Pulverlacka plastdetaljer?

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Som rubriken säger. kan man pulverlacka plastdetaljer och få ett bra och hållbart resultat?

Skulle vilja pulverlacka fälgar och vissa plast detaljer ljusblått...

:va

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Pulverlackeringen använder ju en viss värme, runt 200grader tror jag va.

Så klarar din plast det så kör på...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det låter osannolikt att det skulle gå, dels ska ju föremålat vara elektrisk ledande för ett pulvret ska fastna i den elektrostatiska processen.
Sedan är det ju 160-200 C inne i ugnen där utflytning/härdning sker.

Men jag kan ju ha fel.

/J

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
ok...

hade ingen aning om att det var värme inblandat i processen, man lär sig något varje dag!

:rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
pulverlackering går ut på att du laddar föremålet som ska lackeras i motsatt laddning mot pulverlacken som därefter "sprutas" på och fastnar i ett fint lager. därefter körs föremålet, nu täckt med pulver, in i en ugn där pulvret smälter till en lackhinna på föremålet och när du sedan tar ut föremålet ur ugnen stelnar lacken och det är klart:tummenupp

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Om plasten klarar värmen går det, men det är j*vligt svår att få det bra. Knapt möjligt då pulvret inte fäster i hörnor och liknande om laddning saknas.

MVH Joakim =) (Jobbar som pulverlackerare)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det låter osannolikt att det skulle gå, dels ska ju föremålat vara elektrisk ledande för ett pulvret ska fastna i den elektrostatiska processen.
Sedan är det ju 160-200 C inne i ugnen där utflytning/härdning sker.

Men jag kan ju ha fel.

/J

men måste det verkligen vara ledande?:va du kan ju ladda exempelvis bakelit eller glas statiskt genom att dra en stav av ämnet i en filt eller nåt fleecetyg... att du inte kan leda ström genom isolatorer är en annan sak. sen tål plasten kanske inte värmen, men ladda funkar väl iallafall?

All-in!

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Fajjerbläjde...Igen!:)
Skulle kanske funka med nån sorts UV-härdning,vet dock ingen firma som gör det. enklast är nog vanlig våtfärg. För övrigt så kan man lacka det mesta. Glas, Mdf och Keramik hör till dom mer ovanliga materialen som vi tar fram färg till.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Stora, plana ytor går bra, man lägger pulvret på bara och ser till att det inte ramlar av mellan sprutan och ugnen eftersom det inte är elektriskt laddat... Svårt i hörn och sånt...

Vi körde ett av mina kåpset förra vintern för att testa lite. Det funkar schysst på kraschkåpor som ändå ska förstöras (eller? :va) men för fin finish skulle jag satsa på nåt annat. Vi la in kåpsetet när ugnen var mellan 80 och 90 grader och lät den gå upp till 135, 140 grader (ca fem minuter i ugnen totalt) och det räckte.

Så, det funkar men kvalitén är likvärdig med Biltemas hobbylack med roller (som är det det andra kåpsetet... :hihi)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
men måste det verkligen vara ledande?:va du kan ju ladda exempelvis bakelit eller glas statiskt genom att dra en stav av ämnet i en filt eller nåt fleecetyg... att du inte kan leda ström genom isolatorer är en annan sak. sen tål plasten kanske inte värmen, men ladda funkar väl iallafall?

Det beror nog mest på hur hög spänningen är. Men ska man ladda op ngt som inte leder ens på ytan är det svårt att göra detta genom att ansluta en ledare med klämma tror jag. Man måste nog isf avvyttra eller tillföra elektroner till objektets yta genom tex gnuggning, partikelstråle etc.

Tror jag.

/J

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
pulverlackering går ut på att du laddar föremålet som ska lackeras i motsatt laddning mot pulverlacken som därefter "sprutas" på och fastnar i ett fint lager. därefter körs föremålet, nu täckt med pulver, in i en ugn där pulvret smälter till en lackhinna på föremålet och när du sedan tar ut föremålet ur ugnen stelnar lacken och det är klart:tummenupp
Lacken smälter inte i ungen den härdar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det beror nog mest på hur hög spänningen är. Men ska man ladda op ngt som inte leder ens på ytan är det svårt att göra detta genom att ansluta en ledare med klämma tror jag. Man måste nog isf avvyttra eller tillföra elektroner till objektets yta genom tex gnuggning, partikelstråle etc.

Tror jag.

/J

precis vad jag menade, så har man tid/ork/lust kan man alltså ladda föremålet medelst "gnuggning" för att därefter tillföra lackpulvret.

Lacken smälter inte i ungen den härdar.

är det inte så att lackpartiklarna som pulverlacken utgörs av smälter ihop med närliggande partiklar som smälter ihop med närliggande partiklar som smälter ihop och så vidare tills kåpan är täckt av ett lager blank slät lack? iallafall så jag fått det förklarat för mig... jaja, petitesser i vilket fall som helst då det inte rör frågan. dessutom stavas det uGNen:tungan

Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
För ett antal år sedan när jag jobbade med pulverlackering så skulle jag lacka en polares bakfälg. Den var breddad och såg ut som stryk så för att snygga till svetsarna så spacklade vi med PP kemisk metall. Vi kom väl fram till att det borde tåla värmen, vilket det också gjorde, men h-vete vad svårt det var att få pulvret att fästa.

Så att pulverlacka plastdetaljer tror jag är svårt. Dessutom blir det ju ingen höjdarfinish med pulver, däremot en grymt stryktålig yta!

/Mange

Kajja

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R 84
Går ej att pulverlacka plast.
Visserligen går det att få pulvret att fästa med statisk elektricitet.
Sedan kommer nästa problem.200 grader inne i ugnen.Blir mystiska plastprylar.
Inte som dom va tidigare.
Dom flesta kåpor är av ABS plast,som man svetsar i relativt låga temperaturer.
Finns en plast som tål 1000 grader,är en specialplast och otroligt dyr.
Kommer ej ihåg vad den heter tyvärr.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...