Räckviddstråden

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Med en Africa Twin kommer du lätt 30+ (om du byter eller moddar bensinpumpen som inte gillar att tanken närmar sig tom).
Och om du byter tank till denna på 43 liter
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/honda/xrv_750_africa_twin/bransletankar/01-100-0016-0.html
så kommer du upp emot 60mil eller mer, om du kör sparsamt skall 70mil vara fullt möjligt.
Att hitta en Affe för under 60K borde inte vara problem.

Nej, såna finns det rätt många av. De har alltid gått en miljon mil bara. Inte för att jag tror att det dödar dessa men det finns ju en del kontrollpunkter som bör vara aktuella när man närmar sig 10K mil.
AT:n är absolut inte uträknad ur matchen. :tummenupp
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Blöjräser. Jag byter in min GSX1400 på AVA MC nästa vecka då z800 är klar.

1000 mil. -07 . Insprutning. Soffa till säte. 36 mil på en tank. Pris runt 60 tusen. Nya pilot 3 däck.gaffelpackningar bytta. Yoahimura system. Låter mer än polarens Supra.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/adventure/xt660r.aspx

Om det inte ska kosta mycket, vara stryktåligt och även funka i spenaten tycker jag att en Yamaha XT660R är ett bra alternativ. 66.000 spänn ny i butik. Sen kan man lägga 900 spänn för att utöka soppavolymen.....

http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/OTR-Fibre-Tank-Kit-XT-660.html

Bör klara minst 40 mil med 26 liter i tanken. 11 liter mer än originaltanken. Mjuka packväskor på detta så har man en ny och väldigt kompetent hoj för hyfsat lite pengar. Här är ett alternativ vad det gäller packväskor:

http://www.windingroads.co.uk/shop/product.php/161/dry-panniers-saddlebags-wolfman

En XT660R kanske inte är helt optimal att bränna Autobahn med i flera dar men det är en förbaskat bra hoj. Som gör sig betydligt bättre ute i terrängen än en större hoj. Det här är en hoj som jag själv definitivt skulle kolla på om jag var ute och letade efter någonting som inte får kosta så värst mycket och som är resevänlig. Framförallt efter att ha uppgraderat tanken och utrustad med packväskor. Att resa med lätt packning är för övrigt alltid att föredra på många plan.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
18 liters tank såg jag nu. Då är den rätt törstig m.a.o. Synd, den ser mer touringmässig ut tycker jag.

Det blandat med kåplöshet blir inge bra alls. Jag åkte med min gsxr1000 K6 och polaren med fz1 på långsemester och han fick alltid lov att tanka innan mig. Jag tog mig 25mil och då låg vi runt 120-140km/h men visst var hans skön att sitta på.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det blandat med kåplöshet blir inge bra alls. Jag åkte med min gsxr1000 K6 och polaren med fz1 på långsemester och han fick alltid lov att tanka innan mig. Jag tog mig 25mil och då låg vi runt 120-140km/h men visst var hans skön att sitta på.

Jag fikar efter S-modellen med toppkåpa men det är samma tankvolym hittade jag efterhand. Så den går bort.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Boxern menar du?

Behövde jag skriva ut det? Boxern och radfyrorna är skilda väsen som är väsensskilda, (i sammanhanget försvarbar tautologi). Det är ju inte bara morotarna som skiljer utan det är liksom helt olika koncept. K-modellerna har inte så mycket av den lekfullhet som R1200R-en har, mer sporttouring och inte lika nimma att kasta runt.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Min ligger på ca 0,65 liter/mil.
Med 21 liters tank borde det bli 32 mil.
Jag brukar tanka vid 25 mil. Vill ju gärna ha lite marginaler.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Behövde jag skriva ut det? Boxern och radfyrorna är skilda väsen som är väsensskilda, (i sammanhanget försvarbar tautologi). Det är ju inte bara morotarna som skiljer utan det är liksom helt olika koncept. K-modellerna har inte så mycket av den lekfullhet som R1200R-en har, mer sporttouring och inte lika nimma att kasta runt.

Jag hade, utan att ha provat någondera, trott att det var tvärtom med detta. Jag skall definitivt kika närmre på den. Har gluttat lite på 850-diton, är det någon du har erfarenhet av?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag hade, utan att ha provat någondera, trott att det var tvärtom med detta. Jag skall definitivt kika närmre på den. Har gluttat lite på 850-diton, är det någon du har erfarenhet av?

Nej, jag har bara erfarenhet av R1200R-en, provat den tidigare motorn och den jag hade hade den uppgraderade som kom -11. Jag tror inte du kan nöja dig med effekten i 850-n och det är först med generationen som kom -07 det börjar kännas som en modern motor. Ganska blygsamma effektuttag även i 1150-n även om de drar och tuggar genom allt som en tunnelborr. Boxerfolket ser det bara som charmigt och nåt man lär sig leva med men vi ömfotingar som inte är vana vid dessa grovhuggna tingestar springer till mamma när det börjar smälla i lådan. På de jag har erfarenhet av har man ju åtgärdat det så lite känsligare män också kan framföra fordonet.

Lorden har beskrivit tingesten bättre än någon annan...om jag bara kunde hitta. Den är lite av Dr Jekyll&Hyde, ganska mycket faktiskt och extremt vanebildande.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag fikar efter S-modellen med toppkåpa men det är samma tankvolym hittade jag efterhand. Så den går bort.

Med högdragna pipor är det fz6 du söker. Har kört min fz8 i ca 28 mil och då hade jag tydligen ett par-tre liter kvar, så det fixar den allt. Fjollkört då förstås, men ändå... Kom förbi med lite nybryggt kaffe o kläm o känn lite på'n vettja.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Med högdragna pipor är det fz6 du söker. Har kört min fz8 i ca 28 mil och då hade jag tydligen ett par-tre liter kvar, så det fixar den allt. Fjollkört då förstås, men ändå... Kom förbi med lite nybryggt kaffe o kläm o känn lite på'n vettja.

Will do.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Fz1 kommer du max 25mil på och då kör du som faster Agda....
Det blandat med kåplöshet blir inge bra alls. Jag åkte med min gsxr1000 K6 och polaren med fz1 på långsemester och han fick alltid lov att tanka innan mig. Jag tog mig 25mil och då låg vi runt 120-140km/h men visst var hans skön att sitta på.

Jag har på senare tid läst flera inlägg här på forumet som kritiserar FZ1-ans höga förbrukning. Dessa uppgifter har jag faktiskt svårt att förstå. :confused: Förbrukningssiffrorna måste ju i dessa fall vara starkt påverkade av högerhandens vinkel... Jag har ingen egen erfarenhet av FZ1-an men prestandamässigt så är ju motorns effektsiffrorna snudd på identiska med genesis-föregångarn som man ju hittar i Thunderacen och FZR 1000. Jag har svårt att tro att FZ1-an skulle ha så hemskt mycket sämre bränsleeffektivitet än 15-20 år äldre spisar från samma tillverkare. På långfärd i ett touringtempo på minst 100 km/h (jag åker inte motorväg e.dy.) så drar Thundern, med minst tre tunga väskor, 0,44 l/milen. (Slänger jag på en passagerare så blir det ca 0,04 till.) Med 20 liter i tanken så är 45 mil mellan tankningarna alltså inte bara en teoretisk möjlighet.

För kännedom så kan även nämnas att under samma förhållanden som ovan så drar en TDM 900 0,41 l/milen.

Den som åker på mc-semester och luffar runt på landsbygdsvägarna i >100 km/h i snitt missar för mycket av resan... :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har på senare tid läst flera inlägg här på forumet som kritiserar FZ1-ans höga förbrukning. Dessa uppgifter har jag faktiskt svårt att förstå. :confused: Förbrukningssiffrorna måste ju i dessa fall vara starkt påverkade av högerhandens vinkel... Jag har ingen egen erfarenhet av FZ1-an men prestandamässigt så är ju motorns effektsiffrorna snudd på identiska med genesis-föregångarn som man ju hittar i Thunderacen och FZR 1000. Jag har svårt att tro att FZ1-an skulle ha så hemskt mycket sämre bränsleeffektivitet än 15-20 år äldre spisar från samma tillverkare. På långfärd i ett touringtempo på minst 100 km/h (jag åker inte motorväg e.dy.) så drar Thundern, med minst tre tunga väskor, 0,44 l/milen. (Slänger jag på en passagerare så blir det ca 0,04 till.) Med 20 liter i tanken så är 45 mil mellan tankningarna alltså inte bara en teoretisk möjlighet.

För kännedom så kan även nämnas att under samma förhållanden som ovan så drar en TDM 900 0,41 l/milen.

Den som åker på mc-semester och luffar runt på landsbygdsvägarna i >100 km/h i snitt missar för mycket av resan... :)

Kör fz-8, soppamätarn är lite pantad i den, den har 17 liters tank, lite gott-o-blandat-touring-körning så drar den typ 0.55-0.6, men likförbannat börjar lampan blinka oroväckande när ca 6 liter (11 mil!, en tredjedel av tanken!) är kvar. Dessutom har den inga problem att få tillbaka eller tappa bort pluppar, så jag tror folk - precis som jag - ofta tankar i onödan pga mätaren och därav tycker förbrukningen är helt galen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har på senare tid läst flera inlägg här på forumet som kritiserar FZ1-ans höga förbrukning. Dessa uppgifter har jag faktiskt svårt att förstå. :confused: Förbrukningssiffrorna måste ju i dessa fall vara starkt påverkade av högerhandens vinkel... Jag har ingen egen erfarenhet av FZ1-an men prestandamässigt så är ju motorns effektsiffrorna snudd på identiska med genesis-föregångarn som man ju hittar i Thunderacen och FZR 1000. Jag har svårt att tro att FZ1-an skulle ha så hemskt mycket sämre bränsleeffektivitet än 15-20 år äldre spisar från samma tillverkare. På långfärd i ett touringtempo på minst 100 km/h (jag åker inte motorväg e.dy.) så drar Thundern, med minst tre tunga väskor, 0,44 l/milen. (Slänger jag på en passagerare så blir det ca 0,04 till.) Med 20 liter i tanken så är 45 mil mellan tankningarna alltså inte bara en teoretisk möjlighet.

För kännedom så kan även nämnas att under samma förhållanden som ovan så drar en TDM 900 0,41 l/milen.

Den som åker på mc-semester och luffar runt på landsbygdsvägarna i >100 km/h i snitt missar för mycket av resan... :)

Som sagt så provade vi detta under ca 300mil lång resa och vi körde så klart inte torrt men min polare fick i mer än mig varje gång.
Vi höll som sagt var hyggligt hög hastighet så min gixxer kanske vann på det men att det skulle bli ett annorlunda resultat bara för vi sänkte hastigheten med 20-30kmh har jag svårt att tro.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top