Quickshifter fråga

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det sitter en Annitori quickshifter på min hyfsat nyinköpta hoj. Har inte ens tänkt på att den finns förräns nu. Har aldrig kört med quickshifter förut och beskrivningen är väldigt rörig.
Överst i dokumentationen står det "Quickshifter is to be used ONLY for upshifting of the gearbox", men längst ned i dokumentet beskrivs det ett test:

"If you have 'both' directions (PUSH and PULL) enabled, you can do the same test for the other direction, shift into 1st gear, hold the 5000rpm's and then shift down again as if you're going to 'zero' gear. Is there a kill signal?"

Funkar quickshiftern både upp och ner i lådan eller vad gäller? Har ingen lust att bränna proppskåpet totalt utan koppling :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det en "Pro" eller en "Pro 2" ?

Är det en "Pro 2" ansluter du till den via BT för att ställa in UP och/eller DOWN.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Nu är jag ingen rejsing typ men visst är väl behovet av snabba växlingar störst när man växlar upp?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och så här kan det gå när växellådan inte riktigt lirar med QS
https://www.northwest200.org/john-m...h-2017-vauxhall-international-north-west-200/
Och när QS/växellådan inte lirat ihop så man hamnar i en falsk nolla eller vid nedväxling
har kvar den högre växeln när elektroniken höjer varvtalet på motorn "blippar".
Ja då är det bara att dra in kopplingen snabbt.
Men nu kommer automationsproblemet in.
Genom att man är van att det funkar så är man inte beredd dra in kopplingen snabbt.
När det behövs.
Behöver man använda QS i trafiken ska man kanske fundera över sin körning. Tycker jag.
På bana är en annan sak. Och då, på bana, finns ju resurser snabbt om det skiter sig.

https://www.youtube.com/watch?v=sjZXaUwYoog
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Push och pull är enbart för att du ska kunna ansluta den till vilket länkage/växelriktning som helst utan att behöva ha olika brytare som det var(är) till pc exempelvis, inget med upp/nedväxling att göra alltså.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Push och pull är enbart för att du ska kunna ansluta den till vilket länkage/växelriktning som helst utan att behöva ha olika brytare som det var(är) till pc exempelvis, inget med upp/nedväxling att göra alltså.

Ah! Det förklarar en del. Min QS sitter nämligen bak på växelpinnen, inte fram som man ser på andras. Men å andra sidan så hör jag hur den bryter tändningen nån millisekund om jag står på ettan och försöker växla ned till "nollan"...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Är det en "Pro" eller en "Pro 2" ?

Är det en "Pro 2" ansluter du till den via BT för att ställa in UP och/eller DOWN.

Är lite osäker faktiskt. Förre ägaren visste inte heller. Ska lyfta på sadeln och kika ikväll.
 
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top