Qatar Airways Australian MC GP 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var den värsta crash jag sett på länge! :skrämd
Skönt att se att båda såg någorlunda ok ut.
Först tyckte jag det såg ut som Bez försökte ta tillbaka sin plats men efter några repriser vettefan? :va

JMart i en klass för sig. 👍

Tror ändå MM har en bra chans imorgon. 😊
Tyckte det påminnde om crashen på Red Bull Ring 2020, föraren framför kommer in framför föraren bakom som inte har en chans bromsa mer än han redan gör.
Eller har jag uppfattat det fel ?
 
Last edited:

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Tyckte det påminnde om crashen på Red Bull Ring 2020, föraren framför kommer in framför föraren bakom som inte har en chans bromsa mer än han redan gör.
Eller har jag uppfattat det fel ?
Kommentatorerna implicerade starkt att det hade med "the aerodynamics" att göra och att effekterna av detta på den ledande hojen minskade bromsverkan såpass för den följande hojen att påkörning framtvingades.
De lät övertygade.
#noob #aero #300+knyck
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kommentatorerna implicerade starkt att det hade med "the aerodynamics" att göra och att effekterna av detta på den ledande hojen minskade bromsverkan såpass för den följande hojen att påkörning framtvingades.
De lät övertygade.
#noob #aero #300+knyck
Ja det är ju rätt enkelt, luftmotståndet minskar ju drastiskt på den som ligger bakom
framförvarande har framhjulet + luftmotståndet att bromsa med
bakomvarande har nästan bara framhjulet att bromsa med (lite luftmotstånd)
och är bakhjulet nästan i luften eller i luften redan så har bakomvarande inte en chans när någon svänger in tätt framför och tar spåret på väg in mot en kurva.
 
Last edited:

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Kommentatorerna implicerade starkt att det hade med "the aerodynamics" att göra och att effekterna av detta på den ledande hojen minskade bromsverkan såpass för den följande hojen att påkörning framtvingades.
De lät övertygade.
#noob #aero #300+knyck
Tyckte flera andra bromsade ”i led” i samma kurva så vette fan. Såg ut som bez låste upp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Undrar om MM eller hans team hela tiden "hittar på något" med hojen så han ska bli taggad och får köra igenom halva fältet...?
Imponerande och jag kan tänka mig att det håller Pecco uppe om nätterna att han kommer vara på samma material som honom nästa år.
JM var också imponerande då han inte fajtade till sista blodsdroppen men MM utan tänkte på mästerskapet och tog poängen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
-"Satan va snabb han är Martin!"
-"Men va fan!? Marc börjar komma ikapp! "
-"Marc kör om!"
-"Satan va snabb han är Marc!" ⭐

För en gångs skull lite fight mot slutet. 👍
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag förstår inte att det är tillåtet med tear-offs! Ligger man med armbågsskrap och kör över en tear-off så måste det bli jobbigt! Marquez misslyckade start bevisar ju detta!
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Men vad i hela världen hände när JM helt plötsligt var trea i 8 sekunder?
Satt han och halvsov i 250 knyck och missade helt att de bägge andra hade kommit ifatt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag förstår inte att det är tillåtet med tear-offs! Ligger man med armbågsskrap och kör över en tear-off så måste det bli jobbigt! Marquez misslyckade start bevisar ju detta!
Citat: But “something super-big” splatted on his visor as he was lining up on the grid and forced him to quickly get rid of the tear-off, which then got stuck underneath his rear tyre as he discarded it.
Som jag uppfattar det så medan han ska ta sin plats vid starten, dvs i 5 - 20(?) km/h så tar något “something super-big” och plaskar ut på visiret.
Det låter som en fågelskit för mig.
Men MM vet att inte tala om detaljer från "restroom" på TV så det blir snack om insekter
som kommer flygande i 100 km/h och exploderar mot visiret när han nästan står still med hojen. :)
Mina 25 öre.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag förstår inte att det är tillåtet med tear-offs! Ligger man med armbågsskrap och kör över en tear-off så måste det bli jobbigt! Marquez misslyckade start bevisar ju detta!
Jag har också tänkt på detta. Jag tror förvisso att förarna har oskrivna regler om var man får riva av en tear off (inklusive det att inte göra det på start-mål-rakan) så antagligen tar man inte av dem i kurvor heller (låter också rätt svårt).
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har också tänkt på detta. Jag tror förvisso att förarna har oskrivna regler om var man får riva av en tear off (inklusive det att inte göra det på start-mål-rakan) så antagligen tar man inte av dem i kurvor heller (låter också rätt svårt).
Jo, men oskrivna lagar kan man välja att strunta i, som Marquez nu gjorde.
Dessutom, avrivna tearoffsmåste ju blåsa omkring! Och om varje förare rycker en tearoff varje pass är det ju hundratals tearoffs som flyger omkring i slutet av helgen…
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jo, men oskrivna lagar kan man välja att strunta i, som Marquez nu gjorde.
Dessutom, avrivna tearoffsmåste ju blåsa omkring! Och om varje förare rycker en tearoff varje pass är det ju hundratals tearoffs som flyger omkring i slutet av helgen…
Hittade inte Miller någons tearoff i "luftintaget" häromåret när han fick bryta på grund av att hojen inte gick som den skulle?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jo, men oskrivna lagar kan man välja att strunta i, som Marquez nu gjorde.
Dessutom, avrivna tearoffsmåste ju blåsa omkring! Och om varje förare rycker en tearoff varje pass är det ju hundratals tearoffs som flyger omkring i slutet av helgen…
Är väl inte första gången #93 struntar i lagar, skrivna eller oskrivna.
Mig veterligen så är han väl den enda föraren som "kommit undan" med att köra på fel håll på en racebana...
:kulspruta
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top