E och CE-märkning finns83 § Stopplykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
Borde uppfylla det eftersom placeringen är den samma.84 § Om det finns endast en stopplykta skall dess referenscentrum ligga inom motorcykelns symmetrilängdplan. Om det finns två stopplyktor skall de vara symmetriska till motorcykelns symmetrilängdplan.
Placeringen är ju original så detta uppfylls.85 § Stopplyktas placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm.
Samma sak här. Kriterierna uppfylls86 § Stopplyktas geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 45 åt höger och 45 åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Check87 § Stopplykta 1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill, 2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta, 3. får bilda flerfunktion med bakre positionslykta.
Så där stod det ju inget som förbjöd blinkande bromsljus.
Trafikförordningen då?
Trafikförordning (1998:1276)
www.riksdagen.se
Den är ju till för att förebygga eller avvärja fara och förordningen säger inget att ljussignal skall ges med framre strålkastare.64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
Den blinkar ju för övrigt bara 8 gånger och lyser sedan med fast sken.
Nu börjar det bli intressant. Man får inte ha blinkande ljus vid färd, förutom stoplykta med nödstoppssignal.76 § ......
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.
Nu är nog inte varje inbromsning ett nödstopp, även om man kanske vill hävda det.
Så rent lagmässigt så är inte blinkande bromsljus lagliga, men Mercedes har ju det. Troligtvis hävdar de att det är en nödstoppsignal och regleras säkert av hur hårt man bromsar.
Så svaret blir ett: Troligtvis inte lagligt, om den nu inte bedöms som en nödstoppssignal.
Så här blev det i alla fall:
Last edited: