RobinS
Ny medlem
Kan nån formlerna för att räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka osv med några bra exempel?
Då ska vi se här, svaren jag fann fann jag i Körkortsboken...
Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.
Reaktionssträckans längd avgörs av farten och reaktionstiden.
Ex. Farten är 30 km/h, dvs nästan 9 m/s. Reaktionstiden blir då ca 9 m.
Ett enklare sätt att räkna ut den ungeförliga reaktionssträckan:
Stryck 0;an i farten och multiplicera med tre
Ex. 30 km/h = 3x3 = 9 m
60 km/h = 6x3 = 18 m
90 km/h = 9x3 = 27m
Hur kan tiden vara en sträcka?
Förövrigt stämmer det du skrivit. Dock tycker jag att du (körkortsboken) har varit extremt generös med reaktionstiden. Hur ofta har man egentligen över en sekund i reaktionstid? Jag skulle tro att den är ungefär 0,2 - 0,5 sekunder beroende på situationen.
Detta är ju inte det enda exemplet på konstigheter i körkortsboken . Jag vill minnas att det står att motorcyklar har kortare bromssträcka än en bil t.ex.
Jag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.Det är nog så att man har en ärlig reaktionstid på 1-2 sek. Har du en reaktionstid på 0,2-0,5 sek är du nog en otrolig guru,tänk dig att när du kör i normala förhållanden i trafik så är nog säkert inte din tankegång att snart smäller det,snart smäller det utan du tar intryck av saker som händer runt om kring dig och då automatiskt blir din reaktionstid längre även om man tror/tycker att man nitar till direkt!
en websida som räknar åt dig
http://hem.ektv.nu/~ekt000851/stoppstracka.html
Om det inte hade varit för att ett fordon av årsmodell 2000 var med i den filmen hade jag gissat på att den var gjord på sent 80-tal. Kanske var det pga den jobbiga speakern?En liten film som säger en hel del, länk långt nere på sidan.
http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132
För en "Svensson" är bromssträckan, om man generaliserar lite, ungefär densamma för en bil och en mc.
En mycket erfaren förare i/på en maskin utan ABS och annat skit bromsar på betydligt kortare sträcka vare sig det gäller bil eller mc, men mc´n har normalt sett kortare bromssträcka i detta fallet.
Lite Ot menFarmor i en skoda octavia har kortare broms-sträcka än vilken sporthoj somhelst, kan va värt att tänka på!!
en websida som räknar åt dig
http://hem.ektv.nu/~ekt000851/stoppstracka.html
Det är nog liite snabbtJag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.
Jag uppskattar rekationstiden till något sånt här:
Fatta att något har hänt: 0,1 s
Ta beslut om att bromsa: 0,01 - 0,5 s
Flytta foten till bromspedalen / fingrarna till bromshandtaget: 0,2 s
Detta är inget vetenskapligt som du kanske förstår. Om man redan har bromsberedskap försvinner ju dessutom ca 0,2 s.
Det var ju bara trams. Det står ju inget om väglag vilket påverkar resultatet extremt mycket. Den räknar i alla fall inte med torr asfalt om den inte antar att man har trädäck.
Det är nog liite snabbt
Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|