Quad/ATV kontra MC?

nu kollde du den oreggade...

När jag säger att de är dyrare så menar jag vad du får för pengarna. Låt oss säga att du vill lägga 40-50kkr så får du en mycket skaplig sporthoj för de, men tittar man på en reggad quad så är de inte mycket att komma me. När de gäller försäkringar så är de än så länge lite billigare med en quad än en sporthoj, de ligger i samma prisklass som en touring maskin. Problemet för de som kör quad är att få tag på delar, i sverige är de knappt inga återförsäljare som har något hemma utan de är ebay.com som gäller.

jag har kört gatreggad quad i 4år men fick hela tiden höra att de inte var en riktig hoj, så jag fixade ett lämp för A-kort, gick ner o skrev teorin och sen var de bara att köra upp. Hur lätt som helst.

att köra 2-hjuling är kul, men de är de att köra 4-hjuling oxå. De är 2 helt olika grejer. 2-hjulingen passar toppen tilll lite fortare och kurvigare vägarna, medans 4-hjulingen är otroligt rolig på en slingrig grusväg

Chargånen på detta forum är hård t o m väldigt hård, så jag förstår att ni som skriver om diverse fingrar osv känner att ni måste...

PS. måste bara tillägga min åsikt ang 4-hjuling o B-kort. Jag skulle gärna se att man även för 4-hjuling skulle behöva ett speciellt kort, för de e F@N inte som att köra en vanlig bil.

40-50k får du inte så mycket bil för heller... ingen jordenruntresa heller... så vad har det med saken att göra?

Vill man rättfärdiga sitt quadåkande så kanske inte sportHOJ.com är stället att göra det.

40-50k får du inte så mycket bil för heller... ingen jordenruntresa heller... så vad har det med saken att göra?

Vill man rättfärdiga sitt quadåkande så kanske inte sportHOJ.com är stället att göra det.

Varför inte liksom? Det finns ju folk här som uppenbarligen åker gammalt junk från 80-talet som inte ens var sporthojar då, men de är väl lika välkomna här ändå? Eller motarder för den delen, när fan blev det en sporthoj? Visst, supermotard är en sport och det är en hoj men det är inga sporthojar i den bemärkelsen.
Sen om det krävs A eller B på kortet för att framföra dem kvittar också då en del framför sina hojar utan körkort alls.
Som sagt, löjlig diskussion.

Tills du bevisat att det är som du säger så skulle jag påstå att det är du som snackar skit!
Kollade t.ex. på Honda´s prislista och den dyraste sportvarianten går lös på 90k... det kallar jag klart mindre än 140k som deras dyraste sporthoj går lös på.

Böja kolla in Yakahosu quadarna om ni ska börja tjata om priser...

För övrigt så kommer jag fortsätta hällsa på er 2 hjuls åkare samtidigt som jag kör förbi er på bakhjulen (Plural)

För övrigt så kommer jag fortsätta hällsa på er 2 hjuls åkare samtidigt som jag kör förbi er på bakhjulen (Plural)

Jo då har vi ju tid att hälsa, när vi har parkerat och klivit av så att du kan köra förbi....

När jag skottar snö med fyrhjulingen är sällan några andra motorcyklister ute, men jag kanske ska hejja på andra snöröjare då?

När jag drar timmer med den så hälsar jag på alla andra skogsmaskinförare.

hahaha...
nivån är verkligen dagis här, så hjälper till på nivån :)

ni fjolor kan hälsa på varandra bäst fan ni vill,
kör häldre quad än 2-hjuling alla dagar och är "ni" så
ohyfsade så ni inte hälsar tillbaka så är de upp till er...
för i min uppväxt är de hyfs o hälsa tillbaka oavset om de är en svart,
vit, gul, röd eller ett mångo som hälsar på en..

så vem är de som är "retarded" egentligen ?? lol på er, FU

(annser mig ha rätt o svar otrevligt efter alla påhopp)

Håller med fullständigt, å andra sidan dräller det av en massa andra typer av motorcyklister här - vissa till och med näsvisa - och även en del utan ens MC och förmodligen inte bil heller. :confused:

(annser mig ha rätt o svar otrevligt efter alla påhopp)

Man ser ju på din avatar att du är typ 1½ år gammal så det är okej faktiskt, fyrhjuling är för barn.

Apropå det, när jag var barn så kom Hobbex-katalogen en gång om året, det var som ett internet i pocketvariant ungefär. Nästa händelse på katalogåret var Stor & Liten katalogen, i den fanns det eldrivna fyrhjulingar som kostade typ 3999.90:- (5-6 miljoner sek i dagens penningvärde).

En sådan ville jag ha då som 6-9 åring, och en sådan skulle jag faktiskt acceptera om någon åkte runt i. Skulle lätt hälsa på en 12v brandbil med en 7-åring i på Boge. Alla andra 4-hjulingar som inte är i skogen hoppas jag blir förbjudna.

Last edited:
[YOUTUBE-ID]128tZEOdpiE[/YOUTUBE-ID]

nä det är inte retarderat

Fy Fan vad mycket jag vill ha tillbaka min Quad när jag ser det där. Så underbart att köra. Brukade roa mig med att köra på gatdäcken och göra donuts. skapligt drag i maskinen. Så om nån känner ett behov av en turbobil och har en quad att byta mot PM! :p

Så länge som vi motorcyklister får dras med att quadförare med B-kort och ofta bristfällig skyddsutrustning förstör vår olycksstatistik så kommer jag att vara lite smått negativ till de fordonen. Jag är inte heller positivt inställd till att en som fick A-kortet på köpet när de tog B och aldrig tidigare kört mc helt lagligt kan köpa sig en 350kg glidare och vara ute på vägarna iförd öppen hjälm, fransjacka och vanliga jeans.

Ja men det är väl klart som korvspad att ett vässat specialbygge från en liten firma kostar mera än vad en serieproducerad modell som är helt standard från den japanska huvudfabriken kostar? Det är samma sak med motorcyklar. Men där kostar de dyraste standardmodellerna som en Yakahosu R1 Quad och de dyraste specialbyggena kostar löjligt mycket mera.

Dessutom är priserna på begagnade, vägreggade, quadar på väg neråt. När de vägreggade just börjat säljas i Sverige så höll de ett hyfsat andrahandsvärde. Men nu börjar det finnas en hel del att tillgå på begagnatmarknaden så då sjunker priserna.

Utan att ta i så jag spricker så gissar jag på att en van mc-förare med en helt standard Yamaha XT660Z Ténéré -09 utan allt för stora problem skulle smiska en van quad-förare på en helt standard YFM700R Raptor -09 vid grusvägskörning. Trots att Ténérén ligger ett antal tusenlappar under Raptor 700 i pris och grusväg får anses som ett underlag som inte borde vara allt för obekant för någon av de båda. Fasen vet om inte till och med en 15år gammal XT600E med mig på skulle kunna hänga av en Raptor 700 -09 på grusväg. :hihi

Jag skulle gärna vilja ha en quad på 350-450cc som vinterleksak eller ställa upp i Dakar-rallyt på quad. Men tycker ändå att fyrhjulingarna är jäkligt töntiga fordon som knappt har på de svenska vägarna att göra (framför allt när de framförs av någon som inte orkat ta mc-kort).
Och nej, jag hälsar INTE om jag möter en quad/atv-förare ute på vägarna.

Utan att ta i så jag spricker så gissar jag på att en van mc-förare med en helt standard Yamaha XT660Z Ténéré -09 utan allt för stora problem skulle smiska en van quad-förare på en helt standard YFM700R Raptor -09 vid grusvägskörning. Trots att Ténérén ligger ett antal tusenlappar under Raptor 700 i pris och grusväg får anses som ett underlag som inte borde vara allt för obekant för någon av de båda. Fasen vet om inte till och med en 15år gammal XT600E med mig på skulle kunna hänga av en Raptor 700 -09 på grusväg. :hihi

Den utmaningen antar jag gärna vilken dag som helst. men ta ingen 15 år gammal enduro grej.. Kör med något ordentligt. För i grund och botten tror jag nog du och de flesta andra här vet om att på en grusväg så har ni inte en tillstymmelse till samma grepp som jag har.
Men men Tid och Plats så får vi se. Och inget gnäll efteråt, det här va din ide.

Last edited:
äh du är ju stockholmare så du är ju per defenition retarderad oavsett vad du sitter på , så du är ju så att säga diskad från vidare diskussion :arsele

Haha, du låter nästan som smartman; "jag har rätt därför att du har fel!" Förväntade mig faktiskt lite mer. :krama

Ännu larvigare att sitta på ett mc-forum och klaga över att mc-förare inte hälsar på de med stödhjul... då visar man ju bara vilka man vill tillhöra fast man inte gör det.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick