Pyramidspelen och dess försäljare

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Det verkar finnas nåt som har med aktier att göra nu. Man köper andelar i ett företag i staterna eller nåt, som äger bla en bank. Ju fler man har under sig på nåt vis, desto mer tjänar man... Same shit, större pengar...
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Känner en kompis som försöker värva en hela tiden med något sådant pyramidspel...där dom lovar guld och gröna skogar...

Han går ju på varenda gång dom startar något nytt :hihi

Alla pyramidspel kollapsar för eller senare, men då startar dom bara ett nytt, och kunderna följer med på nästa pyramid
 

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
FZ1-S
Vi hade en kille i klassen på högskoletiden som kom dragandes med nåt jävla köp-andel-sälj-vidare-tjafs, han försökte mångla ut det till hela klassen. Ingen nappade. Några dagar senare hade tydligen vår lärare i statistik hört talas om denna pyramidvariant, och bestämde sig för att räkna lite. För att tjäna grova pengar skulle det behövas att 15 miljarder människor klev in efter en, rent statistiskt. Jag har aldrig sett en person sjunka ihop så mycket som han gjorde.
Och läraren satte spiken i kistan;"Går ni med på sånt här är ni rent ut sagt BLÅSTA, både ekonomiskt och i skallen!" :4skrika

Själv har jag aldrig torskat dit på sånt här, får kväljningar när jag hör nätverksförsäljning, Seven, och allt annat skit som finns. Fattar inte att folk går på det.
 

Zikoriath

Nu ännu drygare!
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZX 750
Jo.

Nog finns dom kvar alltid. Jag träffar mycket folk i jobbet och jag har nog träffat på fem stycken under året som gått.
Det handlar förstås om lite olika grejer, kan vara mobiltjafs eller bara "vi är ett investmentbolag som jobbar med företag och så" (vilket skämt) "vi kan ringa upp dig och berätta mer om du är intresserad". Precis samma billiga säljteknik. Lovar pengar gräs såklart, svarta som natten. Jag har lämnat falskt namn och nummer till samtliga (vill ju fortfarande ha dricksen ;) )

Inget att ha, passa er för dem. De är ofta här nere i Göteborg och kör sina mässor som av någon anledning inte kallas för mässor utan "konvent". Jag får kalla kårar av dem, det är nåt desperat över dem. Människor som vet att de satt sig i en djävla sits på nåt sätt.

Theres a djungle out there
/Z
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Network Marketing och Telemarketing är två saker jag avskyr. :mad:

När kompisarna har blivit frälsta och ska ha med en på något väckelsemöte t.ex. Men jag har hittills aldrig hört talas om någon som har tjänat pengar på att betala några tusen för att få sälja skit till sina kompisar och försöka "värva" dem till att göra samma sak. http://www.insider.tv3.se/content.aspx?id=2492&show=episodes&contentdate=2004-10-28

Eller om man svarar i telefon på ett företag och det är någon såndär telefonhora. Annonsplats i någon telefonkatalog man aldrig hört talas om, telefonabonnemang eller internettjänster. Och nu senast: toners till laserskrivare. Ni kan aldrig ana hur många "företag" som säljer toners. Och skriker man inte nej i luren kan man ge sig den på att det kommer något faanstyg som man inte vill ha.

Eller de som skickar ut fakturor eller orderbekräftelser på skit som inte en jävel skulle få för sig att beställa. http://www.insider.tv3.se/content.aspx?id=2496&show=episodes&contentdate=2004-11-11
 

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Airbus 321
hrc skrev:
http://www.blocket.se/view/3804492.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Jag skulle nog också bli sjuk efter att ha köpt en dammsugare för 25 lakan! :rofl Helt otroligt.

Städmaskin och dammsugare - Tummen ner för svindyr ”städmaskin”
Skriv ut

Lyssna

Kirby G6 säljs av tuffa hemförsäljare som en "städmaskin" för nästan tjugotusen. Ett test visar att den inte är effektivare än en vanlig standarddammsugare för tretusen.

Kirby G6 är också en mycket bullrig dammsugare. Den kommer upp i samma ljudnivå som en gräsklippare, 89 decibel. Det är bullrigt utomhus och upplevs som väldigt mycket mer inne i möblerade rum.
-En bra dammsugare ska inte behöva låta högre än 75 decibel, säger Anders Odell, Konsumentverket. En höjning med tio decibel upplevs av örat som en fördubbling av ljudet!

Kirby G6 säljs som "städmaskin" enbart vid hemförsäljning. Grundpris 18 500 kronor. Med diverse tillbehör, bland annat mattvätt, säljs den för 24 500 kronor. Råd & Rön och Konsumentverket har fått en mängd frågor om hur effektiv maskinen är.

Eftersom det inte säljs någon annan motsvarande maskin på den svenska marknaden, har man gjort ett jämförande test med en av de bättre standarddammsugarna i Råd & Röns dammsugartest år 2000, Electrolux Excellio Z5240 för knappa tretusen. Testet visar att Kirby G6 suger obetydligt effektivare än Electroluxmaskinen. Däremot är den betydligt mer opraktisk.

Kirby har ett gammaldags utförande med upprättstående skaft och utanpåliggande fodral för dammsugarpåse. Den är i första hand avsedd för heltäckande mattor. Om man ska dammsuga på golv, måste man byta munstycke; en omständlig procedur där man även måste montera slang. I grundutförande kommer man inte åt under fåtöljer och bord med maskinen. Kirby är också mycket tung och klumpig att bära, drygt elva kilo jämfört med Electroluxdammsugarens


http://www.radron.se/templates/test____3247.asp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Superbee skrev:
www.nyttjobb.net

vad fan ska man säga om detta? verkar vara lite pyramidvarning?

En sak som jag ser som den främsta varningsklockan på den sidan och andra likadana sidor är att det ingenstans framgår VAD man ska säälja. Vad är produkten?! Det enda som står är att:
- tjäna drösvis med pengar
- gör ingenting
- få bättre liv eftersom du aldrig behöver göra något
- bli skitrik
...osv... osv...

Synd att den här typen av prylar alltid slår mot de svagaste och mest utsatta.. En person med ens grundläggande kunskaper i ekonomi och med en smula sunt förnuft inser ju att det är sådant förbannat bondfångeri.

Istället är det folk med kassa ekonomi som låter sig luras.. Desperata låter de sig frälsas av det fantastiska. De luras av någon i den lilla krets personer de litar på. En familjemedlem, en gammal kollega eller något..

Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på.. Å ena sidan tycker jag folk är idioter som fortsätter gå på skiten men samtidigt så tycker jag synd om de som drabbas....
 

charmis

Vem kan säga nej.....?
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
NX650, KLX300R, DRZ400E
Det är rätt kul att höra och se folk som är med i såna här olika sorters pyramidspel eller även kallad hjärntvätt :confused:
Var med i nåt liknande för tio år sen, var med i hela fyra dagar :huvet ,där dom gick ut med att det var enbart marknadsföring, fast man gick runt å knacka dörr å skulle försöka sälja massa "rabbatterade saker". Man skulle få en viss summa av den sålda saken kontakt skattefritt, en summa till sin sk "handledare" resten skulle man få som månadslön. Det i sig gjorde ju så att det fanns en del pengar på kontoret. Gissa hur många inbrott dom hade? :tungan som dom i sin tur inte kunde anmäla eftersom det var svarta pengar :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top