Räknare, kalkylator, miniräknare...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vi hade Ti83 när jag gick i gymnasiet. De köpte vi billigt genom skolan (billigare än att knalla ner på bokhandel eller liknande iaf). Kolla vad skolan du går på rekommenderar och köp sedan den räknaren, så att du inte blir den enda i klassen med HP när alla andra har Ti.

Precis som mb använde vi ibland CBL (och även CBR) på fysiklabbar.

Tänk på att inte bli för beroende av räknaren. Det kommer bara att straffa sig om du vill plugga vidare på högskola.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Mr Helmut skrev:
2417565 Går ju programera själv i ti-83an så den klara andragradsekvationer:pannkyss

Har en ti-83 liggandes faktiskt men ska se om dom kanske ska ha tillbaka den.
Jag vet... missade du detta inlägget? :tummenupp
Oddjob skrev:
2414645 Behövs inte, du kan programmera eller ladda ner program som gör samma uträkningar.

så egentligen kan du fuska med de flesta....
:arsele

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Räknas som fusk? :va

Hade TI-82 och TI-86 på gymnasiet, under A, B, C, D, E -kurserna. Båda två funkade bra. Nu gällde det iofs gymnasiematte, men nu när jag läste på högskolan var symbolhantering på miniräknaren ett totalt måste...

TI-89 är skitet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hos oss gick faktskt en kille runt och kontrollerade slumpvisa räknare vid alla nationella prov. Program raderades (med en varning i bästa fall) och hade man t.ex. en symbolhanterande räknare så riskerade man att kastas ut.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
mb skrev:
2420661 Hos oss gick faktskt en kille runt och kontrollerade slumpvisa räknare vid alla nationella prov. Program raderades (med en varning i bästa fall) och hade man t.ex. en symbolhanterande räknare så riskerade man att kastas ut.
Vilket nit! Så tufft verkar det inte alls vara där jag pluggar. Vill alltså ha en så idiot-säker räknare som möjligt och en TI-89 är tydligen svaret. Men det kanske är svårt att använda den - för att få de enkla svaren?! Vore bra med info från någon som har använt eller forfarande använder en.

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
XR Motard
Nyteknik skrev:
2421434 Vilket nit! Så tufft verkar det inte alls vara där jag pluggar. Vill alltså ha en så idiot-säker räknare som möjligt och en TI-89 är tydligen svaret. Men det kanske är svårt att använda den - för att få de enkla svaren?! Vore bra med info från någon som har använt eller forfarande använder en.

Fråga på, jag har en TI-89 titanium som jag använder och nu senast till lite högskolematte. Vad är det du vill räkna ut? Exempelvis ekvationer är det bara att skriva in och använda den inbyggda funktionen "csolve()" då får du alla komplexa och reela rötter, så här behöver man inte skriva egna program för att lösa andragradsekvationer. Den har också funktionen "desolve()" för andra gradens differentialekvationer, för högre ordningens behöver den extraprogram. Så det är väldigt lätt att få de enkla svaren.

Naturligtvis ska man inte bara en bra miniräknare utan också kunna uträkningsmetoderna för att komma dit! Den stora fördelen är att kunna mata in uppgiften i sin ursprångsform och få svaren direkt, på så sätt kontrolerar man sin uträkning och utrotar alla slarvfel :tummenupp

Den har också så mycket funktionalitet inbyggt att man i stort sätt inte behöver ladda in en massa program som till TI-83/TI-84.

Om du nu skulle vara på nån naziskola där symbolräknande miniräknare är förbjudna gå det att komma förbi det med.

Gammla TI-89 passar nog med 90% säkerhet i ett TI-83/TI-83+ chassi, alla de modellerna har utgått så då är det begagnat som gäller. TI-89 Titanium ser ut att passa i ett TI-84+ chassi, på båda behöver även knappsattserna bytas.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
syltburk skrev:
2422098 Vad spelar det för roll? TI83:an tål att släppas från omloppsbana ner i betonggolv.
De tål det mesta, men inte kyla. Min skärm dog efter att ha legat ute i -25 grader under en timma, för att sedan slås igång inomhus. Fick en ny på garantin.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
mb skrev:
2422099 De tål det mesta, men inte kyla. Min skärm dog efter att ha legat ute i -25 grader under en timma, för att sedan slås igång inomhus. Fick en ny på garantin.

Jag har glömt min i bilen riktigt kalla vinternätter och den har fungerat ändå, det tar bara lång tid tills skärmen går igång när den är så kall. Du måste ha fått ett riktigt måndagsexemplar :hihi

PiEn

I grow
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
en Orange <3
texas 84. is teh shit..:p kanske dock inte behövs, jag hade/har den iaf till a,b,c,d,e + diskret

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
har en TI-84 + Silver Edition som jag är nöjd med... Tydligen finns det många som även finner dess minnesfunktion användbar i exempelvis Kemi B där formelsamling inte är tillåtet :näsblod

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
syltburk skrev:
2422618 Jag har glömt min i bilen riktigt kalla vinternätter och den har fungerat ändå, det tar bara lång tid tills skärmen går igång när den är så kall. Du måste ha fått ett riktigt måndagsexemplar :hihi
Kan möjligen ha varit kondens i den. Som jag minns det så dog skärmen med ett klick när jag tryckte igång den. Den nya som jag fick har funkat felfritt i 10 år.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!