Pulserande frambroms

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Skivorna till din cykel är kända för att slå sig ganska lätt. Samma sak hände mig. Köpte ett par nya no name på eBay för 1000-1500 och funkade fint i flera år efter bytet.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag köpte ett styck skiva till regnframhjulet jag råkade tappa i garaget av skroten i Partille, tror den heter RN MC-demontering ungefär.

900:-
tack! Jag ringde och kollade. De har vänster framskiva för 700kr, överkomligt i fall det är vänster sida som är kass, tyvärr är det höger rotor som har märket, så antagligen inte.

Skivorna till din cykel är kända för att slå sig ganska lätt. Samma sak hände mig. Köpte ett par nya no name på eBay för 1000-1500 och funkade fint i flera år efter bytet.
Jaså? Har du någon aning om varför? Tänker om man kanske kan köpa ett par andra skivor som inte slår sig lika lätt.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
tack! Jag skulle kunna ringa runt och höra. Är det rimligt att man får garanti på att skivan är jämn?

Kollade i deras lista, ser ut som de har frambromsar för en CBR600F från 2001.
Får dubbelkolla att det är samma på CBR600F 01 som CBR600FS 02 bara.

Ingen aning men många bilskrotar lämnar tre månader så det är väl inte omöjligt.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Jag hittade att märket på rotorn faktiskt är ojämnt, kanske är detta tillräckligt för att kunna skapa pulsande under rätt förutsättningar?

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Lägg skivorna på en platt yta. Tex glas. Och knacka lätt på skivan. Knackar skivan sen på glasytan så är den skev.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du behöver inte lämna in hojen till någon för att byta bromsskivor. Om du kan ta loss framhjulet själv så är du i princip i mål redan...

Upp med framänden av hojen på depåstödet du sa att du har. Lossa hjulaxeln och plocka av hjulet från hojen. Lossa de 6st(?) insexskruvarna som hållet bromsskivan på plats. Ta bort skivan och lägg dit den nya skivan. Sätt lite loctite på insexskruvarnas gängor och montera alla 6st igen genom att korsdra. Montera hjulet på motorcykeln igen och dra åt hjulaxeln ordentligt. KLART

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Du behöver inte lämna in hojen till någon för att byta bromsskivor. Om du kan ta loss framhjulet själv så är du i princip i mål redan...

Upp med framänden av hojen på depåstödet du sa att du har. Lossa hjulaxeln och plocka av hjulet från hojen. Lossa de 6st(?) insexskruvarna som hållet bromsskivan på plats. Ta bort skivan och lägg dit den nya skivan. Sätt lite loctite på insexskruvarnas gängor och montera alla 6st igen genom att korsdra. Montera hjulet på motorcykeln igen och dra åt hjulaxeln ordentligt. KLART

Visst kan man göra det själv. Det gäller bara att göra det rätt...förvånsvärt många gör det inte, rätt alltså.

Jag kan inte nog trycka på vikten av att dra rätt!

Med rätt verktyg och rätt kraft/moment och rätt mönster.
Man kan visserligen om man har tur komma undan med att man drar sönder...värre är om det lossnar medans man kör. Det kan bli spännande.
Även din hjulaxel har säkert också den ett rätt moment och en korrekt preppning.

Så dra rätt preppade skruvar med rätt moment och i rätt mönster! Inget annat. :fakta

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Visst kan man göra det själv. Det gäller bara att göra det rätt...förvånsvärt många gör det inte, rätt alltså.

Man kan visserligen om man har tur komma undan med att man drar sönder...värre är om det lossnar medans man kör. Det kan bli spännande.
Även din hjulaxel har säkert också den ett rätt moment och en korrekt preppning.

Så dra rätt preppade skruvar med rätt moment och i rätt mönster! Inget annat. :fakta

Och en MC verkstad kommer garanterat att momentdra allt? Jag är skeptisk. Sett många platsannonser från hojverkstäder med typ "Du ska vara intresserad av teknik och inte ha tummen mitt i handen. Erfarenhet av liknande verkstadsarbete ÄR ETT PLUS". Va fan, ett plus??

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
En riktigt duktig mekaniker, sitter dom verkligen och läser i manualer fram och tillbaks vilket exakt moment varje skruv ska spännas i? Kör dom inte på känsla för det mesta?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj

Vad menas med preppad skruv?
Vad är rätt mönster?

Momentnyckel och verkstadsmanual har jag, så ska läsa igenom vad som står där i och se om det råder några oklarheter.

Det här är ngt som kan hända...med halv- eller helflytande skivor.

Skit i nitarna som gör att handtaget pulserar initialt vid bromsning. Hur mycket och länge det känns varierar förstås.

Innan du köper nytt prova att göra rent runt/vid alla nitar både med vätska och blåsning.
Det har hjälpt mer än en gång...om det trots seriös rengöring inte blir bättre så är det väl då dags för nya grejor. Att rikta nåt som blivit snett är nog inte fiffigt. Det finns en hel tråd om sånt...som är intressant men inte kul läsning. :fakta
Jag läste på mig om flytande bromsskivor igår, men jag kände inte att jag kunde rucka på mina skivor det minsta lilla, varken ut/in från hjulet eller framåt/bakåt i hjulets riktning.

Prövade att spraya bromsrengöring vid nitarna, men det gjorde ingen skillnad, tyckte mig fortfarande inte kunna rucka skivorna ens pyttelite i någon riktning. Någon inledande pulsering känner jag inte i handtaget heller.
Läste i en tråd här på SH att man ska byta nitarna varje säsong, om man kör mycket. Betyder det att jag kanske bör byta nitar på min hoj från 2002? Jag gissar på att ingen gjort det förut.

Jag rengjorde bromsskivorna med bromsrengöring, men upplever fortfarande ojämn bromsverkan vid svaga inbromsningar. (Har inte hunnit testa höghastighetsinbromsning än).

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En riktigt duktig mekaniker, sitter dom verkligen och läser i manualer fram och tillbaks vilket exakt moment varje skruv ska spännas i? Kör dom inte på känsla för det mesta?

En Duktig mekaniker tar fram verkstadsmanualen Varje gång han ska dra en skruv där han inte är Säker på viket moment den ska dras med Och använder momentnyckel på Alla kritiska punkter.

Att mäta är att veta!

Sen finns det skruvar man slarvar med, som kåpskruv och liknande där det inte är hela världen om den skulle lossna men Allt som sitter jävligt till eller som har en viktig funktion använder jag momentnyckel till, de vill man ska sitta utan att dra sönder nästa gång man ska där och skruva, alu är mjukt och vanligt på hoj...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och en MC verkstad kommer garanterat att momentdra allt? Jag är skeptisk. Sett många platsannonser från hojverkstäder med typ "Du ska vara intresserad av teknik och inte ha tummen mitt i handen. Erfarenhet av liknande verkstadsarbete ÄR ETT PLUS". Va fan, ett plus??

Det kan nog hänga på vilken verkstad man anlitar. En del ställen skulle jag knappt låta skruva ihop en ikeamöbel åt mig.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Det kan nog hänga på vilken verkstad man anlitar. En del ställen skulle jag knappt låta skruva ihop en ikeamöbel åt mig.
I det här fallet hade jag tänkt att anlita Kenneths i Göteborg, om jag inte gör det själv. Har hört mycket gott om dem, men ingen är ofelbar så klart.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Nja, jag gör ju liksom inga utfästelser för vad t.ex Maltes MC & Hemslöjd m.fl gör.
Det jag beskriver är vad man ska göra...teori och praktik är ju som vi alla vet inte alltid samma sak.

Låt säga så här; om jag skulle få hem ngt efter service där vitala delar börjar lossna så skulle jag nog insistera på lite kvalitetstid med både den som skruvat och den som vågat ta betalt för det.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Fick ut min hoj och körde hem med den. Bara några km från verkstaden. Men tillräckligt för att känna att något inte stämde.
Ena gaffelbenet var inte fastsatt......:död:dummer

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Kenneths MC mätte och återkom med dödsstöten. Båda skivorna är ojämna, men ingen är skev. Jag behöver en ny kamkedjesträckare samt gaffelservice. De påpekade även att det börjar bli dags att byta drivpaket :gråta

De gav mig alternativet skicka mina skivor till danmark på slipning. Det skulle kosta 2000kr för båda skivorna. Har ni någon erfarenhet om att slipa ojämna skivor?

Jag pratade med en skrot i trollhättan där jag kan få köpa båda skivorna begagnade för 2350kr med frakt. Men utan garantier för att de ska vara i gott skick, riskerar jag att behöva slipa dem också och då blir det en olönsam affär.

Sedan har jag pratat med den billigaste affären i UK som nämndes förut i tråden. Då kan jag få två nya skivor för 3500kr inkl frakt.

Slutligen kan jag låta Kenneths köpa två nya skivor för 5200kr. Här är inte Kenneths ovanligt dyra, utan det verkar vara standardpriset för alla svenska handlare.

Slipning 2000kr
Nya 3500kr
Mek 5200kr

Lutar åt att jag beställer nya skivor själv, så får Kenneths montera dem åt mig. Inlämnad blir den oavsett för gaffel och kamkedjesträckare. Kamkedjesträckaren sitter väldigt illa till om man ska skruva själv.

Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Slutade med att jag beställde nya orignalskivor och originalbelägg.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
det stämmer gott det du skriver,,
iaf om vi pratar Brembo som sitter på duccar o Aprilia,
jag kan ju tycka att det är pinsamt dåligt av brembo att inte supporta detta på något vis,
aprilia har Grimeca på RSV4 numera och det är väk kort o gott bara för att brembo både är dyra o inte funkis i längden.

jag har get mig på att "renovera" bremboskivor där nitarna har mer eller mindre fastnat, det finns nya nitar att köpa och om jag minns rätt kostar dom ca 80:-/st nitarna,,
jag har hjälpt några stycken med att byta nitar och då blir det fullflytande utan brickfjäderförspänning,,
kostar ca 500:-/ skiva + avgifter för att skicka.

fast det finns så mycket billiga skivor på Ebay så nästan lika bra att köpa nytt där ibland

Det här är ngt som kan hända...med halv- eller helflytande skivor.

Skit i nitarna som gör att handtaget pulserar initialt vid bromsning. Hur mycket och länge det känns varierar förstås.

Innan du köper nytt prova att göra rent runt/vid alla nitar både med vätska och blåsning.
Det har hjälpt mer än en gång...om det trots seriös rengöring inte blir bättre så är det väl då dags för nya grejor. Att rikta nåt som blivit snett är nog inte fiffigt. Det finns en hel tråd om sånt...som är intressant men inte kul läsning. :fakta

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
köp nya skivor o låt kenneth montera,, det är din bästa affär:tummenupp

Kenneths MC mätte och återkom med dödsstöten. Båda skivorna är ojämna, men ingen är skev. Jag behöver en ny kamkedjesträckare samt gaffelservice. De påpekade även att det börjar bli dags att byta drivpaket :gråta

De gav mig alternativet skicka mina skivor till danmark på slipning. Det skulle kosta 2000kr för båda skivorna. Har ni någon erfarenhet om att slipa ojämna skivor?

Jag pratade med en skrot i trollhättan där jag kan få köpa båda skivorna begagnade för 2350kr med frakt. Men utan garantier för att de ska vara i gott skick, riskerar jag att behöva slipa dem också och då blir det en olönsam affär.

Sedan har jag pratat med den billigaste affären i UK som nämndes förut i tråden. Då kan jag få två nya skivor för 3500kr inkl frakt.

Slutligen kan jag låta Kenneths köpa två nya skivor för 5200kr. Här är inte Kenneths ovanligt dyra, utan det verkar vara standardpriset för alla svenska handlare.

Slipning 2000kr
Nya 3500kr
Mek 5200kr

Lutar åt att jag beställer nya skivor själv, så får Kenneths montera dem åt mig. Inlämnad blir den oavsett för gaffel och kamkedjesträckare. Kamkedjesträckaren sitter väldigt illa till om man ska skruva själv.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Vad menas med preppad skruv?
Vad är rätt mönster?

Momentnyckel och verkstadsmanual har jag, så ska läsa igenom vad som står där i och se om det råder några oklarheter.

Jag läste på mig om flytande bromsskivor igår, men jag kände inte att jag kunde rucka på mina skivor det minsta lilla, varken ut/in från hjulet eller framåt/bakåt i hjulets riktning.

Prövade att spraya bromsrengöring vid nitarna, men det gjorde ingen skillnad, tyckte mig fortfarande inte kunna rucka skivorna ens pyttelite i någon riktning. Någon inledande pulsering känner jag inte i handtaget heller.
Läste i en tråd här på SH att man ska byta nitarna varje säsong, om man kör mycket. Betyder det att jag kanske bör byta nitar på min hoj från 2002? Jag gissar på att ingen gjort det förut.

Jag rengjorde bromsskivorna med bromsrengöring, men upplever fortfarande ojämn bromsverkan vid svaga inbromsningar. (Har inte hunnit testa höghastighetsinbromsning än).

Vad jag menar är t.ex:

1. Skall skruven vara torr, smord (och med vad) eller försedd med låsvätska
2. Rätt mönster kan vara att t.ex dra i kors. Det kan också vara annat mönster.
3. Ibland drar man moment i delsteg eller så drar man till angivet moment + ett visst antal grader.
4. Vissa skruvar skall t.ex aldrig återanvändas utan byts alltid till nya.
5. Lite blandat av det ovan

Det här är något som utläsas ut verkstadshandbok.

T.ex så dras klammer runt excentern i baknavet på 848:an 1-2-1. D.v.s första skruven dras till angivet moment två gånger.

En bra (helst original) verkstadshandbok är guld värd. Och så riktiga verktyg förstås. :fakta

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...