tack! Jag ringde och kollade. De har vänster framskiva för 700kr, överkomligt i fall det är vänster sida som är kass, tyvärr är det höger rotor som har märket, så antagligen inte.Jag köpte ett styck skiva till regnframhjulet jag råkade tappa i garaget av skroten i Partille, tror den heter RN MC-demontering ungefär.
900:-
Jaså? Har du någon aning om varför? Tänker om man kanske kan köpa ett par andra skivor som inte slår sig lika lätt.Skivorna till din cykel är kända för att slå sig ganska lätt. Samma sak hände mig. Köpte ett par nya no name på eBay för 1000-1500 och funkade fint i flera år efter bytet.
tack! Jag skulle kunna ringa runt och höra. Är det rimligt att man får garanti på att skivan är jämn?
Kollade i deras lista, ser ut som de har frambromsar för en CBR600F från 2001.
Får dubbelkolla att det är samma på CBR600F 01 som CBR600FS 02 bara.
Du behöver inte lämna in hojen till någon för att byta bromsskivor. Om du kan ta loss framhjulet själv så är du i princip i mål redan...
Upp med framänden av hojen på depåstödet du sa att du har. Lossa hjulaxeln och plocka av hjulet från hojen. Lossa de 6st(?) insexskruvarna som hållet bromsskivan på plats. Ta bort skivan och lägg dit den nya skivan. Sätt lite loctite på insexskruvarnas gängor och montera alla 6st igen genom att korsdra. Montera hjulet på motorcykeln igen och dra åt hjulaxeln ordentligt. KLART
Visst kan man göra det själv. Det gäller bara att göra det rätt...förvånsvärt många gör det inte, rätt alltså.
Jag kan inte nog trycka på vikten av att dra rätt!
Med rätt verktyg och rätt kraft/moment och rätt mönster.
Man kan visserligen om man har tur komma undan med att man drar sönder...värre är om det lossnar medans man kör. Det kan bli spännande.
Även din hjulaxel har säkert också den ett rätt moment och en korrekt preppning.
Så dra rätt preppade skruvar med rätt moment och i rätt mönster! Inget annat.![]()
Vad menas med preppad skruv?Visst kan man göra det själv. Det gäller bara att göra det rätt...förvånsvärt många gör det inte, rätt alltså.
Jag kan inte nog trycka på vikten av att dra rätt!
Med rätt verktyg och rätt kraft/moment och rätt mönster.
Man kan visserligen om man har tur komma undan med att man drar sönder...värre är om det lossnar medans man kör. Det kan bli spännande.
Även din hjulaxel har säkert också den ett rätt moment och en korrekt preppning.
Så dra rätt preppade skruvar med rätt moment och i rätt mönster! Inget annat.![]()
Jag läste på mig om flytande bromsskivor igår, men jag kände inte att jag kunde rucka på mina skivor det minsta lilla, varken ut/in från hjulet eller framåt/bakåt i hjulets riktning.Det här är ngt som kan hända...med halv- eller helflytande skivor.
Skit i nitarna som gör att handtaget pulserar initialt vid bromsning. Hur mycket och länge det känns varierar förstås.
Innan du köper nytt prova att göra rent runt/vid alla nitar både med vätska och blåsning.
Det har hjälpt mer än en gång...om det trots seriös rengöring inte blir bättre så är det väl då dags för nya grejor. Att rikta nåt som blivit snett är nog inte fiffigt. Det finns en hel tråd om sånt...som är intressant men inte kul läsning.![]()
En riktigt duktig mekaniker, sitter dom verkligen och läser i manualer fram och tillbaks vilket exakt moment varje skruv ska spännas i? Kör dom inte på känsla för det mesta?
Och en MC verkstad kommer garanterat att momentdra allt? Jag är skeptisk. Sett många platsannonser från hojverkstäder med typ "Du ska vara intresserad av teknik och inte ha tummen mitt i handen. Erfarenhet av liknande verkstadsarbete ÄR ETT PLUS". Va fan, ett plus??
I det här fallet hade jag tänkt att anlita Kenneths i Göteborg, om jag inte gör det själv. Har hört mycket gott om dem, men ingen är ofelbar så klart.Det kan nog hänga på vilken verkstad man anlitar. En del ställen skulle jag knappt låta skruva ihop en ikeamöbel åt mig.
Nja, jag gör ju liksom inga utfästelser för vad t.ex Maltes MC & Hemslöjd m.fl gör.Och en MC verkstad kommer garanterat att momentdra allt? Jag är skeptisk. Sett många platsannonser från hojverkstäder med typ "Du ska vara intresserad av teknik och inte ha tummen mitt i handen. Erfarenhet av liknande verkstadsarbete ÄR ETT PLUS". Va fan, ett plus??
Det här är ngt som kan hända...med halv- eller helflytande skivor.
Skit i nitarna som gör att handtaget pulserar initialt vid bromsning. Hur mycket och länge det känns varierar förstås.
Innan du köper nytt prova att göra rent runt/vid alla nitar både med vätska och blåsning.
Det har hjälpt mer än en gång...om det trots seriös rengöring inte blir bättre så är det väl då dags för nya grejor. Att rikta nåt som blivit snett är nog inte fiffigt. Det finns en hel tråd om sånt...som är intressant men inte kul läsning.![]()
Kenneths MC mätte och återkom med dödsstöten. Båda skivorna är ojämna, men ingen är skev. Jag behöver en ny kamkedjesträckare samt gaffelservice. De påpekade även att det börjar bli dags att byta drivpaket
De gav mig alternativet skicka mina skivor till danmark på slipning. Det skulle kosta 2000kr för båda skivorna. Har ni någon erfarenhet om att slipa ojämna skivor?
Jag pratade med en skrot i trollhättan där jag kan få köpa båda skivorna begagnade för 2350kr med frakt. Men utan garantier för att de ska vara i gott skick, riskerar jag att behöva slipa dem också och då blir det en olönsam affär.
Sedan har jag pratat med den billigaste affären i UK som nämndes förut i tråden. Då kan jag få två nya skivor för 3500kr inkl frakt.
Slutligen kan jag låta Kenneths köpa två nya skivor för 5200kr. Här är inte Kenneths ovanligt dyra, utan det verkar vara standardpriset för alla svenska handlare.
Slipning 2000kr
Nya 3500kr
Mek 5200kr
Lutar åt att jag beställer nya skivor själv, så får Kenneths montera dem åt mig. Inlämnad blir den oavsett för gaffel och kamkedjesträckare. Kamkedjesträckaren sitter väldigt illa till om man ska skruva själv.
Vad menas med preppad skruv?
Vad är rätt mönster?
Momentnyckel och verkstadsmanual har jag, så ska läsa igenom vad som står där i och se om det råder några oklarheter.
Jag läste på mig om flytande bromsskivor igår, men jag kände inte att jag kunde rucka på mina skivor det minsta lilla, varken ut/in från hjulet eller framåt/bakåt i hjulets riktning.
Prövade att spraya bromsrengöring vid nitarna, men det gjorde ingen skillnad, tyckte mig fortfarande inte kunna rucka skivorna ens pyttelite i någon riktning. Någon inledande pulsering känner jag inte i handtaget heller.
Läste i en tråd här på SH att man ska byta nitarna varje säsong, om man kör mycket. Betyder det att jag kanske bör byta nitar på min hoj från 2002? Jag gissar på att ingen gjort det förut.
Jag rengjorde bromsskivorna med bromsrengöring, men upplever fortfarande ojämn bromsverkan vid svaga inbromsningar. (Har inte hunnit testa höghastighetsinbromsning än).
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |