punktråden

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
ft skrev:
2441293

Där är du faktiskt på rätt spår. Punken är för att man skall ifrågasätta och tänka själv, ta egna initiativ och inte låta någon sätta sig på en. Den är (i teorin, finns tyvärr gott om exempel på motsatsen – musiksnobbism och stilslavar bland förvirrad ungdom framförallt) mot alla sorters fördomar och förutfattade meningar om hur saker är. Man skall göra det man vill och leva sitt liv som man själv vill, så länge det inte inverkar på någon annans möjlighet att göra detsamma. Det är inte ett färdigt åsiktspaket, så variationerna är många, men grundfilosofin är något i den stilen. Diametralt motsatt det mesta av vad nazismen står för, med andra ord, och framförallt mot nazismens effekter.

ungefär som skinheadrörelsen med andra ord...

men den delade upp sig, kan inte punken också ha gjort det?

anledningen till att jag undrar e att man har ju hört naziband som spelar punk och det finns folk som fortfarande kallar sig nazipunkare...

för mig är det bara en klädstil..

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
A_o_D skrev:
2441507 ungefär som skinheadrörelsen med andra ord...

men den delade upp sig, kan inte punken också ha gjort det?

anledningen till att jag undrar e att man har ju hört naziband som spelar punk och det finns folk som fortfarande kallar sig nazipunkare...

för mig är det bara en klädstil..

Njae, skinheadkulturen handlar mer om att lyssna på schysst musik, dricka öl och ha det trevligt. Visst har många försökt klistra på en politisk agenda där med (understatement of the week?) men skinheadkulturen i grunden är bra nära opolitisk. Visst är det arbetarklassbaserat och –fokuserat, men det är också nästan det närmaste politik själva subkulturen kommer.

Skinheadkulturen delade aldrig upp sig. Sluggernassarna började kalla sig skins, efter Engelska NSF kupp i mitten av åttiotalet. Det är en stor skillnad, och en lång och rätt trist historia. Än tristare här i Sverige, där sensationsjournalistiken styrt samhällsdebatten och det accepterade sättet att tänka allt för länge. Här kan man inte ens ha på sig en flight utan att folk skall tro att man är rasist. Suck.

Naziband kan per definition inte spela punk, även om det ibland kan låta snarlikt. Längre bort kan man inte komma. Punk är inte bara musiken utan även attityden, tänket och till viss del idealen. Lyckligtvis är det tydligen få nassar som lyckas lära sig hantera ett instrument hjälpligt, så det låter för det mesta som fritidsgårdsband. ”Det här är en låt som handlar om plugget!” :rofl

Visst finns det folk som kallar sig nazipunkare. Prova prata med en av dem, och du lär fort inse att du har att göra med en av de mest lurade sorgliga existenser du någonsin skådat. Där kan vi snacka förvirring och rotlöshet på en helt ny nivå! :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nazi-punk fanns (och finns kanske än) i första punksvängen, men det var en marginell företelse som inte accepterades av dom "riktiga" punksen.

Vi som var med första punksvängen kommer ihåg antinazi-punken, med låtar som "Nazipunks fuck off".

Många tror att första punkvågen var som filmen "Tjenare kungen", och till en viss del var det väl så, spelglädjen och det stora utbudet av lokala band, band som bytte medlemmar kors och tvärs, spelningar i hopplösa lokaler, och ett jädrans festande.

Men "Ebba the movie" är väl ändå den film som kanske bäst speglar hur det var när det begav sig.

Sist det var punkfestival här i stan hade jag tänkt gå dit, men när jag ställde mig i kön för att gå in tittade kidsen på mig som om jag representerade ravekommisionen, så jag vände och gick hem...

Dessutom uppskattar inte mina barn att jag går på samma ställen som dom.
(däremot uppskattar dom mina gamla sönderspelade kassetband)

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
real skrev:
2438429 Ebba Grön, KSMB och Sex Pistols :tummenupp

Jajjemän! :yoparty
Lyckliga kompisarna har jag lyssnat en hel del på också.

...och Danzig är definitivt INTE punk!
(gillar deras/hans I´m the one, annars)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Har aldrig fastnat riktigt för punken. Sex Pistols tycker jag bara är dåliga tex. Bäst gillar jag banden som egentligen var mer rock n roll än punk, Ramones, The Damned, Dead Kennedys och faktiskt även Motörhead (de skulle lika gärna kunnat kategoriseras som punkare som hårdrockare i slutet av 70-talet).

Samt extrempunken som var en sorts primitiv föregångare till thrash metal. Exploited och Discharge.

Svensk poppig melodipunk kan också vara trevlig, Dia Psalma företrädelsevis.

Men rent principmässigt har jag svårt för musik utan gitarrsolon. Det är lite efterblivet på nåt sätt. ;)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Chris Ash skrev:
2443715Men rent principmässigt har jag svårt för musik utan gitarrsolon. Det är lite efterblivet på nåt sätt. ;)

Dy mücka mig? Jag vet vars din breflåda heta! :D

Jag såg ett jävligt shysst galleri över hårdrockens historia häromdagen. Trodde jag. Det visade sig vara en massa höga herrar från sjuttonhundratalet. Snygga peruker! :tummenupp

;)

Motörhead ja, de är fanimig punk så det stänker! Ett av få band som lyckas platsa stadigt i två läger!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Trådlyft!

Mondo Generator till Sverige!
Kommer bli grymt! Nya albumet spelas flitigt hemma.

11/27 Stockholm, Sweden Debaser
11/28 Gothenburg, Sweden Sticky Fingers
11/29 Malmo, Sweden Kulturbolaget

:yoparty

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM