Punka i 220 blås...

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
oGGe skrev:
Jag fick punka på framhjulet i 200 när jag bromsa in för en rondell... :huvet sån tur va lyckades jag hålla den och fick stopp innan jag kom in i rondellen...
Felet på min var att ventilen öppnade sej av någon anledning när jag körde för fort så jag satte på nya ventilhattar i aluminium(eller nått sånt material :rolleyes: ) och har inte haft problem efter de... :tummenupp

Samma sak hände mig i ca 270 på en flygraka! Däckfirman hade snålat in och låtit bli att sätta dit några ventilhattar på varken fram eller bakdäcket!

10 kr fattigare och två hattar rikare, var problemet löst!

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Krängde precis på ett par nya däck och kollade då som vanligt runt ventilen och visst fanns det början till spickor i den, bara i med en ny.
Om man vill vara riktigt säker på att ventilen inte släpper luft när man kör så finns det ventilhattar av metall som är tätade med o-ring, krav om man åker RR.

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Machmud skrev:
Samma sak hände mig i ca 270 på en flygraka! Däckfirman hade snålat in och låtit bli att sätta dit några ventilhattar på varken fram eller bakdäcket!

10 kr fattigare och två hattar rikare, var problemet löst!

Jag hoppas att det är samma problem på min då så jag slipper köpa ett nytt däck. Har bara gått runt 250 mil.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Fredchen skrev:
Jag hoppas att det är samma problem på min då så jag slipper köpa ett nytt däck. Har bara gått runt 250 mil.

du körde en mil? på ett punkat däck... hum... köp nytt....

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Fredchen skrev:
Efter att ha varit och kört en runda med polarna igår kväll så var det dags att köra hem efter fiket... Vi bestämde oss för att ta motorvägen hem eftersom klockan var ganska mycket.. två mil hem ungefär så kör vi och racar lite på motorvägen.. precis innan uppfarten från motorvägen så är det dags att bromsa lite eftersom det börjar svänga. Det sista jag gör är att köra om polaren som började bromsa lite och där kom jag i ungefär 220km/h och börjar svänga in till höger körfil.. och precis när jag svänger så märker jag att det är något fel där bak.. den blir aldeles skakig och slirig, det går bara att köra rakt fram, kändes precis som att jag skulle få en flygtur närsomhelst.. lyckades att hålla upp hojen och svänga av från motorvägen upp till en rondell där hojen bara gick raktfram (man var lite skakig där). Hade en mil hem därifrån. Körde lugnt hem och när jag ställde hojen såg jag då att det var punktering :huvet. Visste inte riktigt först vad det var för fel eftersom jag har aldrig varit med om detta innan. Jäkla tur att inte däcket hoppa ur fälgen under den milen jag hade kvar för då hade det inte var varit roligt. Så är det någon som har något däck på hyllan som inte används så pm:a :tummenupp . Nu vet man hur det känns att få punktering, aldrig mer!! Höll fan på att skita ner mig. :4skrika . Så det blev en dyr kväll.. Två polare fick böter pga av sina skyltar och mitt bakdäck gick åt skogen (ett bakdäck som rullat 250 mil).
Vet hur det känns fick ochså punka i runt 200 när jag skulle provköra en gammal gixxer 750 för ett par år sen. Man är inte så kaxig när det händer.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
<jätte-ot> Jag----> :kocko Läste trådtiteln som "Runka i 220 blås..." :hihi
</jätte-ot>

Råkat ut för liknande, dock i "bara" 160, men på relativt krokig väg....Tur man alltid hade ett par rena kallingar i innerfickan... :D

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
-PLM- skrev:
Värför det? Är bara stommen slät så.
Ganska liten chans att den är ok , ca 70meter med volvon och 200mil gammal sula = helt kass, 2300pix i sjön.

:va fattar ändå inte hur fan man kan köra en mil när man märker att nå't är helt fel.(lite gammal-tant-varning)

Kanske dax att ta en lektion i sunt förnuft? :rolleyes:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Silwer skrev:
Punkering fram är hemskt det med kan jag säga, hojen går inte att styra

Bak är jävligt nog, speciellt i 220.

En sak bara, var däcket helt platt, min erfarenhet av punka bak är annars att hojen sladdar våldsamt.
har själv också fått punktering för bara några veckosen på bakdäcket dock i 90km/h. Det sladdade i sidled 2-3ggr innan den föll. Aj.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har råkat ut för en liknande grej. Körde över ölandsbron med 245 på mätaren och sen tillbaka i samma fart(det var tomt, mitt i natten typ) och när jag ska köra av vid avfarten så bara ormar sig hojen över hela vägbanan. Jag saktar in ordentligt och smyger upp för avkörningsrampen och stannar uppe på bron. Helt tomt i däcket bak. Jag rullar försiktigt iväg och stannar på närmsta öppna mack och fyller på luft. Inget pys ingenting och däcket funkar fint sen. Troligtvis hade luften slungats ut genom ventilen på Marvicfälgen som var alldeles nymonterad. Jag hade ingen ventilhatt heller. Fast en åkte på illa kvickt.
Sen hade jag aldrig det problemet mer.

Hade en annan otrevlig upplevelse när bakdäcket pulvriserades i 200 i min opel omega. Men det här är ju ett MC-forum så vi lämnar det.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024