Pundare, stulna mattor och polisjakter

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
ktmjacke skrev:
2126763 Spelar ingen roll coccosboll.Ni stog inför poliser o erkände att ni kört över 100 blås i tätbebyggt område över fartgupp m.m.Sen även över 200 blås på andra sträckor.Skulle en sån story läcka ut till en kvällstidning t,ex så kan jag GARANTERA att nån laglydig medborgare skulle väcka allmänt åtal mot er i efterhand.Erkännandet finns ju redan,så jag tror ni skulle torska ganska hårt.Lite "småklantigt" tycker jag då.Bättre att preja dom av vägen,slå dom i småbitar o "låta" snuten hitta bitarna själv än o riskera att klippa ett tidningsbud o göra honom till invalid o bevittna insidan av en fängelsemur för ett så lågprioriterat brott i flera år.
Där har du fel.

Ett sånt där erkännande räcker inte för att fälla dom för brott.
Inte utan nån annan form av bevisning, vittnen t.ex.
(Så länge det inte finns nån motpart/skadad iallafall.)

Dessutom, hur hårt tror du dom skulle åka dit, om dom ertapappas "slå dom i småbitar o "låta" snuten hitta bitarna själv" ??
Lättare att hitta bevisning iallafall, med DNA, fingeravtryck m.m.

Sen skulle jag nog inte vilja sabba min bil för att få fast pundarna som snott min matta heller.

Men vi är alla olika. :hihi

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
ktmjacke skrev:
2126763 Spelar ingen roll coccosboll.Ni stog inför poliser o erkände att ni kört över 100 blås i tätbebyggt område över fartgupp m.m.Sen även över 200 blås på andra sträckor.Skulle en sån story läcka ut till en kvällstidning t,ex så kan jag GARANTERA att nån laglydig medborgare skulle väcka allmänt åtal mot er i efterhand.Erkännandet finns ju redan,så jag tror ni skulle torska ganska hårt.Lite "småklantigt" tycker jag då.Bättre att preja dom av vägen,slå dom i småbitar o "låta" snuten hitta bitarna själv än o riskera att klippa ett tidningsbud o göra honom till invalid o bevittna insidan av en fängelsemur för ett så lågprioriterat brott i flera år.

kalla mig gärna glädjedödare o besserwisser,men jag tänker faktiskt bara på hur ERA liv hade kunna förändrats för evigt p,g,a ett så onödigt öde.Pundarna ger jag inte ett öre för,o jag hajar hur ni tänkte i stridens hetta,men tänk även ni själva på att ni stått inför poliser o erkännt att ni brutit mot ett dussin lagar typ.Inte så smart.

Vet polisen hur det ser ut där vi bor? Vet de om exakt vilken väg tjuvarna tog? Vet de om att vi körde så fort? Finns det något erkännande?

Svaret på alla dessa frågor är nej.

War-psycho skrev:
2126858
Sen skulle jag nog inte vilja sabba min bil för att få fast pundarna som snott min matta heller.

Såklart kan man tycka att det är en skitsak med en matta och lite parkeringspengar så här i efterhand. Men det hade vi ju ingen aning om då. De kunde ju ha fått med sig mycket fler saker och med värdefulla saker.

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Hej hej Biifer!

Klart att man bränner efter! dom kan ju inte få sno finaste meckar-mattan! ;)

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Biifer skrev:
2127177
War-psycho skrev:
2126858Sen skulle jag nog inte vilja sabba min bil för att få fast pundarna som snott min matta heller.

Såklart kan man tycka att det är en skitsak med en matta och lite parkeringspengar så här i efterhand. Men det hade vi ju ingen aning om då. De kunde ju ha fått med sig mycket fler saker och med värdefulla saker.
Hörru, det där var svar på ktmjacke's inlägg, och alltså inte nåt ifrågasättande mot dig. :fakta

Jag ifrågasatte ktmjacke, som föreslog man kunde prejat dom & spöat sönder dom, för att det skulle minska risken för dig att åka dit då.

Jag menade då att dels att han hade fel i en del andra saker, och dels så skulle jag knappast sabba min bil också, för att få fast pundarna.
Det räcker med utgifter ändå, och försäkringsbolagen lär ju knappast ersätta sånt heller.
(Och lycka till att få pröjs av pundarna.)

Men däremot fick jag intrycket från din historia att du hade blockerat deras väg med bilen, men att du flyttat på dig för att vända, och därmed gett dom en chans att sticka. :va
Säkert en missuppfattning från min sida, för annars hade ju själva jakten kunnat undvikas.

Bra att ni fick fast dom, och oroa dig inte för ert "erkännande"för polisen. :tummenupp
(Det räcker inte långt vid en ev. rättegång, så länge ingen blev skadad och inga andra bevis/vittnen fanns mot er.)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
War-psycho skrev:
2127207
Men däremot fick jag intrycket från din historia att du hade blockerat deras väg med bilen, men att du flyttat på dig för att vända, och därmed gett dom en chans att sticka. :va
Säkert en missuppfattning från min sida, för annars hade ju själva jakten kunnat undvikas.

Bra att ni fick fast dom, och oroa dig inte för ert "erkännande"för polisen. :tummenupp
(Det räcker inte långt vid en ev. rättegång, så länge ingen blev skadad och inga andra bevis/vittnen fanns mot er.)

Ditt intryck är delvis rätt. Jag hade inga planer på att förstöra våran bil genom att försöka stoppa tjuvarna. Men han försökte smita så man har inte så mycket väl än att flytta på sig och istället ringa polisen.

När han då smet iväg i full fart åkte jag efter och plockade upp pappa som då höll på att ringa polisen.

Rättegång är jag inte orolig för, finns liksom ingen anledning.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Biifer skrev:
2127225 Ditt intryck är delvis rätt. Jag hade inga planer på att förstöra våran bil genom att försöka stoppa tjuvarna. Men han försökte smita så man har inte så mycket väl än att flytta på sig och istället ringa polisen.

När han då smet iväg i full fart åkte jag efter och plockade upp pappa som då höll på att ringa polisen.

Rättegång är jag inte orolig för, finns liksom ingen anledning.
Nä, som sagt... mitt inlägg var ju svar till ktmjacke, inte nån moralisering för dig. :)

(Jag har inga större problem med ert agerande.)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ni missuppfattar det jag skrev.Har inte sagt att det skulle räcka för en fällande dom.Men att det var OSMART att stå o tala om för polisen att man kört 100 i tätbebyggelse o 200 på landsväg.Kan mycket väl bli krångligt att vända på ett sånt erkännande om man trasslar in sig i en story.Sen ifrågasatte jag endast LÄMPLIGHETEN i att agera polis o utsätta resten av allmännheten för livsfara p,g,a ett så ringa brott.Tänk om NI hade kört ihjäl nån för en mattas skull,hur hade NI mått i dag då??Att jag tyckte man skulle preja dom av vägen o slå ihjäl dom var menat som en ironisk spegling av att eran biljakt hade kunnat ge er större problem än om ni hade gjort så från början istället.JAG TYCKER INTE ATT NÅN SKA AGERA POLIS NÄR DET RISKERAS LIV O PERSONLIG TRAGIK FÖR ETT SMÅBROTT. Det var endast det jag ville framföra.Men som vanligt på ett öppet forum finns det olika åsikter o jag påstår inte att min är mer korrekt än nån annans,men den är MIN.

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
ktmjacke skrev:
2126763 Spelar ingen roll coccosboll.Ni stog inför poliser o erkände att ni kört över 100 blås i tätbebyggt område över fartgupp m.m.Sen även över 200 blås på andra sträckor.Skulle en sån story läcka ut till en kvällstidning t,ex så kan jag GARANTERA att nån laglydig medborgare skulle väcka allmänt åtal mot er i efterhand.

Vanlig medborgare som väcker åtal?! Helt orimligt.
Och vad tror du en åklagares yrke går ut på? :)

Skrämmande. :3freak

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Bucho skrev:
2127639 Vanlig medborgare som väcker åtal?! Helt orimligt.
Och vad tror du en åklagares yrke går ut på? :)

Skrämmande. :3freak
Öhhh,ordvrängning.Menade att en person gör en ANMÄLAN så att en åklagare väcker ÅTAL.Hänt ganska ofta senaste tiden,senaste fallet verkar ju vara det där klanten som jobbat på spy bar i dörren står o talar om för kvällspressen att han ljugit i rättegångar(fadde).Han är numera åtalad för mened p,g,a en civil persons anmälan.Men WTF, kör ihjäl varandra i vigilantegarden så får du väl se hur rättssystemet funkar då.Finns ett flertal fall där klantiga o onödiga ingripanden av civila har lett till att "boven" gått fri p,g,a olika juridiska kullerbyttor som uppstått.I REST MY CASE.

Last edited:

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Skönt att de där pundarfanskapet stannade tillslut! Man kan babbla i evigheter om ens egen och andras säkerhet. Så fort man sätter sig i bilen eller på hojen utsätter man sig själv och andra för fara. Alla vet att Biiferbiffen är ett hygglo! Och visst fan kan hygglon bli lacka. Då spelar det inte speciellt stor roll en valborgsnatt.. Efter flyger man som en ilsken iller. Face it! Raceet är avgjort. Biffen gjorde fel, mkt fel. det vet han mkt väl om. Baaad boy! Bandet går inte att backa. Jag tror inte att du behöver försvara din matta och växelpengar Ivan...

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
cool_adde skrev:
2129384Biffen gjorde fel, mkt fel. det vet han mkt väl om. Baaad boy!
Nej, Biifer gjorde helt rätt anser jag.

(Ska man ha nånting gjort får man göra det själv, speciellt med dagens polis.)

Även om pundarna säkert släpptes ganska snabbt, så avbröts deras stöldurné för natten, vilket antagligen besparade många människor en massa bekymmer.

Bra gjort Biifer.

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Tittar på den anmälan som gjorts nu.

Killen som körde och hans tjej som också fanns i bilen är misstänkta för följande:

Stöld
Grov olovlig körning
Brott mot knivlagen
Rattfylleri under påverkan av narkotika
Narkotikabrott
Olaga narkotikainnehav

Det gjordes en husranskan av bilen på platsen och då hittades också en antik lampa som misstänks vara stöldgods.

Hoppas jag inte får den polska narkotikamaffian efter mig nu :gnissla

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
ktmjacke skrev:
2128676 Öhhh,ordvrängning.Menade att en person gör en ANMÄLAN så att en åklagare väcker ÅTAL.Hänt ganska ofta senaste tiden,senaste fallet verkar ju vara det där klanten som jobbat på spy bar i dörren står o talar om för kvällspressen att han ljugit i rättegångar(fadde).Han är numera åtalad för mened p,g,a en civil persons anmälan.Men WTF, kör ihjäl varandra i vigilantegarden så får du väl se hur rättssystemet funkar då.Finns ett flertal fall där klantiga o onödiga ingripanden av civila har lett till att "boven" gått fri p,g,a olika juridiska kullerbyttor som uppstått.I REST MY CASE.

Historien om Fadde är ju helt irrelevant, eftersom privatpersonen varit åtalad i en av rättegångarna som Fadde vittnat i......

Sedan har man som privatperson rätt att agera polis och göra civila gripanden om straffet för brotten har fängelse på straffskalan. Kanske inte helt ok att köra runt i 200 för det...

Men jag tror fullt och fast på att om fler skulle ingripa istället för att passivt stå bredvid som handlingförlamade puckon så skulle diverse busar tänkte sig för en extra gång innan dom hittar på bus. Tänker på diverse våldtäkter som skett på öppen gata, med vittnen som inte ingripit.

Reb0

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
RebelZero skrev:
2130421 Historien om Fadde är ju helt irrelevant, eftersom privatpersonen varit åtalad i en av rättegångarna som Fadde vittnat i......

Sedan har man som privatperson rätt att agera polis och göra civila gripanden om straffet för brotten har fängelse på straffskalan. Kanske inte helt ok att köra runt i 200 för det...

Men jag tror fullt och fast på att om fler skulle ingripa istället för att passivt stå bredvid som handlingförlamade puckon så skulle diverse busar tänkte sig för en extra gång innan dom hittar på bus. Tänker på diverse våldtäkter som skett på öppen gata, med vittnen som inte ingripit.

Reb0

det där kan jaginte fatta, hur i helvete kan man bara stå å titta på ???
visst, man kanske åker på en smäll eller två, men vafan, det kan man väl ta istället för att någon ska få hela livet förstört?

jag är inte speciellt stor, men kan direkt säga att ja inte skulle tveka att ingripa om jag såg någon bli våldtagen.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Fluxir skrev:
2130553 det där kan jaginte fatta, hur i helvete kan man bara stå å titta på ???
visst, man kanske åker på en smäll eller två, men vafan, det kan man väl ta istället för att någon ska få hela livet förstört?

jag är inte speciellt stor, men kan direkt säga att ja inte skulle tveka att ingripa om jag såg någon bli våldtagen.

Absolut, jag kan tänka mig att åka dit för misshandel också.

Reb0

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
RebelZero skrev:
2130421 Historien om Fadde är ju helt irrelevant, eftersom privatpersonen varit åtalad i en av rättegångarna som Fadde vittnat i......

Reb0
He he he,har VERKLIGEN inte sagt att man inte ska ingripa,läs om o läs rätt.Tycker bara att man ska ingripa på ett sådant sätt att ENDAST den misstänkte brottslingen (i detta fallet pundarna) kan hamna i klistret o ingen oskyldig bystander.Jag hade ingripit på ett helt annat sätt i detta fall,så nån biljakt hade det aldrig blivit tal om.Inget av det jag skrivit har varit menat som PERSONLIG kritik mot NÅGON.Bara kritik mot själva ingripandets art.Det är fortfarande ett hyfsat fritt land vi bor i,o det är upp till var o en att ingripa på det sätt man finner lämpligast.Men utan att hosta till ens så tror jag nog att biifer själv med facit i hand kanske hade gjort om detta på ett lite annorlunda vis om han fick backa bandet.

I övrigt vill jag bara gratulera till att det verkar blivit "storslam" när dom ransakade fordonet.Tyvärr räcker det med att dom påstår sig hittat prylarna slängda i en container för att det ska läggas ner.Inge vidare o va polis o behöva släppa såna där efter ett par timmars pappersarbete.Knarket lär väl i bästa fall leda till att dom får kontraktsvård eller behandlingshem som vi skattebetalare får bekosta.Nä,en molotovcoctail in genom sidorutan o gått o lagt sig o sovit igen hade varit "rättvisare" ASG :tungan

vad det gäller det andra inlägget så är det väl t,o,m så att det numera är olagligt att INTE ingripa när sådana brott begås.

Last edited:

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
ktmjacke skrev:
2131456 He he he,har VERKLIGEN inte sagt att man inte ska ingripa,läs om o läs rätt....

Nä ok, iofs så sa jag inte att du hade gjort det heller.. Men i ärlighetens namn så tror jag inte att man hinner fundera några minuter på vad som är det bästa tillvägagångssättet. Det är bara att agera, vilket i mina ögon är bättre än att passivt stå bredvid (inte sagt nu att du påstått det). Klart att det är lätt i efterhand att anlysera situationen och komma på bättre sätt att ha löst det på....

Reb0

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
RebelZero skrev:
2132222 Nä ok, iofs så sa jag inte att du hade gjort det heller.. Men i ärlighetens namn så tror jag inte att man hinner fundera några minuter på vad som är det bästa tillvägagångssättet. Det är bara att agera, vilket i mina ögon är bättre än att passivt stå bredvid (inte sagt nu att du påstått det). Klart att det är lätt i efterhand att anlysera situationen och komma på bättre sätt att ha löst det på....

Reb0
He he he,exakt.Just därför ett välutrustat hem ALLTID ska ha ett par handgranater,ett par coola puffror ,några brandbomber o gärna ett raketgevär,I FALL ATT nån pundare försöker stjäla nån tomtprydnad eller nåt. :rofl

Har under 8 år i dörrn på olika krogar insett att TYVÄRR är det så i sverige att NÄR nån ingriper så är det väldigt ofta den personen blir motåtalad av gärningsmannen o hamnar i en massa trubbel själv,sorgligt tycker jag.Just därför jag skrev i denna tråd o ville höja ett varnande finger oxå.Hade inte förvånat mig det minsta om "fel" polis hade satt igång o försökt ställa till det med en rapport till länsstyrelsen angående biifers fortkörningar.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
ktmjacke skrev:
2133198 He he he,exakt.Just därför ett välutrustat hem ALLTID ska ha ett par handgranater,ett par coola puffror ,några brandbomber o gärna ett raketgevär,I FALL ATT nån pundare försöker stjäla nån tomtprydnad eller nåt. :rofl
...

Precis, tänk så lite trädgårdstomtar det skulle försvinna.. Mycket bra ide tycker jag.. :hihi

Reb0

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...