quad vs bil vs mc?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vi kör ju med quads i SM i supermoto och jag kan säga att på ren asfalt vettefan om vi är jämnlika, tror de är snabbare.

Jag vet att på gokartbanan jag tränar på med supermoto'n så är de snabbaste gokartförarna i norrland ca 2 sek snabbare än mig fastän aprilian trycker på mer

Ju mer chikaner destå bättre står sig hojarna mot fyra hjul men rent greppmässigt så går det inte jämföra. Med den längden vi har på hojarna så finns det inte en chans att vi ska kunna bromsa lika hårt som en bil. När såg ni en bil stå på näsan sist?

Dock så kör vi både bil och hoj på isen här med samma dubb och då är hojarna flera sekunder snabbare, men då är det som ett helt annat förhållande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För det mesta framförs quads av folk som saknar känsla för att framföra fordon snabbt men jag har sett snabba förare vid två tillfällen den ena gången var en kille som lekte på rallycrossbanan i Tomelilla och jag tror ingen motardåkare skulle ha hängt med i hans kurvhastigheter på asfalten.
Sen har jag sett dom köra crossbana i US nationals och där körde snabbaste quaden på ca 2:20 vilket kan jämföras med Stewart som körde på 2:10.

Vissa kurvor med dålig vall var quadarna snabbare, medans crosshojarna var snabbare där det fanns bra vall att ta stöd mot.
Sen förlorade quadarna tid i wopsen. I dom stora hoppen var det ganska lika bortsett från att det fanns många quadåkare som inte hoppade över alla hoppen och för dom gick det ju långsammare.

Sen ser man dom väldigt ofta på crossbanorna här nere men dom kör inte fort. Men då beror det väl snarare på att förarna är saft&bullar-typer.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning