Finns ju de som sätter pulsjet motorer i flygplan. Jag har sett en delta-historia i Holland med en pulsjetmotor monterad ovanpå (inte en sådan där böjd som saknar ventiler, utan en rak med luftintag längst fram och en "blomformad" ventil i fjädermässing). Den hade något världsrekord med 430 km/h ungefär. Gick som fan... och 1 meter spännvidd så den bara försvann. Menmen! Dessa är nästan omöjliga att reglera gasen på sägs det. Dessutom ger de ganska lite dragkraft när de inte rör sig framåt, men kraften ökar mer och mer ju högre fart den har. Behövs lite tryck in i luftintaget för att få dragkraft, så den där rekord-deltan sköt de iväg med ett jättegummiband som kan klyva en häst. Annars skulle den behöva några hundra meter för att komma upp i luften...Kajan skrev:Låter som en kul grej att pyssla med även om man inte kan få den på en cykel. Kanske RC-flygplan eller nått.
Jag tror det går "gasa" till viss del. Olika mängder luft och bränsle borde ju ge olika kraft bakåt. Givetvis kan man inte reglera lika mkt som på en vanlig motor o tomgång finns inte. Dock verkar en varm motor kunna tända lätt så det är väl bara att stänga av bränsle tillförseln.
Skulle dock Pröva en modell variant först innan jag själv skulle sätta mig i ett fordon med ovannämnda motor. Ser ut att kunna bli jävligt het.![]()
Någon som prövar den får gärna skicka in bilder och info om hur det gick!
Ska du bygga en sådan så tänk på att de blir jävligt varma! De glöder efter ett tag... Känner en snubbe som byggde en sådan motor i sin ungdom. Den var ganska svårstartad och gick på bensin. Han stod och slabbade med bensin och tryckluft länge innan den gick igång, men när den väl startade så var det så mycket bensin överallt så han eldade upp sågbocken han hade monterat den på
