Q8 SBK Racing går i graven.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag köpte fyra liter Motul 7100 häromdagen för 155 kr litern efter prut. Det duger åt mig.
I Rom hällde mecken i Hondalube a 200 kr litern.
Skitfin olja. Jobbet bjöd han på. Svårprutat då.

Hur mycket olja gör ni av med? 20 liter räcker 5000 mil, 3-4 år? Eller 7-8 år?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är av det synnerligen gamla gardet som har lite svårt för det här svamlet med longlife-olja…

Jag byter därför olja betydligt oftare än instruktionsboken säger. Brukar bli 250-300 mils intervall på den luftkylda XJR’en. Betydligt tätare än så på varvvilligare maskiner.

Vad har hänt med OK, både i Överkalix och Övertorneå…? Hyllmeter med potatischips, flera snuskylar, flera glassboxar och ett korv- och hamburgerkök som får Frasses att skämmas. Men det går fan inte att hitta vax till bilen, olja till hojen eller en flaska WD40…

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag är av det synnerligen gamla gardet som har lite svårt för det här svamlet med longlife-olja…

Jag byter därför olja betydligt oftare än instruktionsboken säger. Brukar bli 250-300 mils intervall på den luftkylda XJR’en. Betydligt tätare än så på varvvilligare maskiner.

Vad har hänt med OK, både i Överkalix och Övertorneå…? Hyllmeter med potatischips, flera snuskylar, flera glassboxar och ett korv- och hamburgerkök som får Frasses att skämmas. Men det går fan inte att hitta vax till bilen, olja till hojen eller en flaska WD40…
Däruppe står väl WD40 i hyllan för deodoranter?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad orsakar rusningen efter de gamla dunkarna, är det prishöjningen eller någon misstänkt försämring?

Jag skulle köpa en ny dunk i våras men det var redan slut där jag tidigare handlat så jag fick tag i de sista två fyralitersdunkarna hos Swedol i Sötälje. Det fanns några kvar i Bromma men bara på nätet, inte i verkligheten.
Brukar fortsätta köpa det jag är nöjd med men nu måste jag hitta en ny olja att vara nöjd med.
En tur till en ICA-mack på värstkusten vore trevligt men jobbigt att släpa 20 liter olja hem sen...

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag köpte fyra liter Motul 7100 häromdagen för 155 kr litern efter prut. Det duger åt mig.
I Rom hällde mecken i Hondalube a 200 kr litern.
Skitfin olja. Jobbet bjöd han på. Svårprutat då.

Hur mycket olja gör ni av med? 20 liter räcker 5000 mil, 3-4 år? Eller 7-8 år?
Byt hoj till en modern enduro/cross eller nåt mer varvvilligt byter du olja på 5-10 timmars körning eller efter en banhelg så gör du slut på en dunk betydligt fortare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad har hänt med OK, både i Överkalix och Övertorneå…? Hyllmeter med potatischips, flera snuskylar, flera glassboxar och ett korv- och hamburgerkök som får Frasses att skämmas. Men det går fan inte att hitta vax till bilen, olja till hojen eller en flaska WD40

Förra föreståndaren eller vad det nu heter kämpade emot så gott det går men gav tillslut upp och slutade. För ett ställe som Överkalix är ju detta dåligt för alla dom lär sälja sämre och servicen är blir dålig, själv köpte jag hela kopparbrickor sortimentet så nu kan man inte köpa kopparbrickor.

Fick problem med kåpan till släpet på väg söder ut och hade turen att OK i Junsele trots utformningen som korvbutik hade ett komplett skruvsortiment och en verkstad som kunde låna ut verktyg, även här förbannade tjejen som hjälpte mig OKQ8 ledningen för att göra macken till ett gatukök.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Förra föreståndaren eller vad det nu heter kämpade emot så gott det går men gav tillslut upp och slutade. För ett ställe som Överkalix är ju detta dåligt för alla dom lär sälja sämre och servicen är blir dålig, själv köpte jag hela kopparbrickor sortimentet så nu kan man inte köpa kopparbrickor.

Fick problem med kåpan till släpet på väg söder ut och hade turen att OK i Junsele trots utformningen som korvbutik hade ett komplett skruvsortiment och en verkstad som kunde låna ut verktyg, även här förbannade tjejen som hjälpte mig OKQ8 ledningen för att göra macken till ett gatukök.
Det där är ett skit som inte går att stoppa i Sverige tydligen. Men dagens modärna bilister kräver kanske inte en gammaldags mack utan är nöjda med en närbutik med bensin och laddning till elbilen...
Men som medlem borde vi kunna göra något? Tror tyvärr inte det, att hitta en kopparbricka är inte säljande... https://www.okq8.se/medlem/ :(
I Finland är det, än så länge, annorlunda. Siffernissarna som bara räknar vinst i pengar har inte tagit över. Där serveras det ofta riktig mat också. Dagens rätt och buffé.:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förra föreståndaren eller vad det nu heter kämpade emot så gott det går men gav tillslut upp och slutade.

I min ungdoms dagar fick vi problem med bränslepumpen på en Volvo 142'a i Åsele, den lokala OK macken hade en renoveringssats och verktyg.

Bara några år senare behövde jag en fläktrem till en SAAB 900, det fanns inte en mack i hela Umeå som kunde uppbåda en.

Det gick fort från besin och biltillbehör till korvar med alla tillbehör....

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Byter man så ofta kan man nog köra på Biltema och behöver inte bunkra SBK bara för att den var billig.

Om det kostar 500 eller 600 var 1000 mil spelar nog inte så stor roll för de flesta som kör hoj.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
OKQ8 SBK Racing har ju också funnits hos Swedol, på en lite mer lätthanterlig fyraliters dunk. 339 SEK plus moms per dunk vilket blir 106 SEK per liter när Damberg fått sitt.

I morse fanns ”färre än fem” i lager på två ställen - Haparanda och Malmö Fosie. De fyra dunkar som stod i Happis står numera i mitt garage, men det kan fortfarande finnas några i Malmö Fosie, om någon av skåningarna på forumet är intresserade.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Byter man så ofta kan man nog köra på Biltema och behöver inte bunkra SBK bara för att den var billig.

Om det kostar 500 eller 600 var 1000 mil spelar nog inte så stor roll för de flesta som kör hoj.
Nej det är ingen dålig olja det heller men känns bättre för själen om inte varumärket är blå/vitt

DankWheelies

Guest

Biltemaoljan har inte rätt viskositet. Köper därför Q8 och för att den finns i bulk. Att den är utvecklad för tävlingshojar är också ett plus.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sen är det alltid någon mer som vill ha, behöver eller oljan de beställt har inte kommit. Går alltid åt och det är en ringa börda att ha ett par dunkar.

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tack för tipset om ICA i Alvhem, hade inte en susning om att det dolde sig en sån grym oljedepå på hyggligt nära avstånd.(ca.10mil)

Har avänt Q8 SBK i några år och ser ingen anledning att gå ifrån den på en stund så idag bar det av till Alvhem och 70 fräscha liter kom med tillbaks, räcker ett par tre säsonger så det känns bra ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

12 mil till biltema ToR och en olja jag inte vill ha. 2 st 20-liters sbk upptar en ungefärlig yta om 20×30 cm staplade och finns när jag behöver den. Ca 3 mil ToR men kompis som behövde tog med mina också. Jo, han frågade om jag hade över till ett byte men valde att "bunkra" han också, täta byten för stuntarna. Nu står det en enda tjuga kvar i en makalös butik.

Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Någon som gjort något vetenskapligt test på detta med oljor och slitage? På låt säga en motard som går hårt på bana eller ren banhoj? Eller alla handlar just denna oljan baserat på hörsägen? "Den är bäst" osv?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon som gjort något vetenskapligt test på detta med oljor och slitage? På låt säga en motard som går hårt på bana eller ren banhoj? Eller alla handlar just denna oljan baserat på hörsägen? "Den är bäst" osv?
Jippiiiii, en oljetråd.

Nej, det finns ingen vetenskaplig test gjord söm jämför oljemärken i Sverige mot varandra, för i såna fall skulle den ha varit postad i inlägg tre i alla oljetrådar.

Hursomhelst skulle en sån test vara inaktuell innan den var klar, för när testet gjordes köpte Biltema sin olja från Q8 och det var samma som SBK, men nu köper dom begagnad fritösolja från Bogdans Racingolja och Kebab.

Och nu finns inte ens guds oljegåva till motorcyklisterna SBK längre

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...