RG500-Johannes
Telefonstolpe vs Johannes 1-0
- Gick med
- 7 Mar 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:För mig låter det som om Nm/l och bmep är samma fast med olika enheter etc.
Ja, du får ju bara en konstant som skiljer (4Pi/100).
Bmep är ju tryck (Break Mean Effective Pressure om jag inte missminner mig) som är "normaliserat" till viss volym. Och Nm/l är ju vrid som normaliseras till volymen genom att dividera med volymen. Dvs Nm/l.
Har jag rätt eller fel?
Det är egentligen helt riktigt, jag ser hellre då att man verkligen härleder BMEP tillbaka till cylindertryckskurvorna. BMEP har samma yta i P-V diagrammet som IMEP - FMEP. I ord då alltså att om man integrerar hela högtryckscykeln (GrossIMEP), man integrerar lågtryckscykeln (PMEP) och räknar ut FMEP genom att släpa motorn. BMEP är då GrossIMEP - PMEP - FMEP
PMEP kan man definera som ett negativt tryck och då ska man använda "+ PMEP" i formeln ovan. Faktum är att det med överladdade motorer är fullt tänkbart att köra med ett positivt (arbetstillförande) PMEP. När är detta möjligt? (frågeleken fortsätter...)
Ligger i din mailbox.
NÅGOT SOM (jävla capslock) är betydligt svårare att räkna ut är registret, dvs hur vridet varierar med varvtalet men jag vet att det finns mer eller mindre avancerade program som gör detta utifrån angivna parametrar men jag tror att dessa oftast bara ger en uppskattning av vad motorn presterar.
Jag tror att detta var svaret på Skorvkalles fråga. Ulf och Johannes kanske kan kolla om jag resonerat rätt.
Du behöver ju ett simuleringsprogram för att göra en prediktering om motorns vridmoment över ett varvtalsspan. Och det är riktigt svårt att få det att stämma, rent absolut. Jag skulle vilja påstå att motorsimuleringar ger goda indikationer på vad man kan göra för att öka prestandan på sin maskin (och också ge indikationer på vart man kan tänkas tappa prestanda).
Fan, Don, du slår oss på fingrarna där alltså... Matte-geek!
/J