Rädda mina katter :(

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Vill bara flika in lite. BÅDE han och honkatter revirkissar och ska självfallet kastreras om de inte skall ingå i planerad avel. Då menar jag inte en förbestämd kull med planerad ankomst utan riktig avel med mål, syfte, stamträd osv.
Nåväl. Alla katter ska kastreras. Både honor och hanar. Mellan 6-12 månader är rekommenderat. Men de skall vara könsmogna. Honor som går okastrerade löoper mycket stor risk att få livmoderhalscancer. Oavsett om de fått kullar eller ej. P-piller ökar risken ännu mer.
Hanar blir ofta stressiga om man drar ut på tiden.
Vad gäller båda könen så är det svårt att vänja dem av med revirpinkandet om de väl har börjat.

Katter kan var rejält dryga och tjafsiga mot varandra. Men jag skulle inte oroamig. Det kan ibland ta en hel månad eller ännu längre med tjafs för tt de sean skall bli bästa polare.
Att separera grabbarna rekommenderar jag inte. Katter skiljer sig mycket mer från hundar när det gäller att fästa sig vid varandra, speciellt om de är syskon.

Jag har haft hund och katt sedan jag var 6 år ungefär och har under årens lopp tagit hand om både oderlösa ungar, vilda kattungar, vild vuxna katter, övergivna uthungrade vuxna okastrerade katter. You name it. Mina två äldsta katter är 8 år nu och har fått tillfälliga polare vid flertalet tillfällen och har någon haft något negativ åsikt om det hela så har detta gett sig med tiden.
Bara man låter dem sköta det Mesta själva utan att göra upp några specialare som att de ska ha varsitt rum först och bara får se men inte hälsa på varandra osv så brukar det funka bra. Det är iaf min erfarenhet.

Det finns inget antingen eller när det gäller att ha dem ute eller inne. Bor man bra till så kan man ha dem ute, men var medveten om riskerna.
Man kan ha dem inne, men var medveten om att stimulera dem. De behöver klätterträd, klöspelare, leksaker och annat skoj. Och innekatter behöver Yta. Det är ju inte pga min gris till hund jag är låst på ett visst antal kvadratmeter iaf.
För två innekatter tycker jag man skall erbjuda Åtminstone 65 kvm. Såvida de inte är en perser eller en annan slöfock till katt.

Självklart kommer det ordna sig med grabbarna. Ops. Nu flikade jag in mycket igen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Får jag låna tråden litegrann och annonsera ut min katt också :3freak Förbannade kattjävel som har fått för sig att löpa var 3:e vecka och då i nästan en hel vecka :brinnerup
Fick hänga på dörren till sovrummet för att få lite lugnt och ro...

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Får jag låna tråden litegrann och annonsera ut min katt också :3freak Förbannade kattjävel som har fått för sig att löpa var 3:e vecka och då i nästan en hel vecka :brinnerup
Fick hänga på dörren till sovrummet för att få lite lugnt och ro...

Kastrera henne när löpet är slut? Kastrerar man under löp så kan man få en hona som beter sig som en löphona konstant, därför man ska vänta tills de definitivt inte löper mao. :)

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Stämmer det där verkligen? Jag har en polare som har katt i bur, så tar han ut dem ibland och låter dem röja ett tag. Det måste väl duga? Det funkar ju på kaniner mm.

Eh... ja det stämmer definitivt... Att ha dem i bur på det sättet är ren djurplågeri...

Ozzy Osbourne

Bannad
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
90, Honda, CBR
Är det helt orimligt att låta kattstackaren återgå i näringskedjan där bom hör hemma?
Grillad kisse är en populär rätt i Asien bland annat.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kastrera henne när löpet är slut? Kastrerar man under löp så kan man få en hona som beter sig som en löphona konstant, därför man ska vänta tills de definitivt inte löper mao. :)

Inte aktuellt då jag har kattavel här hemma, smällar man får ta då.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Eh... ja det stämmer definitivt... Att ha dem i bur på det sättet är ren djurplågeri...

Där är jag nog inte lika säker som du, varför mår en katt sämre än en gris eller en papegoja av bur?
Om katten får gå ut och lukta lite jord och så ibland bör det anses tillreckligt.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka