Räcker 85cc?

motorfreak

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2010
Ort
ekerö
Hoj
1900 lollolo
tja! är en kille på 14år som ska köpa cross. har tidigare haft en 125cc fiddy/midzise i ett sandtag. nu till min fråga, räcker 85cc 2-takts cross? är bara ca 158 nånting lång och kommer troligen att köra på crossbana mest. sedan undrar jag också hur man börja tävla osv då det verkar skit skoj. tacksam för snabba svar då jag ska eventuellt ska köpa suzukin i morgon.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag körde på min kx80 tills jag var 15-16.. Men då körde jag bara i sandtag. Räckte fint då men det är väl på gränsen till 125 om du ska börja köra mer på bana. Oj vad mycket roligt man hade på den! Men sök dig till ett bättre forum :tummenupp
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nej,

125 eller 250 ska du ha, 85 blir alldeles för litet för dig.

Jag åkte 125 från det jag var 13
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Åk till en crossbutik och provsitt och kolla höjden då du inte är så lång.

Sen att jämnföra en fiddy mot en riktig cross är som dag och natt.
sen att börja tävla i cross så är det dyrt och du behöver träna mycket mycket styrka och kondition
 

motorfreak

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2010
Ort
ekerö
Hoj
1900 lollolo
Men asså jag menar typ om 125cc har bättre axx och styrka jämfört med en 85cc cross? och om nån vet så undrar jag också lite vad maxhastigheten är på en Suzuki rm85 2005 är? Tack för alla svar!! ;)
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Ja självklart ju större cc desto mer drag.
Vill du hänga efter som en vante så köp en husaberg 650cc

Men en duktig 80cc förare kan köra skiten ur en på en 500cc hoj

Maxhastighet på cross är helt Orelevant. Mellan 70km/h och 170km/h beroende på drevning och hemlängtan
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Men asså jag menar typ om 125cc har bättre axx och styrka jämfört med en 85cc cross? och om nån vet så undrar jag också lite vad maxhastigheten är på en Suzuki rm85 2005 är? Tack för alla svar!! ;)
max hastighet slutar man prata när man lämnar moppeforum! :D
kan nog lova att den går fortare än vad du nånsin kommer åka på den :rolleyes:
85a låter som det bästa med tanke på din längd, däremot ska du också ha i tanke att den är typ 3 gånger starkare än din fiddy.
rediga troll är det, så provkör ordentligt innan - alltså att du inte åker fram och tillbaka på en grusväg och runkar gas, testa i skogen eller på en cross bana, så du inte köper en och sedan ångrar
Lycka till :tummenupp
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Men asså jag menar typ om 125cc har bättre axx och styrka jämfört med en 85cc cross? och om nån vet så undrar jag också lite vad maxhastigheten är på en Suzuki rm85 2005 är? Tack för alla svar!! ;)

125cc är garanterat för stor, i måtten sätt. Sitthöjden är mer än 90 cm, men effekten är kanske mer lagom. __Om du inte kört något tidigare så tycker jag dock att du skall köpa dig en 85cc__, det går ju alltid köpa nytt när man tröttnat på den :tungan

Det är ganska många crossförare som har problem med längden, men för nästan alla funkar det prima med att bara ha nere en fot när man står still. Jag, som är strax över 170cm, stannar alltid med höger fot nere i trafiken. Kan stå med halva fötterna nere i marken men det är ganska jobbigt.

Edit:
Du hade visst kört fiddy ja, läste för snabbt. Tror ändå 85cc passar bra.

max hastighet slutar man prata när man lämnar moppeforum! :D
kan nog lova att den går fortare än vad du nånsin kommer åka på den :rolleyes:
85a låter som det bästa med tanke på din längd, däremot ska du också ha i tanke att den är typ 3 gånger starkare än din fiddy.
rediga troll är det, så provkör ordentligt innan - alltså att du inte åker fram och tillbaka på en grusväg och runkar gas, testa i skogen eller på en cross bana, så du inte köper en och sedan ångrar
Lycka till :tummenupp

Nja, tre gånger starkare tror jag inte. Vad jag minns har 85cc drygt 20 hk, en billig 125cc fiddy (det vanligaste tror jag) har runt 11-15 hk. Men det är säkert mycket mer spännande att köra 85cc tvåtakt, ketchup-effekt :banana
 
Last edited:

motorfreak

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2010
Ort
ekerö
Hoj
1900 lollolo
Låter bra ;) tror nog det blir 85an imorrn, kanske lite OT men är det nån som har nått tips när man kan tänka på vid köp av beg hoj?
 

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Jag skaffade mig en ktm 450 som första cross och tänkte att den skulle ju gå som en raket och köra ifrån vilket 250 som helst. När jag sedan var på banan i tibro min 5 gång jag körde så var det en kille som körde en 85cc där. Det var helt sanslöst hur bra han körde, jag hade inte en chans i kurvor eller vid mer tekniska sektioner men visst drog man ifrån på rakorna. Så 85cc kan du nog komma långt med i ett år eller 2 i alla fall :)
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
85cc kör man tills man är max 15år. Jag hade satsat på 125a alternativt kört 85a ett år sedan sålt och köpt 125/144.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
äh satsa stort istället, sök på maico 700cc.
där har du en lagom nybörjarhoj med lagom effekt, 2takt ;)
 

motorfreak

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2010
Ort
ekerö
Hoj
1900 lollolo
var och titta på suzukin idag, hittade även en yamaha på blocket. vilket e bäst märke av dem?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top