Pulsjet

Kajan skrev:
Låter som en kul grej att pyssla med även om man inte kan få den på en cykel. Kanske RC-flygplan eller nått.

Jag tror det går "gasa" till viss del. Olika mängder luft och bränsle borde ju ge olika kraft bakåt. Givetvis kan man inte reglera lika mkt som på en vanlig motor o tomgång finns inte. Dock verkar en varm motor kunna tända lätt så det är väl bara att stänga av bränsle tillförseln.

Skulle dock Pröva en modell variant först innan jag själv skulle sätta mig i ett fordon med ovannämnda motor. Ser ut att kunna bli jävligt het. :brinnerup

Någon som prövar den får gärna skicka in bilder och info om hur det gick!
Finns ju de som sätter pulsjet motorer i flygplan. Jag har sett en delta-historia i Holland med en pulsjetmotor monterad ovanpå (inte en sådan där böjd som saknar ventiler, utan en rak med luftintag längst fram och en "blomformad" ventil i fjädermässing). Den hade något världsrekord med 430 km/h ungefär. Gick som fan... och 1 meter spännvidd så den bara försvann. Menmen! Dessa är nästan omöjliga att reglera gasen på sägs det. Dessutom ger de ganska lite dragkraft när de inte rör sig framåt, men kraften ökar mer och mer ju högre fart den har. Behövs lite tryck in i luftintaget för att få dragkraft, så den där rekord-deltan sköt de iväg med ett jättegummiband som kan klyva en häst. Annars skulle den behöva några hundra meter för att komma upp i luften...
Ska du bygga en sådan så tänk på att de blir jävligt varma! De glöder efter ett tag... Känner en snubbe som byggde en sådan motor i sin ungdom. Den var ganska svårstartad och gick på bensin. Han stod och slabbade med bensin och tryckluft länge innan den gick igång, men när den väl startade så var det så mycket bensin överallt så han eldade upp sågbocken han hade monterat den på :hihi
 
VRM Roffe skrev:
RF_Racing skrev:
hej alla.. har nu läst lite o beslutat mig för att bygga v1 raketen... MEN jag har läst runt seriöst nu.. o det är varken så enkelt eller billigt som jag trodde att få en bra fungerande motor...

det possitiva är att en motor som är bra avstämd på ca 75cm ger i hk ca 70hk!

o ja den kommer att sitta på en cykel sen.. en liten heldämpad barncykel :yoparty

HMMMMM.............

Det där låter ALLDELES för bra för att vara sant!!!!!!

Jag har en kompis över i England Barnoldswick som är ingenjör på Rolls Royce Mark har byggt en V1 motor som är ca 40 cm lång och den levererar ca en hästkraft.......
Jag såg den senast i september då vi körde den.
Det är inte "Bara att" köra den där motorn kan jag säga...
Sen är det en annan sak och det är att den är antingen av eller på..
Rekomenderar inte att sätta den på en cykel i alla fall........

MVH
Roffe


hur seriöst byggde han den? räknade han ut alla dimetrar o vinklar rätt? va hade han för ventiler? + att jag mailade han som sa det o han sa att det var i hög fart då det kommer in mer luftbränsle blandning... j odet är som du säger nästan allt eller inget.. men då får man vell köra på allt :rolleyes:
jo då.. min cykel blir bra! den är jhu heldämpad :yoparty
hur fuck han fram att han hade 1 hk? :confused:
o ja.. jag vet att det inte bara är att köra den där motorn.. jag har lagt ner flera timmar på o läsa o skicka mail...

lahi skrev:
Finns ju de som sätter pulsjet motorer i flygplan. Jag har sett en delta-historia i Holland med en pulsjetmotor monterad ovanpå (inte en sådan där böjd som saknar ventiler, utan en rak med luftintag längst fram och en "blomformad" ventil i fjädermässing). Den hade något världsrekord med 430 km/h ungefär. Gick som fan... och 1 meter spännvidd så den bara försvann. Menmen! Dessa är nästan omöjliga att reglera gasen på sägs det. Dessutom ger de ganska lite dragkraft när de inte rör sig framåt, men kraften ökar mer och mer ju högre fart den har. Behövs lite tryck in i luftintaget för att få dragkraft, så den där rekord-deltan sköt de iväg med ett jättegummiband som kan klyva en häst. Annars skulle den behöva några hundra meter för att komma upp i luften...
Ska du bygga en sådan så tänk på att de blir jävligt varma! De glöder efter ett tag... Känner en snubbe som byggde en sådan motor i sin ungdom. Den var ganska svårstartad och gick på bensin. Han stod och slabbade med bensin och tryckluft länge innan den gick igång, men när den väl startade så var det så mycket bensin överallt så han eldade upp sågbocken han hade monterat den på :hihi

jo.. angående det där me att den behöver fart / tryck i "brännkammaren" (?) får man effektivast av att göra en vingformad kant till intaget.. asså mer luft på enda sidan så att den drar in mera luft.. o den drar in mer luft jhu snabbare den går. på en cykel så kan man jhu kanske cykla upp till 30kh/h i nedförsbacke o det finns uträkningar på hur mycket tryck det blir då, o det ökar ganska snabbt! o ja ja känner en snubbe som bygger sådanna nu o han sa att när han kört den ett tag så vart den så varm att den vart vit o man såg svetsningarna som skuggor igenom den :brinnerup

men detta är mest ett test för att se om det går.. även om jag tex bara skulle få ut 0,5hk o den orkar driva framåt... så har jag en jetmotor driven cykel :yoparty


btw så har jag fixat ritningar nu (200kr) och fjäder stål (massor o jättesvårt o få tag i) mig och tig svets, vet inte vilken ja ska använda. o all metall som behövs... :tummenupp

beställt fler ritningar från tyskland nu ca 700kr + att ja ska köpa fjädermässing alt större platta med fjäderstål
 
Last edited:
lahi skrev:
Ska du bygga en sådan så tänk på att de blir jävligt varma! De glöder efter ett tag... Känner en snubbe som byggde en sådan motor i sin ungdom. Den var ganska svårstartad och gick på bensin. Han stod och slabbade med bensin och tryckluft länge innan den gick igång, men när den väl startade så var det så mycket bensin överallt så han eldade upp sågbocken han hade monterat den på :hihi

Fast de verkar vara lättare att starta med gas. Om man ska göra en fungerande modell kanske man får starta med butan och sen byta till bensin inspruning, eller kanske diesel tom,

RF_Racing skrev:
så har jag en jetmotor driven cykel :yoparty

:banana :yoparty :banana :yoparty :banana

Jag vill gärna se den när den blir klar!!
 
När man pratar jetmotorer så är det dragkraften som är det intressanta.
Gissningsvis får man ut ca 1kg dragkraft från ett pulsjetaggregat som är 60-70cm. I en engelsk hojtidning hade man monterat två jetmotorer på en trampcykel byggda av bilturboaggregat. Sammanlagd dragkraft var ca 10kg och de kom upp i 70km/h om jag minns rätt.
Det är bara att bygga tio pulsjetaggregat. :)
Som kuriosa kan nämnas att motorn i JA 37 Viggen har 180000hk med efterbrännkammaren tänd och då är dragkraften 12.7ton. Då drar den 10l/s.
 
Roberth skrev:
När man pratar jetmotorer så är det dragkraften som är det intressanta.
Gissningsvis får man ut ca 1kg dragkraft från ett pulsjetaggregat som är 60-70cm. I en engelsk hojtidning hade man monterat två jetmotorer på en trampcykel byggda av bilturboaggregat. Sammanlagd dragkraft var ca 10kg och de kom upp i 70km/h om jag minns rätt.
Det är bara att bygga tio pulsjetaggregat. :)
Som kuriosa kan nämnas att motorn i JA 37 Viggen har 180000hk med efterbrännkammaren tänd och då är dragkraften 12.7ton. Då drar den 10l/s.

hmm.. hur kan det vara draget som är det viktiga i en pulsjet??? mtp att när gasera exploderar så pressar du ivägluft därbak o suger in ny luft... btw så finns det ventillösa pulsjet motorer som är krökta.. så då skulle den asså suga bakåt? :va det är möjligt att det är så på en vanlig turbin jet.. men detta är en puls jet... han som jag har som kontakt som bygger dom här gör en nu på ca 1,5m o han uppskattar hastigheten på sin jetmotorförsedda spark till 200km/h...

Kajan skrev:
Fast de verkar vara lättare att starta med gas. Om man ska göra en fungerande modell kanske man får starta med butan och sen byta till bensin inspruning, eller kanske diesel tom,



:banana :yoparty :banana :yoparty :banana

Jag vill gärna se den när den blir klar!!

jo men visseligen är det bensin ångorna som man startar på så det är gas.. jag vet inte va de va för snubba som lyckades få hans o rinna bensin o skit... vanligt så kör man med 50/50 bensin o diesel..

jo du.. du ska få se ;)
 
Det Roberth menar är kraften motorn ger. Det engelska ordet "drag" används för detta.

Det är alltid ångor man kör på, själva vätskan brinner inte. Det krävs antagligen att det sprayas tillräckligt fint så att bränslet hinner förångas innan det tagit sig igenom motorn.
 
RF_Racing skrev:
hmm.. hur kan det vara draget som är det viktiga i en pulsjet??? mtp att när gasera exploderar så pressar du ivägluft därbak o suger in ny luft... btw så finns det ventillösa pulsjet motorer som är krökta.. så då skulle den asså suga bakåt? :va det är möjligt att det är så på en vanlig turbin jet.. men detta är en puls jet... han som jag har som kontakt som bygger dom här gör en nu på ca 1,5m o han uppskattar hastigheten på sin jetmotorförsedda spark till 200km/h...

Turbinjet eller pulsjet spelar ingen roll. Det är dragkraften som är det intressanta, hk är kuriosa om du inte har för avsikt att montera en turbin i luftströmmen som du tar kraft ifrån som man gör på t ex helikoptrar och större proppellerflygplan.

Den krökta suger inte bakåt eftersom man ökar volymen på luften genom att "elda". Det ger högre fart och temperatur på luften i utblåsfasen än i insugsfasen vilket totalt sett ger dragkraft.
:)
 
Last edited:
Det är t o m så att hästkrafter är ett rätt meningslöst begrepp i en turbojet/turbofläkt/pulsejet/etc. Dragkraften (svenskt ord, heter thrust på engelska) är det intressanta, och effekten är då dragkraften gånger hastigheten.

Visst ökar kraften med hastigheten. Ett bra designat intag gör att rameffekten hjälper till med att trycka in luft i brännkammaren. Mycket luft gör att man kan elda på mer, och mer bränsle ger mer effekt ut. Samma princip som för en turbo- eller kompressormatad motor, faktiskt. Detta gäller dock inte den ventillösa, utblåsen och insugen pekar ju av nödvändighet åt samma håll där och motsatt mot rörelseriktningen. Rätar man däremot ut den så kan man ju få en ramjet... men då får man trampa på duktigt för att få igång den på cykeln. ;)

Säg till när du har något att visa upp, vill gärna ta en titt på ditt bygge!

Mvh,
/Fredrik
 
ft skrev:
Det är t o m så att hästkrafter är ett rätt meningslöst begrepp i en turbojet/turbofläkt/pulsejet/etc. Dragkraften (svenskt ord, heter thrust på engelska) är det intressanta, och effekten är då dragkraften gånger hastigheten.

Visst ökar kraften med hastigheten. Ett bra designat intag gör att rameffekten hjälper till med att trycka in luft i brännkammaren. Mycket luft gör att man kan elda på mer, och mer bränsle ger mer effekt ut. Samma princip som för en turbo- eller kompressormatad motor, faktiskt. Detta gäller dock inte den ventillösa, utblåsen och insugen pekar ju av nödvändighet åt samma håll där och motsatt mot rörelseriktningen. Rätar man däremot ut den så kan man ju få en ramjet... men då får man trampa på duktigt för att få igång den på cykeln. ;)

Säg till när du har något att visa upp, vill gärna ta en titt på ditt bygge!

Mvh,
/Fredrik

yeye.. de där me hk nämde jag bara för att jag tyckta att det var lite kul :D
o jag visste inte att drag va thrust på engelska.. jag trodde han menade att den drar fram motorn :(
bygget har tagit fart nu... behöver bara nån som kan bygga fina koner i metall... betalar man proffs för det så blir de snor dyrt :gnissla + nån som kan svarva aluminium koner... men va faan ja har höga tankar om de här projektet! så passa er sen ni med era turbo hojar osv.. :tummenupp
 
RF_Racing skrev:
behöver bara nån som kan bygga fina koner i metall... betalar man proffs för det så blir de snor dyrt

Låter väl som att det är läge att svetsa ihop av plåt snarare än svarva? Någon som är halvhyfsad på plåtarbeten borde kunna fixa det utan större problem... tycker jag som lekman, i alla fall. Maskindetaljer är DYRT!
 
ft skrev:
Låter väl som att det är läge att svetsa ihop av plåt snarare än svarva? Någon som är halvhyfsad på plåtarbeten borde kunna fixa det utan större problem... tycker jag som lekman, i alla fall. Maskindetaljer är DYRT!

jp jag vet.. men en del som delar upp bensinen mpste vara en spetsig kon i altenativt aluminium... så den måste vara de.. men va kommer de o kosta om man har en mall redan innan för en plåtvärksta o klippa ut, forma o svetsa typ 3 koner? ganska små :confused:
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top