Rätt brytartid på Quickshifter

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
I Pc3:an är quickshiftern "default" inställd på 65 milli sekunder....
Är detta rätt brytartid för en R1:a, (om det nu spelar roll):confused:

Ni som använder er av PC3:an som QS, vilken brytartid har ni?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
ska vara lite högre men kommer inte ihåg rätt värde,79 ca ringer nånstans i huvudet.sök lite så hittar du säkert det här nån stans

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad jag har läst om ämnet så menar de flesta att lådan mår bättre av längre fördröjning vilket är logiskt. 70-80ms är det många som kör på som vill vara lite snälla mot lådan...

När jag sökte på forumet såg jag att brinken körde 70ms på sin gixxer och att han refererade att paupanen hade 37 men att det slet på lådan som exempel...

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har hittat väldigt lite om ämnet men har läst att nån hade ca 80 milli, men skulle vilja få det bekräftat:tummenupp

Ozto på sin gixxer ställde tiden högt så det inte skulle slita på låda och rasade två motorer.

Högt värde, sabbar motor
Lågt värde sabbar låda

PCIII bryter kanske bara soppan?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
På våra rettor körde vi med 65 resp 62 ms. När du har rätt bryttid växlar det mjukt, har du förlång känns det som att accet "stoppar upp" vid växling. Vid för kort bryttid smäller det i lådan. Börja på 80 ms och minska tills det känns bra. Värdet är individuellt på varje hoj, det går inte att säga vad som är rätt eller fel.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag körde först med 65 ms på min Gsxr1000 men jag upplevde att det kändes aningen kort. Ändrade till 80 ms vilket jag tycker känns optimalt. Känns som om växeln trillar i fint men upplever inte att accet stoppar upp. Som Stefan ovan skriver, börja på 80 och kör lite. Det är ju lätt att ändra efterhand.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
R1 04-06 sägs må bra av att ha lite längre bryttid. Runt 80 kan nog vara lämpligt.

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
rs 250
appropå QS, någon som har bevis vad den har gjort för skillnad för er i tid? är et värt att meka med den och riskera motorn..

jag vet inte =)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
appropå QS, någon som har bevis vad den har gjort för skillnad för er i tid? är et värt att meka med den och riskera motorn..

jag vet inte =)

Jag tcker definitivt att det är värt besväret. Tidsskillnad kan vara svår att bevisa, man vet ju inte om det är QS eller en själv som gjort att det går snabbare, men körupplevelsen är betydligt bättre.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

jag vet inte =)

Du riskerar knappast motorn med en växlingsbrytare, snarare minskar du risken för felväxlingar med förstörda drev i lådan som följd.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0