Räkna Vridmoment

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:
För mig låter det som om Nm/l och bmep är samma fast med olika enheter etc.

Ja, du får ju bara en konstant som skiljer (4Pi/100).

Bmep är ju tryck (Break Mean Effective Pressure om jag inte missminner mig) som är "normaliserat" till viss volym. Och Nm/l är ju vrid som normaliseras till volymen genom att dividera med volymen. Dvs Nm/l.
Har jag rätt eller fel?

Det är egentligen helt riktigt, jag ser hellre då att man verkligen härleder BMEP tillbaka till cylindertryckskurvorna. BMEP har samma yta i P-V diagrammet som IMEP - FMEP. I ord då alltså att om man integrerar hela högtryckscykeln (GrossIMEP), man integrerar lågtryckscykeln (PMEP) och räknar ut FMEP genom att släpa motorn. BMEP är då GrossIMEP - PMEP - FMEP

PMEP kan man definera som ett negativt tryck och då ska man använda "+ PMEP" i formeln ovan. Faktum är att det med överladdade motorer är fullt tänkbart att köra med ett positivt (arbetstillförande) PMEP. När är detta möjligt? (frågeleken fortsätter...)

Johannes:
Du får gärna mejla mig Excelfilen, man är ju liksom nyfiken:
robert-carlsson@spray.se

Ligger i din mailbox.

NÅGOT SOM (jävla capslock) är betydligt svårare att räkna ut är registret, dvs hur vridet varierar med varvtalet men jag vet att det finns mer eller mindre avancerade program som gör detta utifrån angivna parametrar men jag tror att dessa oftast bara ger en uppskattning av vad motorn presterar.
Jag tror att detta var svaret på Skorvkalles fråga. Ulf och Johannes kanske kan kolla om jag resonerat rätt.

Du behöver ju ett simuleringsprogram för att göra en prediktering om motorns vridmoment över ett varvtalsspan. Och det är riktigt svårt att få det att stämma, rent absolut. Jag skulle vilja påstå att motorsimuleringar ger goda indikationer på vad man kan göra för att öka prestandan på sin maskin (och också ge indikationer på vart man kan tänkas tappa prestanda).

Fan, Don, du slår oss på fingrarna där alltså... Matte-geek!

/J
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
>Om du, som det föreslogs ovan skulle ha en linjärt fallande momentkurva skulle du ju vid ett visst varvtal ha negativt moment, och det är ju galet!
Nä, det är ju sant. Bra iakttagande.

Johannes:
Nu har vi börjat komma utanför mitt kompetensområde. Låångt utanför. Men jag förstår principerna i ditt resonemang och skulle säkert klara att sätta mig in mer i det. Om jag ville och hade tid. Och det får nog räcka för min del. :tummenupp
Tack för Excel!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top