räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka, osv

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Kan nån formlerna för att räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka osv med några bra exempel?
 
Då ska vi se här, svaren jag fann fann jag i Körkortsboken...

Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.

Reaktionssträckans längd avgörs av farten och reaktionstiden.
Ex. Farten är 30 km/h, dvs nästan 9 m/s. Reaktionstiden blir då ca 9 m.
Ett enklare sätt att räkna ut den ungeförliga reaktionssträckan:
Stryck 0;an i farten och multiplicera med tre
Ex. 30 km/h = 3x3 = 9 m
60 km/h = 6x3 = 18 m
90 km/h = 9x3 = 27m

Bromsträckan beror på fart, väglag, däck, bromsteknik, bromsar m.m
Dem ökar kvadratiskt med ökande fart.
Tex (där har dom en bra bild, lite svårt för mig att rita..)
Men dom har även skrivit förenklat att om du ökar din fart till det dubbla, blir rörelseenergin fyra gånger större och därmed också bromssträckan fyra gånger längre. Och halverar du farten så minskar bromssträckan till en fjärdedel.

Vet inte hur mycket det där hjälpte dig men kolla in körkortsboken ;)
 
Last edited:
Då ska vi se här, svaren jag fann fann jag i Körkortsboken...

Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.

Reaktionssträckans längd avgörs av farten och reaktionstiden.
Ex. Farten är 30 km/h, dvs nästan 9 m/s. Reaktionstiden blir då ca 9 m.
Ett enklare sätt att räkna ut den ungeförliga reaktionssträckan:
Stryck 0;an i farten och multiplicera med tre
Ex. 30 km/h = 3x3 = 9 m
60 km/h = 6x3 = 18 m
90 km/h = 9x3 = 27m

Hur kan tiden vara en sträcka? :)
Förövrigt stämmer det du skrivit. Dock tycker jag att du (körkortsboken) har varit extremt generös med reaktionstiden. Hur ofta har man egentligen över en sekund i reaktionstid? Jag skulle tro att den är ungefär 0,2 - 0,5 sekunder beroende på situationen.

Detta är ju inte det enda exemplet på konstigheter i körkortsboken . Jag vill minnas att det står att motorcyklar har kortare bromssträcka än en bil t.ex.


edit: Jag kan berätta hur jag gör när jag vill räkna ut bromssträckan på torr asfalt: Bromssträckan är proportionell mot hastigheten i kvadrat. Alltså S=k*V², där S=sträckan, V= hastigheten och k är en konstant. Konstanten beror på de aktuella förhållanden som råder. Det innebär att om man vet bromssträckan för en viss hastighet kan man räkna ut bromssträckan för en annan hastighet vid samma förhållanden. Man utnyttjar då att konstanten är konstant(!) och får:
S2=V2²/V1²*S1 = (V2/V1)²*S1
Där suffixet 1 står för det kända fallet och 2 står för fallet man vill räkna ut.

Ett exempel: Räknar man med 40 meter bromssträcka vid 100 km/h (stämmer bra vid torr asfalt och normalt fordon) kommer bromssträckan vid 50 km/h bli: (50/100)²*40 = 0,25*40 = 10 m.

Observera att med min metod tas ingen hänsyn till luftmotståndet och resultatet blir inte mer exakt än det exempel man hade tidigare (40 m vid 100 km/h). För en motorcykel har ju luftmotståndet ganska stor inverkan på bromssträckan vid höga farter och därför rekommenderas inte metoden i dessa fall. Jag tycker ändå att denna metod är ganska bra eftersom man snabbt kan räkna ut en approximativ bromssträcka i huvudet utan hjälp av miniräknare och/eller tabeller på friktionskoefficienter, luftmotstånd m.m.
 
Last edited:
Om du har .2-.5 sek reaktionstid så är du ganska så beredd på att nånting kan komma att hända...

Sitter du och kör avslappnat så ligger reaktionstiden på minst 1 sek.

För en "Svensson" är bromssträckan, om man generaliserar lite, ungefär densamma för en bil och en mc.

En mycket erfaren förare i/på en maskin utan ABS och annat skit bromsar på betydligt kortare sträcka vare sig det gäller bil eller mc, men mc´n har normalt sett kortare bromssträcka i detta fallet.

Allt beror på vad du jämför mellan, en F1 med Reikonen kontra en Fiat Uno med min gamla farmor i är ju inte riktigt jämförbara... :)
 
Hur kan tiden vara en sträcka? :)
Förövrigt stämmer det du skrivit. Dock tycker jag att du (körkortsboken) har varit extremt generös med reaktionstiden. Hur ofta har man egentligen över en sekund i reaktionstid? Jag skulle tro att den är ungefär 0,2 - 0,5 sekunder beroende på situationen.

Detta är ju inte det enda exemplet på konstigheter i körkortsboken . Jag vill minnas att det står att motorcyklar har kortare bromssträcka än en bil t.ex.

Det är nog så att man har en ärlig reaktionstid på 1-2 sek. Har du en reaktionstid på 0,2-0,5 sek är du nog en otrolig guru,tänk dig att när du kör i normala förhållanden i trafik så är nog säkert inte din tankegång att snart smäller det,snart smäller det utan du tar intryck av saker som händer runt om kring dig och då automatiskt blir din reaktionstid längre även om man tror/tycker att man nitar till direkt!
 
Reaktionstid på en sekund är nog ofta ganska rimligt, eftersom den inkluderar tiden det tar att flytta ett par fingrar till bromsgreppet, om man nu inte redan har dom där.
 
Det är nog så att man har en ärlig reaktionstid på 1-2 sek. Har du en reaktionstid på 0,2-0,5 sek är du nog en otrolig guru,tänk dig att när du kör i normala förhållanden i trafik så är nog säkert inte din tankegång att snart smäller det,snart smäller det utan du tar intryck av saker som händer runt om kring dig och då automatiskt blir din reaktionstid längre även om man tror/tycker att man nitar till direkt!
Jag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.

Jag uppskattar rekationstiden till något sånt här:
Fatta att något har hänt: 0,1 s
Ta beslut om att bromsa: 0,01 - 0,5 s
Flytta foten till bromspedalen / fingrarna till bromshandtaget: 0,2 s

Detta är inget vetenskapligt som du kanske förstår. :hihi Om man redan har bromsberedskap försvinner ju dessutom ca 0,2 s.



Det var ju bara trams. Det står ju inget om väglag vilket påverkar resultatet extremt mycket. Den räknar i alla fall inte med torr asfalt om den inte antar att man har trädäck. :hihi
 
För en "Svensson" är bromssträckan, om man generaliserar lite, ungefär densamma för en bil och en mc.

En mycket erfaren förare i/på en maskin utan ABS och annat skit bromsar på betydligt kortare sträcka vare sig det gäller bil eller mc, men mc´n har normalt sett kortare bromssträcka i detta fallet.

Farmor i en skoda octavia har kortare broms-sträcka än vilken sporthoj somhelst, kan va värt att tänka på!!
 
Farmor i en skoda octavia har kortare broms-sträcka än vilken sporthoj somhelst, kan va värt att tänka på!!
Lite Ot men
detta ämne har varit uppe i ett antal trådar förut.

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m
 
Normal reaktionstid för en normal oberedd människa är ca 1 sekund.
 
Jag har också alltid tyckt att reaktionstid på en sekund känns som mycket.

Antingen är jag grymt mycket snabbare än snittet, eller så finns det riktiga jävla såskoppar ute i trafiken som drar ner snitten nåt kopiöst.
Det måste vara det senare, och hur hemsk är inte den tanken?
 
Jag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.

Jag uppskattar rekationstiden till något sånt här:
Fatta att något har hänt: 0,1 s
Ta beslut om att bromsa: 0,01 - 0,5 s
Flytta foten till bromspedalen / fingrarna till bromshandtaget: 0,2 s

Detta är inget vetenskapligt som du kanske förstår. :hihi Om man redan har bromsberedskap försvinner ju dessutom ca 0,2 s.




Det var ju bara trams. Det står ju inget om väglag vilket påverkar resultatet extremt mycket. Den räknar i alla fall inte med torr asfalt om den inte antar att man har trädäck. :hihi
Det är nog liite snabbt :näsblod

Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.
 
Det är ju pinsamt att det finns mc förare som tror att dom har en reaktionstid under 1 sek. Först skall man upptäcka faran sen besluta sig om dom skall bromsa,väja eller gasa, på mindre en 1 sek.
 
Det är nog liite snabbt :näsblod

Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.

Testat samma, 0,14 0,17, 0,13 0,14 på 4 försök.

Var 3 till av 22 som var under 0,2,resten runt 0,3.

Skiljer sig mellan olika personer.

Henrik
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top