Räddning av familj.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag räddade en fågelfamilj igår... :)

Fångade in dom i en låda när dom var påväg ner mot tunnelbanan i mörby centrum.

Jag var där 0800 typ, och på väg mot Hemköp ser jag en förtvivlad fågelfamilj. Nån sorts sjöfågel men inte and...

Flera människor bara gick förbi som om inget var fel, kanske la en eller ett par extra blickar bara typ...

Men jag sprang ikapp och om dom och med händerna motade jag försiktigt ut dom mot garaget, och ut ur det... Där möttes jag av en 7m vertikal bergsvägg på ena sidan och en hydromack/motorvägen på motstående sidan!

Men jag sprang in till hemköp, gick in på lagret å tömde ur en stor pampers-well-låda och gick ut igen eftersom jag var säker på att dom skulle hålla sig kvar i det djupa gräset där jag lämnade dom...

Javisst, där satt dom i gräset. Mamman var den viktigaste att fånga, det visste jag och siktade in mig på just henne... Hon sprang när jag snabbt försökte greppa henne, jag missade och visste att jag bara hade ett nytt försök, nästa gång satt den. Jag hade kastat mig efter henne och omfamnade nu henne. Snabbt såg jag till att hålla henne stadigt med alla lemmar fast i grepp...

Ner i lådan, tänkte jag. Och ner i lådan hamnade hon... Nu var det viktigt att först veta hur många ungar som fanns i gräset, och jag hade ju fotat dom med mobilkameran innan, fram med den och på ett suddigt foto på en liten skärm kunde jag urskilja hela 8 st små bäbisfåglar!

Tog snabbt 4 styckna samtidigt, två i vardera hand. Sen blev det svårare, nu var flocken spridd. Och hittade snabbt den första, sen den andra. Den tredje tog lite längre tid men jag hittade den tillslut... En fattades, och inga mer pip kunde höras från gräset!

Neej, har jag trampat på en stackare nu eller vad! Tänkte jag, men jag gav inte upp... Jag betade snabbt och metodiskt av hela gräsplätten, och tillslut efter många uppgivna tillfällen hittade jag den lille, längt in i en stor grästova alldeles ihopkrupen och rädd.

Ner med den sista lilla krabaten i lådan och med snabba steg tog jag mig mot bilen, in med dom i bakluckan. Och med rask men ändå snäll takt började jag köra mot den bästa vattenmiljöplatsen jag kunde komma på, nämligen hagaparken. Ligger i anslutning till e18 dvs väldigt lätt att komma till från mörby.

Svänger av mot bergianska, över spårbanan jag struntade i bilförbudet, jag måste komma så nära vattnet som möjligt!

Backar den sista biten, öppnar bakluckan å ut med lådan. Välter den extremt försiktigt på kant, och inuti hör man en hel vettskrämd fågelfamilj som undrar varför marken nu försvinner under deras fötter. Ner precis i anslutning till vattnet och fort upp med luckan.

Ut ur pamperslådan flyger stora mammafågel ut och jag tänkte att det var kört, nu flyger hon sin väg. Men moderskänlorna sägs ju vara de starkaste band man kan ha till något annat och hon slår ner i vattnet bara en eller ett par meter bort. Och börjar kalla på sina ungar, alla ungrarna springer samtidigt ut i vattnet, vatten som dom nog aldrig sett innan. Alla grymtar och låter på ett lite belåtet sätt. Och det sista jag ser är en enad fågelfamilj ivägpaddlandes i vassen...

Hoppas dom har det bra nu!! :banana

Bifogat

• Image058.jpg
    Image058.jpg
    36.2 KB · Visningar: 172
  • Image060.jpg
    Image060.jpg
    36.2 KB · Visningar: 158
  • Image061.jpg
    Image061.jpg
    38.1 KB · Visningar: 105
  • Image062.jpg
    Image062.jpg
    42.3 KB · Visningar: 100

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
jag trodde först det här skulle vara ungefär som den där med kärringen på posten som stal en 500lapp att det bara var ett skämt eller nånting men det verkar ju vara sant! :tummenupp

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Tack alla! Kommer fortfarande ihåg hur jag sakta motade ut dom från p-garaget, å mamman var arg och alla bäbisarna bara följde mamman och var rädda...

En bäbis lyckades springa tillbaks in i garaget, den lille sprang så snabbt att den hela tiden drattade på mage framstupa för fötterna ville inte springa så fort som den ville... :(

Såå söta var dom!

Tänk er att dom var påväg in i centrum ner mot tunnelbanan, dom hade alltså tagit sig igenom en sån där automatisk dörr, å ingen som brydde sig för det...

Ok, att folk ska till jobb och inte vill komma försent, men det var ju samma sak för mig, blev väldigt försenad till jobbet, men det var det värt... Var naturligt hög och upplyft resten av dagen, natural high typ... Underbart!

Och kom ihåg nu, kan du hjälpa till gör det, för om du vore i motsatt situation, hur skulle du vilja bli bemött då! Vi kanske återföds som just djur, därför måste vi hjälpa dom också! :)

Ha det bra.

Millis

Fd. Pink_dreams
Gick med
20 May 2005
Hoj
-99, Honda Hornet
Fan vad bra gjort!
Tur att en del har ett hjärta.

Blir så arg varje gång jag ser ett påkört djur mitt i vägen.
Att den som körde på det inte ens kan stanna och se om det lever eller dra det av vägen.

Fler av dig borde det finnas :)

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Well done!
En gång räddade jag en sparv som hade irrat in sig på jobbet, då kände jag mig snäll.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ähh, vafan chilla... Jag gjorde bara det jag kände för. Det räcker med duktighetsförklaringarna!

Ibland undrar man ju, kanske det jag gjorde inte var så himla bra ändå? Jag menar, hon kanske var på väg till tunnelbanan för att åka nån stans, kanske på semester, å hela kullen av småfåglar var med. Plötsligen blev dom förföljd av en bjässe som skyfflade in dom i en låda å släppte ut dom på en stor sjö, dom skulle ju åka till en annan sjö ju!! He...

Tänk er själva, ni sitter i taxin på väg till arlanda, du ska till Singapore å softa, så blir du inskyfflad i en lastbil och utsläppt i hagaparken, typ här varsågod... Hade inte varit så lyckat kanske... He...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Åkey, jag ångrade mig. Ni får gärna fortsätta berätta hur duktig och snäll jag är. Det är ju fasiken kul ju!! :D

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
KTM 525 SM -05
Jag har hört att Jonas Wahlström ska sluta på Skansen-akvariet så där är en plats ledig till dig :hihi
Nä skämt åt sido, du har all rätt att känna dig som en hjälte så kör det :tummenupp :pannkyss

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Det luktar hundtrick va? :rofl Ragga på forumet eller, nänä, den gick vi inte på... :hihi

Fint gjort...! :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...