Quickshifter fråga

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det sitter en Annitori quickshifter på min hyfsat nyinköpta hoj. Har inte ens tänkt på att den finns förräns nu. Har aldrig kört med quickshifter förut och beskrivningen är väldigt rörig.
Överst i dokumentationen står det "Quickshifter is to be used ONLY for upshifting of the gearbox", men längst ned i dokumentet beskrivs det ett test:

"If you have 'both' directions (PUSH and PULL) enabled, you can do the same test for the other direction, shift into 1st gear, hold the 5000rpm's and then shift down again as if you're going to 'zero' gear. Is there a kill signal?"

Funkar quickshiftern både upp och ner i lådan eller vad gäller? Har ingen lust att bränna proppskåpet totalt utan koppling :)
 
Är det en "Pro" eller en "Pro 2" ?

Är det en "Pro 2" ansluter du till den via BT för att ställa in UP och/eller DOWN.
 
Nu är jag ingen rejsing typ men visst är väl behovet av snabba växlingar störst när man växlar upp?
 
Och så här kan det gå när växellådan inte riktigt lirar med QS
https://www.northwest200.org/john-m...h-2017-vauxhall-international-north-west-200/
Och när QS/växellådan inte lirat ihop så man hamnar i en falsk nolla eller vid nedväxling
har kvar den högre växeln när elektroniken höjer varvtalet på motorn "blippar".
Ja då är det bara att dra in kopplingen snabbt.
Men nu kommer automationsproblemet in.
Genom att man är van att det funkar så är man inte beredd dra in kopplingen snabbt.
När det behövs.
Behöver man använda QS i trafiken ska man kanske fundera över sin körning. Tycker jag.
På bana är en annan sak. Och då, på bana, finns ju resurser snabbt om det skiter sig.

https://www.youtube.com/watch?v=sjZXaUwYoog
 
Last edited:
Push och pull är enbart för att du ska kunna ansluta den till vilket länkage/växelriktning som helst utan att behöva ha olika brytare som det var(är) till pc exempelvis, inget med upp/nedväxling att göra alltså.
 
Push och pull är enbart för att du ska kunna ansluta den till vilket länkage/växelriktning som helst utan att behöva ha olika brytare som det var(är) till pc exempelvis, inget med upp/nedväxling att göra alltså.

Ah! Det förklarar en del. Min QS sitter nämligen bak på växelpinnen, inte fram som man ser på andras. Men å andra sidan så hör jag hur den bryter tändningen nån millisekund om jag står på ettan och försöker växla ned till "nollan"...
 
Är det en "Pro" eller en "Pro 2" ?

Är det en "Pro 2" ansluter du till den via BT för att ställa in UP och/eller DOWN.

Är lite osäker faktiskt. Förre ägaren visste inte heller. Ska lyfta på sadeln och kika ikväll.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top