Qingqi 125 Scooter

Georgie

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Götene
Hoj
Qingqi Sport 125, Yamaha DT 125
Trevligt att tråden lever! Det låter rimligt det du säger att vikt och längd kräver lite kraft. Jag är 1,70 lång och väger 70 kilo och jag trivs utmärkt på scootern med borttagen bricka i variatorn. Nu kan jag ligga och marscha i 90 i lite medvind utan att det känns ansträngt. Den drar cirka 0,28 med den högre utväxlingen och boostbottle. Jag har tänkt experimentera lite med större munstycke och öppnare avgassystem också men jag har en släpkärra att renovera och en DT 125:a med bränd kolv att ta hand om först...
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Tycker ändå att förbrukningen för mig inte skulle vara så hög i alla fall.
Sen är ju tomgången vid kallstart fortfarande hopplös. Vill inte gå för 5 öre kall utan måste hållas med gasen. Varmkörd är det inga problem. Måste vara automatchoken som jävlas. Fann en servicemanual till en Yamaha Vino 125 som ser ut att ha likadan förgasare. Fann lite tips på hur man kollar choken om den fungerar som den ska. Får visa den för verkstaden så dom får kolla.

Ingen annan som kan förgasare och kan ge tips? Är inga luftläckor i alla fall, har provat med startgas och finner inget konstigt. PD24J-9 står det på förgasaren.

Annars går den utmärkt. Den blev mycket piggare igen efter återställandet i variatorn till original. Uppförsbackar som den tidigare sackade till strax under 60 km/h håller den nu ca 10 km/h högre hastighet igen. Så är man lång och tung så ska man nog behålla det som det är från början.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Swedish Viper skrev:
2461225 Tycker ändå att förbrukningen för mig inte skulle vara så hög i alla fall.
Sen är ju tomgången vid kallstart fortfarande hopplös. Vill inte gå för 5 öre kall utan måste hållas med gasen. Varmkörd är det inga problem. Måste vara automatchoken som jävlas. Fann en servicemanual till en Yamaha Vino 125 som ser ut att ha likadan förgasare. Fann lite tips på hur man kollar choken om den fungerar som den ska. Får visa den för verkstaden så dom får kolla.

Ingen annan som kan förgasare och kan ge tips? Är inga luftläckor i alla fall, har provat med startgas och finner inget konstigt. PD24J-9 står det på förgasaren.

Annars går den utmärkt. Den blev mycket piggare igen efter återställandet i variatorn till original. Uppförsbackar som den tidigare sackade till strax under 60 km/h håller den nu ca 10 km/h högre hastighet igen. Så är man lång och tung så ska man nog behålla det som det är från början.



Drar du brickan måste du ändra bestyckningen på variatorn, annars är det inte konstigt om den går slött...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag var och provade en idag. Fick bara upp den i 60 knyck på hyfsat lång raksträcka.
Jag antar att den borde gå bättre än så va? dåligt exemplar?
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Mjölnaren75 skrev:
2521227 Jag var och provade en idag. Fick bara upp den i 60 knyck på hyfsat lång raksträcka.
Jag antar att den borde gå bättre än så va? dåligt exemplar?

Den ska gå bättre än så. Visserligen är det ju en kines och risken för måndagsex är väl en del större med dessa.

Men min går ju fint upp i 80 km. Då är jag ändå nästan 2 meter lång och väger 120 kg. Då är även min orörd i variator.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Snö och Kyla, dålig kombination med scootern.

Uppdaterar lite i scootertråden, har idagsläget kört närmare 210 mil och den går verkligen, i ur och skur, men så fort det blev lite kallt ute så vill den inte vara med på noterna riktigt. Maskinen har aldrig strulat med att starta men gasen låser sig helt sonika när det är kallt ute, ofta i kombination med kall fuktig luft, som snö, och när det varit dimma med iskristaller ute, har hänt flera ggr, sen ställer man in den och det "släpper" för att sen nypa fast i gasläget igen efter 5 minuters köra ca, det kan låsa vart som helst i registret oxå, så det kan vara riktigt spännande:näsblod en ikullkörning hittils, dock utan skador. Så när man väl åker iväg så blir det max 30 knyck, för man vill inte riskera att den låser vid gasläge i 50, det blir det inte hållbart att köra vidare ens.

Idag blev det även strul med lamporna som slocknade, även blinkers, varningsblinkers och elstarten, för att några minuter senare fungera.
Riktig svensk vinter verkar ge Kina-syndrom

Som tur är har det varit en mild höst och vinter, fick gashäng en gång i Oktober med när det var lite kallt, men har inte efter det tänkt på det förrän i slutet på Januari då det blev snö och kallt igen.

Inte kul med tanka på att vi kan ha sådant här varannandagsväder ända fram till April.

Ringde till trendimport som tydligen haft detta problem på modellen.
Tips o råd, skall man bara byta till bättre gaswire kanske? Annars spricker hela vinterkonceptet.
 
Last edited:

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Nu börjar det bli vårlikt och skall i morgon ta fram kinesen och sätta i batteriet och tvätta av råttpinket. Står ju i en ladugård och dom små liven har ju kommit åt att pinka på en del ställen trots övertäckning. Är väl inte så farligt för det ser inte ut som dom käkat på nåt i alla fall. Katt och musfällor har gjort sitt.

Fått reda på att verkstaden fått hem en originalpackbox nu så då ska väl oljeläckaget från boxen lösas. Den läckte ju olja från packboxen ur motorn på vänster sida. Trendimport hade ju ingen hemma på flera månader så verkstaden fixade en liknande i Sverige. Axeln ur motorn är på 19.8 mm och boxen som fanns i sverige var till 20.0 mm. Tydligen räcker 0.2 mm att det inte blev helt tätt utan bara minskade lite på läckaget.

Är ju en kines så lite småfel får man väl räkna med men oljeläcka, besninmätare som visar fel och dålig tomång hade jag inte räknat med. Att finnish på kåpor och sånt inte skulle vara helt perfekt hade jag räknat med. Den är ju inte värre än min gamla Sym jet 50 -00 så då får det duga.
Hade ju egentligen tänkt mig en Sym 125cc men jag är ju 196 cm och det var precis jag fick plats på den, knäna ville ta i kåpan fram. Kinesen passar ju med råge och 10kkr billigare så jag tog en rövare där. Skiter det sig om några år så är det ju inte så stor förlust. Oroar mig mer för försäkringshöjningen til sommaren...
 

stig-helmer

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Piteå
Hoj
heppp!!! 125 quingi
Ny 125'a ägare...100 kilo....Var sitter det en spärr i variatorn?? Jag gubbkör som en moped men var e spärren för att den ska växla ut??? Maxar 100 km/t med ny rem efter 130 mil på mätaren......... (giller flygfän på glasögona) Hehe!
 

stig-helmer

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Piteå
Hoj
heppp!!! 125 quingi
strypning????

På trendimports sida så ser man en ring på bakre variatorn som möjjligen kan klämma ihop variarorn lite mera... men om det är en strypning e'ju lite jag funderar på.... nr 20 på sprängskissen e'de...21 e brickor som möjjligen e för att kompensera slitaget på remmen...men var e strypningen?? 125cc behöver ju'e inte strypas för typbesiktningen TYP!!!
 

Matteh!

Näee?
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Falun
Hoj
Mellanhoj vilken?? + Cross
Den där går nog inte mkt mer än 100 km/h skulle jag tro. Är det en fyrtaktare? :va
 

stig-helmer

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Piteå
Hoj
heppp!!! 125 quingi
Jupp!!! fyrtaktar som tuuusan...... en 05'a med 29 mil på mätaren då jag köpte den....men variatorn funkar inte riktigt som på en snöskoter... Så den e'ja tacksam på om man kan hitta genvägar för att komma åt.... learning by doing e förståss bra de'me.... Men kan man gena så jö'ja de.... ha'ru n'ge tippzz???
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jupp!!! fyrtaktar som tuuusan...... en 05'a med 29 mil på mätaren då jag köpte den....men variatorn funkar inte riktigt som på en snöskoter... Så den e'ja tacksam på om man kan hitta genvägar för att komma åt.... learning by doing e förståss bra de'me.... Men kan man gena så jö'ja de.... ha'ru n'ge tippzz???

Jag har ett tips, köp ny "hoj"
 

stig-helmer

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Piteå
Hoj
heppp!!! 125 quingi
Mycke bäjjbissar på sighten..... min fråga var INTE hur många hojjar man får för 16000 kr... Kanske borde man fråga hur man lurar ut hur man får godispåsen att innehålla mest godis för en ti'a??!!??
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top