Räkna om timlön till månadslön?

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Smålandsstenar (2mil från A-Torp)
Hoj
zx9r -01
Ja,hur många timmar ska man egentligen räkna på om man vill räkna om en timlön till månadslön? Jag har hört allt från 160 till 180 timmar men borde det inte finnas nått som "gäller" hela tiden? Kan det vara så att det är olika från företag till företag? :va


/Rikard
 

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nordväst om Ungern
Hoj
Kulturraket
Jobbar man heltid så ska man ta sin månadslön och dela med 174... Dvs. 174 timmar.
Men det var ju tvärtom mot vad du frågade! :gnissla
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Du arbetar 40h per vecka och det är 4 veckor per månad. Dvs 100:-/h = 100:-*40h=4000:-*4v=12000:- per månad.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag har hört att man räknar på 21 arbetsdagar/månad

alltså: timlön*8*21

EDIT: 168h/månad räknar jag alltså med :)
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Qwerty skrev:
Du arbetar 40h per vecka och det är 4 veckor per månad. Dvs 100:-/h = 100:-*40h=4000:-*4v=12000:- per månad.

Hmm, visst var det nåt år sen man läste matte sist, men 4000*4 har i min värld aldrig blivit 12000.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dez skrev:
Jag har hört att man räknar på 21 arbetsdagar/månad

alltså: timlön*8*21

EDIT: 168h/månad räknar jag alltså med :)
Samma sak som jag har hört. 168h/månad. Morsans förre gubbe som babblade om det någon gång och han är fackligt aktiv så risken finns nog att han vet vad han snackar om. :tungan
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Dez skrev:
Hmm, visst var det nåt år sen man läste matte sist, men 4000*4 har i min värld aldrig blivit 12000.

:rodnar Nä men jag drog ju självklart av 13% i linjär riktning på timm lönen. 16000:- är det.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Henkmaster skrev:
Hmm, mja.
Lita på mig.
Jag är arbetsgivare och 174 timmar är fakta.

:tummenupp

Jag me, men jag har aldrig behövt tänka på detta föns nu. När du säger det så är det som du säger 174h man brukar räkna på. Mitt exempel tidigare stämmer ju bara nästan. 16000/174=95:- per timme. Och då blev man ju blåst på 5:-.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Enligt vår personalhandbok är det 21 arbetsdagar/mån... men 175 arbetsh/mån... go figure. :kocko

Tror det senare har med när man får pengar per timme att göra och det tidigare med när man tappar bort arbetsdagar och skall ha avdrag... hmm... då förstår jag plötsligt varför. :4skrika
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Jag med personalfrågor på ett landsting, i våra avtal så är månadslön till timlön månadslönen/165 så det är helt enkelt olika beroende på vilka avtal som tillämpas. Om du ska räkna upp din nuvarande timlön för en förhandling inför månadslön så kan du ju fråga vad som gäller på din arbetsplats, så får du inte det tillbaka i ansiktet sedan, att du tagit i för mycket menar jag.
/Joel
 

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
På mitt jobb är en månad 168h och snittet man räknar på är 21 arbetsdagar/månad. 21dagar x 8h = 168h/månad
 

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Smålandsstenar (2mil från A-Torp)
Hoj
zx9r -01
Tycker det är lite sjukt att det inte finns nån "standard" för samtliga arbetsgivare att följa.Jag räknade för skojs skull ut hur många timmar detta året innhåller i genomsnitt per månad och kom fram till 172.66 tim/mån.
Känns som en del arbetgivare "blåser" en del på pengar,men det är bara en känsla som infinner sig. :gnissla


/Rikard
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
Från en arbetsgivare

Om du skall räkna om timlön till månadslön beror det helt och hållet vilket kollektivavtal Ni har.
Metall räknar timlön x 175h = månadslön.
På tjänstesektorn räknas ofta timlön x 168 = månadslön.
Så kolla inom vilket avtal ditt arbete hamnar


Rickie Key skrev:
Tycker det är lite sjukt att det inte finns nån "standard" för samtliga arbetsgivare att följa.
Det finns bestämda regler. Dessa har framkommit i avtal mellan fackföreningar och arbetsgivarorganisationer.

Rickie Key skrev:
Jag räknade för skojs skull ut hur många timmar detta året innhåller i genomsnitt per månad och kom fram till 172.66 tim/mån.
Fackföreningarna "förklarar sig" med att dessa siffror baserar sig på ett snitt över 20år.

Hur det sen kan komma sig att det skiljer mellan olika förbund är en annan fråga? :va


Rickie Key skrev:
Känns som en del arbetgivare "blåser" en del på pengar,men det är bara en känsla som infinner sig.

Om man räknar timlön x 175h = månadslön. Som tex metall gör. Erhåller du en högre månadslön än vad timlönen gett dig.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
167 timmar kör vi med (en som haft timlön och som snart kanske har det igen) :mad:
 

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Taberg
Hoj
Gul
Det har lite med att göra om du är schemalagd 5 eller 7 dagar i veckan.

Ex:
5 dagar i veckan = 40 timmar/veckan
7 dagar i veckan = 38,25 timmar/veckan

I vissa avtal är det 174 timmar på en månad (transportavtalet) och på andara 175 timmar (bensinavtalet K.F.O, M.A.F & P.A.F), ring ditt fackförbund och kolla.


Det går 4,35 veckor på en månad

4,35 X 40 = 174 detta om du är schemalagd 5 dagar i veckan
4,35 X 38,25 = 166,38 Detta om du är schemalagd 7 dagar i veckan
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Qwerty skrev:
Jag me, men jag har aldrig behövt tänka på detta föns nu. När du säger det så är det som du säger 174h man brukar räkna på. Mitt exempel tidigare stämmer ju bara nästan. 16000/174=95:- per timme. Och då blev man ju blåst på 5:-.

Nej. Du har räknat med att det är 4 veckor i en månad. Men det är bara februari som har 4 veckor, alla andra månader har "4v + 2-3 dagar".
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
I det "fack" jag jobbar i så är en heltid 165.6 timmar/månad. Handlar det inte om vilket fack firman är ansluten till
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top