Det här är intressant - vad innebär "bra"?
Jag kör alltså Bazzaz och om jag bara drar växlarna som man ska så växlar den mjukt som smör, däremot kopplar jag gärna vid t.ex en kortväxling utan fullt påslag eftersom känslan då är lite "klonnnk".
Är det sådant här som t.ex HM gör bättre?
Är det så enkelt att det är bra ifall det känns bra eller kan lådan ta stryk utan att det märks?
OPPS: jag är talanglös bandagsamatör och är helnöjd med hojen, frågar mest för framtiden.
Finns det något system för 600 med blipper förresten? För det är väl så nedväxlingar kallas?
Precisionen är det som HM ska göra bättre, Alltid bryta vid samma belastning och exakt bryttid innan tillslag, har inte läst in mig på HM men cordonan bryter spolarna och slår till i serie så inte alla tänder samtidigt för mjukare tillslag så något liknande är det säkert i HM.
Det är det som jag blev varnad för angående cordona, precisionen alltså, att den inte är exakt vid varje växling men tror det gällde gamla, har inte märkt av något än iaf. på pq8 med strain gauge.
Vid växling vill du inte den bryter vid för lågt tryck, då kanske du måste gå upp i tid för han ska hinna helt i ingrepp alternativt riskerar slå ur växeln, du vill inte ha för högt tryck heller då han "slår" i växlarna när han väl bryter.
Du ska inte ha för kort bryttid då du riskerar tillslag innan han är helt i ingrepp.
Leder och länkage måste vara i skick som nytt, inget glapp alltså och ordentligt draget med alla leder i 90graders vinkel så kraften går rakt igenom och lika vid varje växling, ett litet glapp så kanske du inte får växeln helt i ingrepp vid varje växling och en skada har påbörjats, alla axlar raka i synnerhet den där brytaren sitter så du inte lägger kraft annat än rakt igenom den.
Har inte kollat efter "blipper" men ska finnas på samma sätt som QS som jag hört, hur bra de funkar har jag ingen aning om.