Quickshift?

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Är det många som kör med det någon som har erfarenheter?

Borde inte det slita mer på lådan?
:confused:
/M

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Mike the bike skrev:
Är det många som kör med det någon som har erfarenheter?

Borde inte det slita mer på lådan?
:confused:
/M

Det är nog inte många som har det i Rookieklasserna tror jag. Mest dom som har gamla SS600 hojar skulle jag tro. Det borde inte slita mer med quickshift än att växla upp utan koppling tycker jag. Själv så ser jag quickshift som något som ligger rätt långt ner på önskelistan. Ganska kul grej iofs, men det är bättre att ha råd med bantid, däck reservdelar m.m.

I dom mer professionella klasserna så är det vanligare dock. Det kostar inte sååå mycket och kanske ger någon tiondel eller så, fast nackdelen är att det kan vara lite fippligt att få det att funka tillförlitligt har jag fått höra.

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Relapse skrev:
Mest dom som har gamla SS600 hojar skulle jag tro.

QS är inte tillåtet i SS600 !

Lägg pengarna på träning istället... detskulle jag gjort.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Palte skrev:
QS är inte tillåtet i SS600 !

Lägg pengarna på träning istället... detskulle jag gjort.
Det är visst tillåtet! Däremot får man inte ha "fotmanövrerad" quickshift. Man har en knapp på styret som bryter tändningen istället.

ola

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo
Nr:18 skrev:
Det är visst tillåtet! Däremot får man inte ha "fotmanövrerad" quickshift. Man har en knapp på styret som bryter tändningen istället.

Har också hört att det är ok med en knapp på styret, i NSB är det dock inte tillåtet på 1000cc rad fyrorna, jag kollade detta med lodnert och det ansågs vara en modifieringa av elsystemet eller tändningsystemt.
Det är inte speciellt dyrt, jag bygde en för några kronor, funkade fint men jag upplevde inte att det gick fortare.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom flesta i Veidec har en sån där manuell tändningsbrytare som används vid växling... Ganska konstigt för i deras reglemente står d på 3.7.3.31 " .... Ingen form av snabbväxlinganordning får monteras. ...."

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Supersportarna använder sig av ett kryphål i reglementet:

Tolkas som dödarknapp istället, dödarknapp får man ha.. står ju inte i reglementet om att man inte får ha extra dödarknappar eller hur länge dessa extra dödarknappar behöver fungera med ställbar brytartid osv.. Så länge det finns en normalt fungerande dödarknapp..

(edit, utvecklat lite)

/B

Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
ola skrev:
Har också hört att det är ok med en knapp på styret, i NSB är det dock inte tillåtet på 1000cc rad fyrorna, jag kollade detta med lodnert och det ansågs vara en modifieringa av elsystemet eller tändningsystemt.
Det är inte speciellt dyrt, jag bygde en för några kronor, funkade fint men jag upplevde inte att det gick fortare.

Vad bryter ni då? hela tändningen eller? Jag fattar inte riktigt hur det funkar...

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Fohlin skrev:
Vad bryter ni då? hela tändningen eller? Jag fattar inte riktigt hur det funkar...
Man bryter tändströmmen under några millisekunder och kan växla utan att släppa gasen.

ola

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo
Fohlin skrev:

Jag bröt i princip hela tändning, hade dock kvar ett motstånd så att inte mc skulle tro att det var fel på tändningen...
Bröt i 35 till 40 ms tror jag det var.
Poängen med det hela är att belastningen i lådan ska försvinna så att växeln hoppar ut och nästa i.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Växla utan koppling!

Är det många här som växlar utan koppling? o inte har nåt typ som bryter tändningen.
Jag håller mig till vad kopplingen är till för.
Såhär står det i skötselanvisningen för Yamaha R1:
Använd alltid kopplingen när du växlar.Motor,växelåda och kraftöverföring är inte konstruerade för att ta upp de belastningar som uppstår när man växlar utan att frikoppla och kan få allvarliga skador om kopplingen inte används.

Något att tänka på kanske.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
R1 racer skrev:
Är det många här som växlar utan koppling? o inte har nåt typ som bryter tändningen.
Jag håller mig till vad kopplingen är till för.
Såhär står det i skötselanvisningen för Yamaha R1:
Använd alltid kopplingen när du växlar.Motor,växelåda och kraftöverföring är inte konstruerade för att ta upp de belastningar som uppstår när man växlar utan att frikoppla och kan få allvarliga skador om kopplingen inte används.

Något att tänka på kanske.
För gatåka använder jag kopplingen, men på bana är det ovanligt. Man dippar av lite på gasen och i med nästa växel. Gör man rätt sliter det inte mer på motor och låda

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Bj.O.rn skrev:
Supersportarna använder sig av ett kryphål i reglementet:

Tolkas som dödarknapp istället, dödarknapp får man ha.. står ju inte i reglementet om att man inte får ha extra dödarknappar eller hur länge dessa extra dödarknappar behöver fungera med ställbar brytartid osv.. Så länge det finns en normalt fungerande dödarknapp..

(edit, utvecklat lite)

/B

Enligt mig så kan jag inte se att "Ingen form av snabbväxlingsanordning" skulle kunna innebära innebär "någon form av snabbväxlingsanordning" även om man kallar den för något annat som tex stoppkontakt!

Skulle man kunna fuska i reglementet genom att kalla otillåtna delar för något annat än vad det är och vad som det används till så är det inte bra!

Skulle jag varit besiktningsman och frågat föraren/mekanikern om vad den knappen är för något och han svarar att den är till för att man ska växla snabbare, så hade jag bett honnom montera bort den enligt 3.7.3.31

Har inte läst 2004 års reglemente än så jag vet inte hur det är nu. Ska ha ändrats en del i reglementet f.r.o.m i år.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Har läst igenom hela supersportreglementet för 2004 nu..

Det som tar upp om quick-shift å dödarknapp ser ut så här i år!

2.5.6.31 Transmission/Gearbox
... Additions to gearbox or selector mechanism, such as guick shift systems, are not allowed. ...

2.5.9 The following items MUST BE altered
... Motorcycles must be equipped with a functional ignition kill switch or a bottom mounted on either side of the handlebar (with reach of the hand while on the hand grip) that is capabel of stopping a running engine. ...

En manuell quich shift anser inte jag vara kapabel att stanna/stoppa en motor som är igång. ("capabel of stopping a running engine")

Får väl se hur besiktningsmännen ser på det i år.

Men i det svenska reglementet där det står "ingen form av snabbväxlingsanordning får användas" borde besiktningmännen hoppat högt när förare framför tv-kameror demonstrerade att det var ett snabbväxlingssystem och att man med onboardkameror fått se att den också används till det!?

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Dom har en fungerande dödarknapp, också!

Visst håller jag med om att det är på gränsen till Italiensk regeltolkning, men så funkar det internationellt, så varför inte här?

/B

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Kan faktiskt se att en manuell quich shift kan gå in i det internationella reglementet skrivet av FIM!

Det är INTE en quich shift som sitter på växelförare eller inuti växellådan! Och inte en stoppknapp heller! Är en quich shift som inte berörs av reglementet!!

Går in under samma förutsättningar som tex dataloggningssystem mm, alltså att det är tillåtet att tillföra icke homologiserade delar.

Däremot så gäller det svenska reglementet när man tävlar i sverige och det internationella gäller när det finns något som man behöver "tolka" för att få reda på vad som gäller!

I det svenska reglementet har det stått "ingen form av snabbväxlingssytem får användas" vilket inte borde kunnas misstolkas!?

Om det varit ännu en felöversättning av reglementet eller ett medvetet förbud som inte efterlevts är frågan!?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Axxexs skrev:
I det svenska reglementet har det stått "ingen form av snabbväxlingssytem får användas" vilket inte borde kunnas misstolkas
Tycker vanliga spaken är ett snabbväxlingssystem........
/u

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
de funkar aldeles utmärkt att döda hojen med,bara att trycka och upp till 2000 rpm så hinner hojen inte hämta sig på r6 i alla fall.det som händer när du frikopplar lådan är att du släpper belastningen på drevstockarna och grejorna då glider i.när du växlar genom att dippa gasen vänder du rotationen på drevstockarna näst intill och detta ger ännu mindre belastning på stockarna än att använda koppling.om man däremot är helt motordöv så ska man inte ge sig på det.
som bevis:jag körde med rm 125 98 när den var ny och tillhörde de få som inte använde koppling alls på den,bara till att starta med.kompisarna använde kopplingarna och var liksom resten av dessa ägare och reparerade lådan en ggr varannan vecka och när suzuki gick ut och sa till alla verkstäder att de skulle byta lite grejor behövdes det aldrig på min hoj.efter jag bytt hoj så körde nästa kille med koppling på den och den höll som mest 2 veckor i sträck tills han bytt allt skräp suzuki sa,då höll den i 1,5 månad.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!