Punka oskulden borta :(

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
Är helt färsk tog kortet för 2 månader sen köpte en ny honda cbr 600fa och nu rullat 300 mil, så nu imorse skulle jag till jobbet och ser hojen är jävligt låg, och märker att bakdäcket är 0.0000% luft i, det sitter en spik rakt igenom, helvete !

Händer detta ofta med mc ? bara för att man kör vägrenen osv smyger förbi där man inte "borde" köra ligger ju alltid massa skit på sidan av vägen när man kör :huvet

Och nu till huvudvärken, hur fan gör jag, har inget central stöd ingenting att hissa upp skiten med, hur fan får jag däcket fixat, kan man ringa någon firma ? eller måste man plocka bort däcket själv och sen lämna in ?

:va

Den står på fälgen just nu är det lugnt eller ? antagligen stått hela natten och kommer även göra inatt fram till imorgon måste köpa "depå" ställ så jag kan hissa upp den, tror jag ska skruva bort skiten själv och lämna in däcket någonstans kanske går att laga skiten

har för mig du kan köpa nån slags "centralstöd"-version på hjul som du skjutsar under hojens bakdäck och trycker så du hissar upp han liknande ett centralstöd på jula för 99 spänn eller nåt.

Lagade en punka på rettan med biltemas däcklagningskit "149kr" och jag vill knappt erkänna det men det funkade så att man kom både hem och till däckverkstan.

Händer detta ofta med mc ? bara för att man kör vägrenen osv smyger förbi där man inte "borde" köra ligger ju alltid massa skit på sidan av vägen när man kör

Ge fan i vägrenen, du kör inte moppe! :)

Jag hade pumpat däcket och sen kollat hur mycket som pyser ut dvs tar det några timmar så klarar du en kort tur till däckverkstaden

Du behöver inte vara orolig för fälgen.
Är det mycket kvar av gummit så testa att laga det på plats med ovan nämnda kit från tex biltema.

Menar du att man ska laga hålet, och sen köra vidare eller ? den är snällt körd i 300 mil bara, känns ju surt att pröjsa ett helt nytt däck.. men man vill inte åka på e4an, och så smäller det. Så känns ju värt 3-4000kr att byta däck och slippa kistan haha

jag har aldrig haft punk en då har man kört hoj i 28 år :yoparty:yoparty
så man har nog haft tur :Bugar

Menar du att man ska laga hålet, och sen köra vidare eller ? den är snällt körd i 300 mil bara, känns ju surt att pröjsa ett helt nytt däck.. men man vill inte åka på e4an, och så smäller det. Så känns ju värt 3-4000kr att byta däck och slippa kistan haha

där har du rätt har man råd att köra hoj så har man råd med bra däck

Last edited:
3-4k för att byta däck? Handla från utlandet istället för att ge pengarna till nån med överpriser här hemma.

Undvik gärna punkaspray, däckgubbarna blir inte glada av det..

Jag körde punka när jag hade Ninjan till jobbet i Oslo. då va det en däckverkstad som laga däcket med en sånt kit dom säljer på biltema typ o det va inga problem att köra hojen över 20 mil hem sen.

Körde ju en stund med typ ingen luft i när jag fick punkan på motorvägen, så det va helt plattslitet på mitten så då va det bara att köpa ett nytt däck sen

Jag fick skruv i ett nästan nytt däck. Åkte till däckverkstan och de pluggade hålet. Körde ytterligare 700 mil innan jag fick glas i däcket. grävde ut glaset och pluggade igen men då blev det inte bra. Fick nödköra till macken utan luft ett par gånger då luften gick ur under natten.

Åk till verkstan och fråga dom, de kan nog avgöra hur stor skadan är. Har spiken gått rakt in utan att förstöra för mycket av corden skulle jag absolut plugga och köra vidare.

Din hoj kan nog stå hela året med punka....det händer inget med fälgen.

Dackonline säljer däck till vettiga priser. Dryga tusenlappen hittar du ett 180-55ZR17. Michelin pilot road 3 är väl en av dom bästa däcken just nu, kostar ca 1600 inkl frakt hem till dig. Kör du försiktigt så duger Road 2 också, ca 1400:-
http://www.dackonline.se/

På sidan kan du klicka fram närmaste monteringspartner till dackonline(du vet, alla firmor gillar ju inte att man kommer med däck köpta annanstans) Kollade stockholmsområdet och dom flesta verkar ta mellan 200-400 för byte på löst hjul.
(vet inte men, kan man beställa däcket direkt till vald verkstad....nån?)

Under tiden:
-köp ett punkalagningskit från biltema som nämnts
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-Slang/Reparationssats-dack/
Sanslöst enkelt att repa med. Det följer med luftpatroner och du behöver inte montera av däcket från hojen.
(Obs! Punkasprej funkar inte när det gäller spik)

- köp också depåstödet du hittade där. Den är kass(vek) som tusan, så....sitt inte på hojen eller nåt sånt, den kan ge med sig.

Under tiden du väntar på däcket....kör försiktigt

Att köra med ett pluggat däck råder det olika meningar om.
Själv tror jag att det är fler som kör med plugg än det finns erkännanden :)

Last edited:
Det där kittet ser ut ungefär som Biltemas.

[YOUTUBE-ID]66LXipjrse8[/YOUTUBE-ID]

Jag skruvade av däcket och åkte till verkstad fick betala 2100kr för pilot 3 michelin.. Men då var det bara ditsättning på fälg och balans men det känndes ju rätt okej, hade fått in en glasbit i däcket och han sa att man aldrig ska laga mc däck det är inte värt risken... Ajja nytt fint däck iaf :) förresten fan vad lätt det var att byta bakdäcket är det likalätt att skruva bort framdäcket??

jag har aldrig haft punk en då har man kört hoj i 28 år :yoparty:yoparty
så man har nog haft tur :Bugar

där har du rätt har man råd att köra hoj så har man råd med bra däck

jag har haft hoj i 1,5år och fått punka tre gånger :va

Jag skruvade av däcket och åkte till verkstad fick betala 2100kr för pilot 3 michelin.. Men då var det bara ditsättning på fälg och balans men det känndes ju rätt okej, hade fått in en glasbit i däcket och han sa att man aldrig ska laga mc däck det är inte värt risken... Ajja nytt fint däck iaf :) förresten fan vad lätt det var att byta bakdäcket är det likalätt att skruva bort framdäcket??

Jag tycker till och med att det är lättare(iinte för något av det är svårt) att få av framhjulet :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back