Räkna om månadslön till dagslön.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej

Jag började en anställning den 27/9. Det är alltså 4 dagar som jag ska ha betalt för den månaden. Jag har månadslön, så hur räknar man ut vad jag ska ha betalt för de fyra dagarna? Som det är på lönespecen nu så har de tagit månadslönen/30*4. Det känns ju inte helt rätt. Vi har avtal med Unionen.

// Tom

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Lite olika hur man räknar på olika företag, men vanligt är att timlön = månadslön / 172 eller 164.

Så om du har en månadslön på tex 30 000 så blir det: 30 000 / 172 * 8 * 4 = 5581 kr

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Ta månadslönen och dela den 175,så får du timlönen, timlön x 8=dagslön.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Fråga nån som är ansvarig för lönerna. Dom kanske bara har råkat göra fel.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Dagslönen blir:
Månadslön*12/365*4

När man beräknar daglöner tar man hänsyn till alla dagar i veckan.

En månad har i genomsnitt 21 arbetsdagar.
Räkna månadslönen / 21 och multiplicera med 4.

Så kan du inte räkna. Du har ju betalt lör sön också.

Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Dagslönen blir:
Månadslön*12/365*4

Så kan du inte räkna. Du har ju betalt lör sön också.

hmm, låter skumt, så om jag är tjänstledig mån-fre en hel månad så får jag betalt för åtta dagar?

// Tom

Smagatusk

Guest
Dagslönen blir:
Månadslön*12/365*4

Jobbar man med fast månadslön har man en varierande timlön, beroende på hur många timmar man har arbetat en månad. I TS fall BORDE man räkna ut ett snitt på timlönen och multiplicera med timmar han arbetat.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Jobbar man med fast månadslön har man en varierande timlön, beroende på hur många timmar man har arbetat en månad. I TS fall BORDE man räkna ut ett snitt på timlönen och multiplicera med timmar han arbetat.

Nej, däremot är mars en behaglig månad som man kanske inte är helt barskrapad innan lönen kommer eftersom feb är ett par-tre dar kortare.
Månadslön e månadslön å baseras på 175 h/mån eller 2080 h/år. (vet att det inte e likhetstecken mellan de båda men vet inte vilket som e mest rätt)
Timlönen för en månadsavlönad är därför fast, baserad på årstimmar. Annars e man timavlönad å får troligen olika varje månad.

Smagatusk

Guest
Nej, däremot är mars en behaglig månad som man kanske inte är helt barskrapad innan lönen kommer eftersom feb är ett par-tre dar kortare.
Månadslön e månadslön å baseras på 175 h/mån eller 2080 h/år. (vet att det inte e likhetstecken mellan de båda men vet inte vilket som e mest rätt)
Timlönen för en månadsavlönad är därför fast, baserad på årstimmar. Annars e man timavlönad å får troligen olika varje månad.

Skottår inräknat?

Bara skoja... Tack för rättelsen.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
hmm, låter skumt, så om jag är tjänstledig mån-fre en hel månad så får jag betalt för åtta dagar?

// Tom

Nej du får inte en spänn för man får inte vara tjänstledig på det sättet. Om man är tjänstledig av samma anledning före och efter en helg så ska helgen inräknas i tjänstledigheten. Finns i tjänstledighetsförordningen.

Man räknar på årsarbetstiden, därför får man värdet av en dag genom att ta månadslönen gånger 12 / 365=daglön. Sen används den summan oavsett antal dagar i månaden. Annars skulle det ju skilja på lönavdraget om du tex VABade i Augusti eller September (31 eller 30 dgr månad).

Ajdå, då kanske chefen ringer i morgon o vill att jag ska jobba :gråta

Du har betalt lör-sön men arbetstiden förlagd till mån-fre.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...