Quickshifter

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag snor tråden och undrar över vilka quickshifters ni kör med till tvåtakt, helst RS250R för installationens skull? Jag har kollat lite på Battle Factory.
 

Brisse

www.TB.Racing.dk
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Bornholm - Danmark
Hoj
R1-05. NR 71 DK Superbike
Har set lidt på den her cordona, hvor meget følger med, eller hvor meget skal man have til den? Er den nem/svær at montere? Den låtar ret bra!!!
 

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Skänninge
Hoj
Aprilia RS250
gixxermf skrev:
1257094 Någon som har provat den här: http://www.cordona.net
Jag har en sån på min RG500. En av de saker på hojen som funkar perfekt. Jag vet inte om det bara är den här som gör så men varvräknaren gör en rejäl dipp varje gång man växlar.

Brisse skrev:
2477642 Har set lidt på den her cordona, hvor meget følger med, eller hvor meget skal man have til den? Er den nem/svær at montere? Den låtar ret bra!!!
Allt som behövs följde med. Jag köpte snikvarianten vilket innebar att jag har borrat ett hål i växelspaken till fjäderkroken. I övrigt var det bolt-on.
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Neutral skrev:
2475540 Jag snor tråden och undrar över vilka quickshifters ni kör med till tvåtakt, helst RS250R för installationens skull? Jag har kollat lite på Battle Factory.

Jag har hört att battle gör bra quickshifters. är sugen på en sån själv!
 

boxRoger

Arbetsnarkoman
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
RD350- njä, inte längre.
Jag har hört att battle gör bra quickshifters. är sugen på en sån själv!

Vill ni ha nått som är bättre, hör av er till mig :tummenupp
Jimmy Lindström mfl använder mina boxar och givare (för montering på länkaget)

Dessvärre är hemsidan inte up to date...... men bilder skickas gärna..
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
När jag fortfarande var involverad i E-racing så sålde jag iväg ett gäng med Cordona shifters. Kan klart rekomendera dem. Av de vi sålde så var det fel på en box, men det kunde härledas till vattenläckage.
Annars fungerar de klockrent och är jäkligt prisvärda. Dessutom Svensktillverkade om det gör någon skillnad. (Smidigt att kunna ringa Mattias på Cordona om det krånglar dock).

Mvh Calle.
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Jag har en Powercommander III USB och har köpt mig en Cordona GP Switch vilket skall funka att koppla direkt till PCIII:an. Allt är monterat och klart och när jag går in i PCIII:ans programvara för att aktivera att jag har en QS så finns inte menyvalet med. Är det någon som har varit ute för samma sak och kan hjälpa mig med en lösning?

/ Martin
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Jag har en Powercommander III USB och har köpt mig en Cordona GP Switch vilket skall funka att koppla direkt till PCIII:an. Allt är monterat och klart och när jag går in i PCIII:ans programvara för att aktivera att jag har en QS så finns inte menyvalet med. Är det någon som har varit ute för samma sak och kan hjälpa mig med en lösning?

/ Martin

Du behöver mjukvaran från dynojet för att få det att funka.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har en Powercommander III USB och har köpt mig en Cordona GP Switch vilket skall funka att koppla direkt till PCIII:an. Allt är monterat och klart och när jag går in i PCIII:ans programvara för att aktivera att jag har en QS så finns inte menyvalet med. Är det någon som har varit ute för samma sak och kan hjälpa mig med en lösning?

/ Martin

Ska du köra på anderstorp så kan jag låsa upp det till dej. Jag finns på banan från onsdag morgon. 070-5926817
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Jag får hem några quickshifters som jag ska prova och ev sälja.ev kan jag sälja nån till förmånligt pris ;) det är push modell som plugas in i pc3.
-peter
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tusen tack. Nu funkar det!

Jag har dock lite problem med att få till en bra killtime (just nu 75 millisec). Växlingar funkar kanon runt 7-8000 varv men mindre bra på 14 000. Jag kör för övrigt en Kawa ZX-6RR -06, alla tips är välkomna.

/alve

Jag har kört på 65ms om jag inte minns helt galet... :va

Har -06'ans ZX-6R dubbla spridare som ZX-10'an?

Har du justerat motståndet i Cordonabrytaren?
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Jag har justerat förspänningen på bytaren, alltså med skruven som är på samma sida som kolvstången. Jag har dock inte försått vad skruven på andra sidan är till för dvs kabelsidan.

Med så lågt värde som 65ms smäller det kraftigt i växellågan vid växling på höga varv.

Jag har kört på 65ms om jag inte minns helt galet... :va

Har -06'ans ZX-6R dubbla spridare som ZX-10'an?

Har du justerat motståndet i Cordonabrytaren?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag har justerat förspänningen på bytaren, alltså med skruven som är på samma sida som kolvstången. Jag har dock inte försått vad skruven på andra sidan är till för dvs kabelsidan.

Med så lågt värde som 65ms smäller det kraftigt i växellågan vid växling på höga varv.

Jag körde några tävlingar förra säsongen med en nyinstallerad cordona. Satte den på 65 ms men tyckte det var alldeles för kort tid. Har ändrat till 80 ms vilket känns mycket bättre.
Eftersom man kan välja om brytarn ska funka med drag eller tryck så finns det två olika justerskruvar. Kan inte svara riktigt vilken som är vilken på din, men kolla manualen. Den som inte används ska vara helt inskruvad.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har justerat förspänningen på bytaren, alltså med skruven som är på samma sida som kolvstången. Jag har dock inte försått vad skruven på andra sidan är till för dvs kabelsidan.

Med så lågt värde som 65ms smäller det kraftigt i växellågan vid växling på höga varv.

Justerskruven i "bakändan" är för tryckkänsligheten, och den på "framsidan" är för dragkänsligheten, om jag inte minns hlet galet.

Jag har precis bytt från att använda brytfunktionen i PCIII'an till att använda Cordonas egna "killbox".

Jag vet att ZX-10'an (och flera andra cyklar) har dubbla spridare, och då får PCIII'an ibland lite problem att bryta helt när man använder QS eftersom den stryper soppatillförseln. Vilket kan resultera i hårda växlingar, "false neutral", och att växeln inte går i ordentligt. Detta hände inte så ofta för mig, men jag har hört flera som har haft stora problem med det. Detta resulterar att det sliter väldigt på lådan...

Pwercommander rekomenderar att man köper till deras "ignition module" (dyr!)om man ska använda QS på cyklar med flera spridare. Då bryter den på tändningen istället.

Jag köpte en Cordona killbox istället, för mindre än halva priset, och som man kopplar in på tändspolarna. Då bryter den på tändingen istället...

Nackdelen blir att man får en justerskruv för bryttiden, istället för att ställa en exakt tid med datorn, så det blir svårt att kolla andras inställningar och kopiera dom. Jag har bara hört att folk kör med inställningsskruven på "klockan två" ungefär, så jag kör på det... :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top