Pulserande frambroms

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Hej!

Lämnade in framhjulet för däckbyte i veckan. Nu när jag återmonterat pulserar det i frambromsen när jag släpper efter en hård bromsning. Känns lite som om ABS:en går in.
Kan inte förstå vad som är fel eftersom inget i bromssystemet är bytt.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Framhjulet kan ha kommit i ett annat läge. (tiondelar asså). Prova att lossa framhjulet något. Dra in bromsen med hjulet löst, vilket då kan "centrera" sig något. Finns bra guider på Youtube. Sen kan ju nitarna i skivorna behöva motioneras lite så de rör på sig.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att gubbLasse menar att man skall lossa de små bultarna vid hjulaxeln och trycka in bromsen Samt jucka gaffeln upp och ner några gånger innan bultarna dras åt igen.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller med ovan, lossa allt, gunga lite och dra åt.
Alternativet är att skivan fått sig en tryckare..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag varit me om sånt så har skivan blivit skev.....

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
När jag varit me om sånt så har skivan blivit skev.....

Det finns risk för att skivan blivit skev vid däckbytet. Tag en stor skiftnyckel och rikta skivan, - den bör ju inte bli sämre :yoparty

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vart lämnade du in hjulet för däckbyte? Om det inte var en firma som är vana att hantera MC-däck så är det mycket vanligt att de böjer bromsskivan eftersom de ofta hanterar fälgen fel och inte tar hänsyn till de utstickande bromsskivorna när de kränger av/på däcken.

Om så är fallet är det bara att köpa ny skiva, vilket de rimligen borde betala. Men det kan ju vara värt att kolla allt annat först!

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
har aldrig själv anlitat dem tidigare men som jag uppfattat det så ska dom byta en hel del mc-däck.
Om skivorna blivit sneda borde väl "pulsen" komma en gång per varv? Detta känns betydligt oftare och påminner som sagt mer om en abs som arbetar?!

Hade isär igen, masserade skivorna och monterade. Upplevde en förbättring men inte helt borta

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Det finns risk för att skivan blivit skev vid däckbytet. Tag en stor skiftnyckel och rikta skivan, - den bör ju inte bli sämre :yoparty

Och vad är sannolikheten för att detta skulle lyckas? Har du själv prövat med framgång?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Jag brukar skruva loss bromsskivor när jag lämnar in hjulen för däckbyte, tyvärr så händer det att däckgubbarna är oförsiktiga vid däckbyte och mc bromsskivor är väldigt känsliga för minsta slag.
Visar det sig att det är skivan som är skev så skulle jag prata med den där däckvärkstad och be dom köpa nya skiva/or.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy