Pumpa tillbaka oljan från turbon...

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Färnbo skrev:
2697957

Du behöver inte ens ha returen ovan oljenivån.

Tror man ska ha det ändå, annars kan oljan rinna tillbaka när man inte kör.

Jag behöver nog inte ens en pump, en parallell twin är ju en pump i sig, så min backventil räcker nog. Ska testa det en dag..
 

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo R6 AWD
Vevaxelmonterad returoljepump. Passar Suzuki GSX-R -98 och framåt...

//Mikael
 

Bifogat

  • pump_delad_1.jpg
    pump_delad_1.jpg
    69.8 KB · Visningar: 110
  • pump_manga_1.jpg
    pump_manga_1.jpg
    70.1 KB · Visningar: 89

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vevhusventilation m backventil sänker (på en stånka/boxer/parallelltwin) trycket
i vevhuset.
Men det är ju därifrån oljan kommer; på vad sätt spelar absoluta trycket där någon roll ?
Du måste ju öka på nån tryckSKILLNAD som trycker/suger tillbaka oljan, om det ska hjälpa.
Inte början oljan cirkulera själv bara för att trycket i vevhuset sjunker :va
/u
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nja, eftersom en turbo inte är absolut tät så funkar det nog med undertryck i vevhuset. Hade den vatt tät så hade vi inte behövt bry oss alls. Tryckskillnad är där ju så det räcker och blir över. Tanken är att man bygger en liten burk under turbon, med en avluftning om det behövs, då sugs returoljan in i vevhuset av undertrycket
 
Last edited:

1000R

Dragracer
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
GSXR 1000 -01 samt en PSB Turbo Hayabusa.
Vevaxelmonterad returoljepump. Passar Suzuki GSX-R -98 och framåt...

//Mikael


Är det MC-xpress eller Krister som man ska vända sig till eller säljer du dom
själv.

Jag läste om din pump på NLR och dom verkar vara helnöjda med den.:tummenupp
Eller vad säger du Andersson.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nja, eftersom en turbo inte är absolut tät så funkar det nog med undertryck i vevhuset. Hade den vatt tät så hade vi inte behövt bry oss alls. Tryckskillnad är där ju så det räcker och blir över. Tanken är att man bygger en liten burk under turbon, med en avluftning om det behövs, då sugs returoljan in i vevhuset av undertrycket

Fortfarande tveksam till att du verkligen får större tryckskillnad av det. Borde bara betyda
att turbon läcker mer eftersom tryckskillnaden över den 'läckan' ökar m lägre tryck i vevhuset.
Och har du (som du säger) tryckskillnad 'så det räcker och blir över' så är du redan hemma sas. :va

Men, men strunt i det. Saker och ting som funkar, gör det helt oberoende av om nån fattar hur det går till eller inte. :)
/u
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nänä, vi struntar inte i nått här förrän vi vet hur det fungerar :)

Tryckskillnaden är på olja in och ut, men det hjälper inte oss eftersom problem är att oljan läcker igenom lagerna vid avslag och när motorn inte är igång om oljenivån är för hög, därför bygger man en burk (med luftning) under turbon som man sen suger tom med en pump, kvittar ju om den pumpen suger oljan direkt eller om den bygger vakuum i vevhuset, sug som sug, är bara motorn tät så blir suget lika stort i båda fallen. Använder man vevhustrycket till att suga med så är det nog lämpligt med en lite backventil på avluftningen oxå så allt tryck går på rätt håll. Jag kör med en variant på detta redan fast med turbon ovan oljenivån. Utan backventil på vevhuset så ryker det satan eftersom mina kolvar då även bygger tryck, som då trycker upp oljan i turbon och ut igenom lagerna, med ventil så ryker det inte ett dugg
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Fortfarande tveksam till att du verkligen får större tryckskillnad av det. Borde bara betyda
att turbon läcker mer eftersom tryckskillnaden över den 'läckan' ökar m lägre tryck i vevhuset.
Och har du (som du säger) tryckskillnad 'så det räcker och blir över' så är du redan hemma sas. :va

Men, men strunt i det. Saker och ting som funkar, gör det helt oberoende av om nån fattar hur det går till eller inte. :)
/u

Ja tryckskillnaden över "läckan" ökar men åt det postiva hållet vilket gör att oljan rinner ut genom turbons retur istället för att passera tätningarna och läcka ut i kompressor och turbinhus.


Om någon har en lämplig sprängskiss på ett agg. så och kommer man att se och förstå hur det fungerar.

Om man lycka skapa tillräckligt undertryck i vevhuset (vilket troligen räcker till på en paralelltvin som jojje har) kommer det att fungera alldeles utmärkt.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jävligt tveksam, oljan befinner sig i en sluten krets sas. Vandrar man med oljan ett varv
är man tillbaka på samma tryck, vevhustrycket. På vad sätt en ändring i det skulle påverka
oljan fattar jag inte.

Men det är ju solklart att det är stor skillnad på att ha returpump eller inte,
helt oberoende av om den trycker eller suger.

Men allvarligt, det är nog nåt jag inte fattar, men det accepterar jag.
Är ni övertygade att det funkar så är det bra så.

EDIT: tror efter att läst Jojjes inlägg igen att returburken är luftad m atmosfärstryck.
DET gör isf stor skillnad. Isf fattar jag (tror jag).
/u
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Att skapa undertryck i vevhuset kan man ju bara göra med
ett torrsumpssystem

Separat oljetank med stor evakueringspump i motorn, samt en tryckpump för smörjning av vev och kamaxlar

Att använda detta undertryck som skapas att evakuera turbon är inget nytt

Dock MÅSTE turbon ha ett avluftat kärl innan oljan kan sugas upp i tråget
för att sen sugas vidare till oljetanken

I och för sig så kan man ju koppla in sig direkt på suget från evak pumpen


Man måste dock väga in att vid överladdning så har man mer leakdown ner till vevhuset vilket i sin tur gör att pumpen måste klara mer
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jävligt tveksam, oljan befinner sig i en sluten krets sas. Vandrar man med oljan ett varv
är man tillbaka på samma tryck, vevhustrycket. På vad sätt en ändring i det skulle påverka
oljan fattar jag inte.

Men det är ju solklart att det är stor skillnad på att ha returpump eller inte,
helt oberoende av om den trycker eller suger.

Men allvarligt, det är nog nåt jag inte fattar, men det accepterar jag.
Är ni övertygade att det funkar så är det bra så.

EDIT: tror efter att läst Jojjes inlägg igen att returburken är luftad m atmosfärstryck.
DET gör isf stor skillnad. Isf fattar jag (tror jag).
/u

Smörjningen till turbon kan du inte betrakta som en sluten krets. Funktionen är lika som smörjningen för tex vevaxeln. Det är tryck fram till lagren (förhopningsvis mer än 2 bar), oljan passerar lagren (nu är den ute i atmosfärtryck eller det övertryck som är i vevhuset) och förlorar där hela sitt tryck och rinner ner i i tråget eller på turbon ner i returen, endast med gravitationens hjälp.

Om inte oljan från turbon har möjlighet att rinna ner pga av att oljenivån i tråget är så hög att turbons lagerdel redan badar i olja kommer oljan att rinna ut i turbin och kompressorhus vilket ger kraftig rökutveckling. De enda typ av tätning i turbon som skiljer oljan från att komma i kontakt med t och k-huset är en kolvringsliknande tätning (finns kanske fler typer nån som vet?)

Funktionen med evakuering med hjälp av undertryck i vevhuset förutsätter, som du säger att returen under turbon är förbunden med atm tryck.

Att skapa undertryck i vevhuset kan man ju bara göra med
ett torrsumpssystem

Separat oljetank med stor evakueringspump i motorn, samt en tryckpump för smörjning av vev och kamaxlar

Att använda detta undertryck som skapas att evakuera turbon är inget nytt

Dock MÅSTE turbon ha ett avluftat kärl innan oljan kan sugas upp i tråget
för att sen sugas vidare till oljetanken

I och för sig så kan man ju koppla in sig direkt på suget från evak pumpen


Man måste dock väga in att vid överladdning så har man mer leakdown ner till vevhuset vilket i sin tur gör att pumpen måste klara mer

Inget problem för jojje att skapa undertryck i vevhuset, han har ju en pump som pumpar 9m3/min vilket gott och väl borde kompensera för genomblåsningen.

Om vi pratar motorer utan egen pumpfunktion (radfyror),
kan jag inte se någon anledning till att man inte kan skapa undertryck med våtsumpsystem, det som behövs är ju en tillräckligt kraftig vacuumpump som kan kompensera för genomblåsningen.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Smörjningen till turbon kan du inte betrakta som en sluten krets. Funktionen är lika som smörjningen för tex vevaxeln. Det är tryck fram till lagren (förhopningsvis mer än 2 bar), oljan passerar lagren (nu är den ute i atmosfärtryck eller det övertryck som är i vevhuset) och förlorar där hela sitt tryck och rinner ner i i tråget eller på turbon ner i returen, endast med gravitationens hjälp.
Det betraktar jag i högsta grad som en sluten krets, där oljan går runt. Pss strömmen går runt
i en sluten elektrisk krets, utan att försvinna. Men begreppet var bara tänkt att förklara,
och gör det inte det så skippar jag det bara. Mer än så är det inte med det.:)
/u
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Som många har varit inne på så producerar turbon en hel del gas, blow-by, som tar sig in via tätningarna. Denna gas måste man evakuera, det handlar således inte bara om oljans tillbakapumpande. Alla kanske visste detta, men iaf. Så det är helt klart en god idé att bygga upp ett svagt undertryck i motorns vevhus för att hjälpa till denna evakuering. Har man tillräckligt grovt rör nedströms lagerhuset som mynnar ut ovanför oljenivån så kommer blow-bygaserna från tubon att kunna evakueras via vevhuset "som vanligt", annars så bör man bygga så som bilderna i tråden visar, dvs en separat väg för gasen.

Vill man krångla ordentligt kan man skita i att ha en vakuumpump för att bygga upp undertryck i vevhuset och genom att koppla en avluftning från vevhuset dels upp till insugsplenum (och i denna slang sätter man en backventil så att man inte trycksätter vevhuset vid laddtryck) samt en slang på ett ställe där man får t.ex. venturi-verkan av höga massflöden. Sedan får man "kalibrera" systemet genom att variera små strypningar så att man får ca 5-10 kPa undertryck i vevhuset konstant, i alla driftsfall. Eller så köper man en pump och ser glad ut.

/J
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top